Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-01, 16:10
  #1
Medlem
Jag laddar ner mycket filmer, punkt. Jag har även en öppen router och har lagt in en kryptering på själva systemet och på home mappen (Olika lösen) där filmerna ligger. Hur stark är själva ubuntus kryptering (Varierar givetvis lite på lösenordet). Är det tillräckligt för att hindra farbror blå att ta sig in i laptopen?
Citera
2014-04-01, 16:59
  #2
Medlem
Vohkuns avatar
Förutsatt att du inte laddar ner barnporr eller polisen fått tag på din IP vid ett tidigare tillfälle så ser jag ingen anleding till oro. Krypteringen låter bra, men tror det behövs mer för att hålla dom borta. Prövat använda proxy?
Citera
2014-04-01, 17:26
  #3
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorSanchez
Är det tillräckligt för att hindra farbror blå att ta sig in i laptopen?
Ubuntu använder eCryptfs med AES som cipher och SHA-512 i nyckelstorlek som sparas i din lokala keyring.

Ja, det är relativt säkert, men som vanligt finns det flertalet faktorer som spelar roll:
- Du behöver ett starkt lösenord eftersom bruteforce blir oftast en metod för att komma förbi krypteringar.
- Stänga av datorn och inte ha den i viloläge hela tiden.
- kryptera swapspace.
- wipe:a ledigt utrymme med jämna mellanrum(gör detta med sfill)
Citera
2014-04-01, 17:31
  #4
Medlem
salxars avatar
Det är tillräckligt för att hindra polisen, förutsatt att datorn är avstängd när de får tag i den.
Citera
2014-04-01, 17:49
  #5
Medlem
X_surfers avatar
Kör en fulldisk kryptering med LVM över diskarna istället.

Kör man bara med krypterad /home mapp finns alltid risken att det fastnar spår i /tmp och /swap.

Nackdelen med krypterad systempartion är dock, att skador på partitioner och filsystem kan bli i det närmaste oreparerbara så, kör man det bör man ha en krypterad backup på allt man är rääd om såsom dokument bilder och annat man inte vill förlora.
__________________
Senast redigerad av X_surfer 2014-04-01 kl. 17:51.
Citera
2014-04-02, 11:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Förutsatt att du inte laddar ner barnporr eller polisen fått tag på din IP vid ett tidigare tillfälle så ser jag ingen anleding till oro. Krypteringen låter bra, men tror det behövs mer för att hålla dom borta. Prövat använda proxy?

IP't är väl av mindre betydelse om man har ett öppet Wlan då vem som helst kan koppla upp sig på det?
Citera
2014-04-02, 20:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det är tillräckligt för att hindra polisen, förutsatt att datorn är avstängd när de får tag i den.
Nej inte för snuten.
Citera
2014-04-03, 04:07
  #8
Medlem
whit3wid0ws avatar
Har dock Hört att om man ska ladda ner någon kryptering alls så är den bästa av dom alla "True Crypt".. vet dock inte om detta stämmer, någon som vet?
Citera
2014-04-03, 09:39
  #9
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannje
Nej inte för snuten.
Ja, de har ju alienteknologi som knäcker nyckeln på ett par sekunder

Källa?
Citera
2014-04-03, 14:04
  #10
Medlem
jag installerade truecrypt vilket var väldigt enkelt. däremot så är dokumentationen hemsk för en total nybörjare. skapade en.ny volymfil på 418gb vilket är utrymmet som finns kvar och med ett bra lösenord. hur gör man nu då? använder man datorn som förut och allt är krypterat eller måste man manuellt flytta allt till containerfilen?
Citera
2014-04-03, 17:22
  #11
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorSanchez
jag installerade truecrypt vilket var väldigt enkelt. däremot så är dokumentationen hemsk för en total nybörjare. skapade en.ny volymfil på 418gb vilket är utrymmet som finns kvar och med ett bra lösenord. hur gör man nu då? använder man datorn som förut och allt är krypterat eller måste man manuellt flytta allt till containerfilen?

Mount:a den i truecrypt så blir den en egen partition.
Citera
2014-04-03, 17:31
  #12
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorSanchez
jag installerade truecrypt vilket var väldigt enkelt. däremot så är dokumentationen hemsk för en total nybörjare. skapade en.ny volymfil på 418gb vilket är utrymmet som finns kvar och med ett bra lösenord. hur gör man nu då? använder man datorn som förut och allt är krypterat eller måste man manuellt flytta allt till containerfilen?
Gjorde du seriöst en volymfil?

Heldiskkryptering är det du ska köra på.

Om du har heldiskkryptering med Linux så tycker jag du ska skita i vad foliehattarna säger och bara nöja dig med det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback