• 1
  • 2
2014-04-01, 19:32
Medlem
Vad är det för djävla skitsamhälle vi lever i?

Jag menar på att en stor del av de psykiska problem som människor idag lider av, orsakas av andra människor. Vi lever i ett tufft och oförstående samhälle som ser ner på de "svagare" individerna. Det pratas om tidig utsållning av barn inom idrotten, men faktum är att denna utsållning sker på alla nivåer inom allt vad samhället rör. Människor säger en sak, men gör en annan. Om man frågar de säger de: "men jag tycker så och har de värderingarna", men i praktiken handlar de tvärt om.
Folk är så bra på att kritisera andra och tala om för de vad de gör fel, istället för att belysa det de gör bra. Varför ska det vara så svårt? Om en människa gör 9 bra saker och en dålig, varför måste man då hacka ner på personen i fråga och anmärka på det lilla de gör fel?

Om man ser att en individ handlar på ett visst sätt eller har svårt för något, kan man då inte ställa sig frågan varför? och att sedan försöka se det bakomliggande?

1. Varför ska de svaga tryckas ner till den grad att de slutligen tar livet av sig eller förstör sina liv på andra sätt?

2. Vad anser du själv om dagens hårda samhälle? Vad anser du om att man hela tiden hittar vad som är fel istället för att belysa folks goda sidor?
Citera
2014-04-01, 19:56
Medlem
Croissants avatar
Känner du någon som tog livet av sig? Jag är ledsen för det.

Citat:
1. Varför ska de svaga tryckas ner till den grad att de slutligen tar livet av sig eller förstör sina liv på andra sätt?
Jag tror nästan ingen tar livet av sig för att samhället är svårt utan att det helt är någon kombination av svår mental sjukdom + eventuellt knark.
Citera
2014-04-01, 20:06
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Just det där du säger med att folk säger en sak men gör en helt annan stämmer väldigt bra. Speciellt på facebook som ta mig fan är den mest skenheliga platsen av alla. Jag försöker alltid att dömma personen utifrån hur han är inte utifrån hur han säger att han är som person.
Citera
2014-04-01, 20:41
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pure.gold
Människor säger en sak, men gör en annan. Om man frågar de säger de: "men jag tycker så och har de värderingarna", men i praktiken handlar de tvärt om.
Folk är så bra på att kritisera andra och tala om för de vad de gör fel, istället för att belysa det de gör bra. Varför ska det vara så svårt? Om en människa gör 9 bra saker och en dålig, varför måste man då hacka ner på personen i fråga och anmärka på det lilla de gör fel?

Exakt.
Citera
2014-04-01, 23:53
Medlem
Chianti68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croissant

Jag tror nästan ingen tar livet av sig för att samhället är svårt utan att det helt är någon kombination av svår mental sjukdom + eventuellt knark.

Många unga tar livet av sig pga mobbing. Omgivningen kan påverka så att man till slut blir psykiskt instabil.
Citera
2014-04-02, 00:12
Medlem
Chianti68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pure.gold
Vad är det för djävla skitsamhälle vi lever i?

2. Vad anser du själv om dagens hårda samhälle? Vad anser du om att man hela tiden hittar vad som är fel istället för att belysa folks goda sidor?[/b]

Det kommer bli värre. Barn och vuxna umgås för mycket med data och TV. Såpor som lär en att trakassera andra som om det vore roligt. Man får inte ha en unik personlighet för då platsar man inte in i samhällets lilla ram. Dom flesta tycker jag saknar empati och moral.
Citera
2014-04-02, 00:28
Medlem
NymanDiciplins avatar
Citat:

Håller inte riktigt med dig här.

Givetvis stämmer det du säger delvis, men inte helt. Depression är en av dem största bakomliggande orsakerna till att någon tar livet av sig. Varför drabbas någon av depression, kan man ju fråga sig då. Jo, det finns en rad olika faktorer som orsakar depression. Till exempel ärftlighet, bruk eller missbruk av droger, andra eller tidigare psykiska sjukdomar så som schizofreni etc.

