Citat:
Ursprungligen postat av
Croissant
Känner du någon som tog livet av sig? Jag är ledsen för det.
Jag tror nästan ingen tar livet av sig för att samhället är svårt utan att det helt är någon kombination av svår mental sjukdom + eventuellt knark.
Håller inte riktigt med dig här.
Givetvis stämmer det du säger delvis, men inte helt. Depression är en av dem största bakomliggande orsakerna till att någon tar livet av sig. Varför drabbas någon av depression, kan man ju fråga sig då. Jo, det finns en rad olika faktorer som orsakar depression. Till exempel ärftlighet, bruk eller missbruk av droger, andra eller tidigare psykiska sjukdomar så som schizofreni etc.
Om vi lägger dessa faktorer åtsidan, finner vi en eller en del andra faktorer som orsakar depression, och då tänker jag på miljön vi lever i framför allt. Föräldrar, vänner, skolkamrater, skolan i sig, arbetskamrater osv, osv. Vi lär oss från när vi är barn att vi ska ta hänsyn till hur andra ser på oss, då menar jag förstås inte precis alla, utan de flesta av oss. När vi nu är så beroende av andra, är inte det en självklarhet att vi blir ledsna, nedstämda eller kanske rent av deprimerade när folk ser ner på oss?
Det finns de som känner press på sig från familjens sida, vilket gör att de får depression när de inser att de inte kan leva upp till den bilden som familjen hade planerat åt dem. Det finns de som får depression när de inser att de inte passar in i samhället, på grund av deras utseende. Ja, ni förstår konceptet. Chefen är för hård på jobbet, skäller ut dig någon gång för att du inte gjort en liten grej som du skulle ha gjort.
Personligen använder jag inga "droger", bortsett från att jag ibland dricker en öl eller två, trots det har jag depression, och när jag mår som bäst går det inte en vecka utan att jag ser självmord som ett alternativ. Känner flera som aldrig brukade någon drog, inte ens alkohol, och trots det tänkte de ofta på att ta livet av sig. Två av dem misslyckades med sitt mål, flera gånger, under gymnasietiden.
Dock, något som förvånar mig är det att jag hittills aldrig träffat någon tjej som har lidit av depression, trots att jag under mina sociala dagar umgicks oftast med tjejer.
Ber om ursäkt för eventuella språkmisstag, orkar inte korrekturläsa texten.