Om vi lägger dessa faktorer åtsidan, finner vi en eller en del andra faktorer som orsakar depression, och då tänker jag på miljön vi lever i framför allt. Föräldrar, vänner, skolkamrater, skolan i sig, arbetskamrater osv, osv. Vi lär oss från när vi är barn att vi ska ta hänsyn till hur andra ser på oss, då menar jag förstås inte precis alla, utan de flesta av oss. När vi nu är så beroende av andra, är inte det en självklarhet att vi blir ledsna, nedstämda eller kanske rent av deprimerade när folk ser ner på oss?

Det finns de som känner press på sig från familjens sida, vilket gör att de får depression när de inser att de inte kan leva upp till den bilden som familjen hade planerat åt dem. Det finns de som får depression när de inser att de inte passar in i samhället, på grund av deras utseende. Ja, ni förstår konceptet. Chefen är för hård på jobbet, skäller ut dig någon gång för att du inte gjort en liten grej som du skulle ha gjort.

Personligen använder jag inga "droger", bortsett från att jag ibland dricker en öl eller två, trots det har jag depression, och när jag mår som bäst går det inte en vecka utan att jag ser självmord som ett alternativ. Känner flera som aldrig brukade någon drog, inte ens alkohol, och trots det tänkte de ofta på att ta livet av sig. Två av dem misslyckades med sitt mål, flera gånger, under gymnasietiden.

Dock, något som förvånar mig är det att jag hittills aldrig träffat någon tjej som har lidit av depression, trots att jag under mina sociala dagar umgicks oftast med tjejer.

Ber om ursäkt för eventuella språkmisstag, orkar inte korrekturläsa texten.
Citera
2014-04-02, 00:55
Medlem
NymanDiciplins avatar
Citat:

2. Vad anser du själv om dagens hårda samhälle? Vad anser du om att man hela tiden hittar vad som är fel istället för att belysa folks goda sidor?

Svar på dina frågor.

1. Errrr... Din fråga är fel formulerad. Det finns nog ingen, hoppas jag, som kommer med svar som svarar på varför de svaga ska tryckas ner i samhället. skämt åsido, en otroligt bra fråga att ställa sig. håller med dig helt och hållet. Varför?

2. Naturligtvis är det fel, att samhället ser ut som det ser ut. Vi lever idag i ett samhälle som orsakar allt mer stress. Det mesta är pengarnas fel skulle jag nog säga. Att klimatet förändras, det är pengarnas fel. Att människor lever under press, det är pengarnas fel. Till och med mobbning, är pengarnas fel. Det har skapats och skapas så många olika ideal (som är nästan omöjliga att leva upp till) i samhället vi lever i idag, så att livet nästan inte känns värt att leva.

Ibland tänker jag, går vi inte lite för fort fram i tiden? Är det inte bättre att pausa en stund?
Ja, nog behöver mänskligheten ta en liten paus, om den inte vill börja om från början.
Senast redigerad av NymanDiciplin 2014-04-02 kl. 00:59.
Citera
2014-04-02, 01:13
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NymanDiciplin
Givetvis stämmer det du säger delvis, men inte helt. Depression är en av dem största bakomliggande orsakerna till att någon tar livet av sig. Varför drabbas någon av depression, kan man ju fråga sig då. Jo, det finns en rad olika faktorer som orsakar depression. Till exempel ärftlighet, bruk eller missbruk av droger, andra eller tidigare psykiska sjukdomar så som schizofreni etc.

Det är väldigt många i min bekanskapskrets som tagit livet av sej. Har tappat räkningen vid det här laget, börjar bli något av en epidemi. Enligt statistiken så har självmorden dock minskat något över tid har jag läst så det är väl bara otur Lite kusligt dock att man bara känner nån enstaka som dött i trafikolyckor men många som tagit sina liv.

Jag känner igen det där med depression som vanlig orsak. Eller åtminstone så verkar det som att dessa personer har haft generella problem med att klara motgångar, stress i arbetsliv och i relationer m.m. Funderar ibland på om jag eventuellt varit delaktig i att driva nån till självmord men jag hoppas att så ej är fallet. I något enstaka fall vet jag att det funnits alkohol med i bilden men i de andra fallen verkar det ha varit nåt annat än alkohol/droger som ställde till det.

Inte helt lätt att förhindra eller förebygga sånt här heller. Om fel åtgärder vidtas så kan det förvärra situationen för de som mår dåligt, om de som mår halvtaskigt särbehandlas kraftigt eller blir stämplade som psykfall på fel sätt. Man får väl bara försöka att undvika det mest uppenbara, såsom extremt hårdhänt mobbning eller de grymmaste formerna av misshandel men det gäller ju generellt även mot "normalstörda" individer.
Citera
2014-04-02, 01:37
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Nu gjorde jag också det misstaget, inlägget som jag nyss skrev handlade till stor del om att det är fel på de/oss som lider av depression....inget fel på samhället? Nåväl, ingen lätt fråga att debattera i vilket fall som helst.
Citera
2014-04-02, 01:37
Medlem
Jag va väldigt väldigt deprimerad förr i tiden, tills jag insåg vilken jävla bluff allting i den här världen är! det ända ni eftersträvar är frihet och det får ni inte av pengar eller matriellating utan det sitter i mentalt, folk sitter i menatala fängelser nu förtiden, ni måste låta era att vara fria mentalt!3
ni formar eran egen verklighet, ni väljer ifall ni tar åt er av det andra säger, allting speglas ifrån dig själv som människa, det finns ingenting matriellt som kan ge dig ett längre lugn, allting sitter i er själva och allting som ni har lärt er i skolan behöver inte vara sant, gå ut och gör era egna misstag, bygg era egna liv/verksamheter allt går! alla är kontektade med varandra! HJälp varandra! va snälla! ge bra energi!

detta samhället vill inte erat bästa, detta samhället gynnar banker och vissa familjer.. Tänk ifall du hade filmar världen uppifrån och snabbspolat, det hade sett ut som en pump, människan går till jobbet 08.00 kommer hem 17.00. DET ÄR INTE VERKLIGHETEN, DET FINNS MYCKET MER ÄN DET!!!! Sov gott! =)
Citera
2014-04-02, 01:39
Medlem
NymanDiciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Det är väldigt många i min bekanskapskrets som tagit livet av sej. Har tappat räkningen vid det här laget, börjar bli något av en epidemi. Enligt statistiken så har självmorden dock minskat något över tid har jag läst så det är väl bara otur Lite kusligt dock att man bara känner nån enstaka som dött i trafikolyckor men många som tagit sina liv.

Jag känner igen det där med depression som vanlig orsak. Eller åtminstone så verkar det som att dessa personer har haft generella problem med att klara motgångar, stress i arbetsliv och i relationer m.m. Funderar ibland på om jag eventuellt varit delaktig i att driva nån till självmord men jag hoppas att så ej är fallet. I något enstaka fall vet jag att det funnits alkohol med i bilden men i de andra fallen verkar det ha varit nåt annat än alkohol/droger som ställde till det.

Inte helt lätt att förhindra eller förebygga sånt här heller. Om fel åtgärder vidtas så kan det förvärra situationen för de som mår dåligt, om de som mår halvtaskigt särbehandlas kraftigt eller blir stämplade som psykfall på fel sätt. Man får väl bara försöka att undvika det mest uppenbara, såsom extremt hårdhänt mobbning eller de grymmaste formerna av misshandel men det gäller ju generellt även mot "normalstörda" individer.

Personligen tror jag att det man kan göra är väl att se till att folk får det lugnare. Till exempel att man ingriper när man ser att någon mobbar någon eller blir mobbad av någon. Så att folk inser att samhället inte accepterar sådant. Livet är som en bok som man läser igenom, tillslut har man läst sig igenom den. Man har trevliga minnen och mindre trevliga, men de är bara minnen och inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in