Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-31, 23:58
  #1
Medlem
Transmissons avatar
Hej. Har ni varit med om något sådant?
Har kommit till slutsatsen att jag saknar taktkänsla men skulle gärna vilja öva upp den. Tror ni att det går?
Kan känna första "baren" (1,2,3,4), men därefter kan jag bara räkna mekaniskt, vilket helt utesluter ett flow från mitt spelade.
Någon som kan ge mig lite hopp?
Citera
2014-04-01, 00:14
  #2
Medlem
Zelogaths avatar
Vad menar du med mekaniskt?
När man spelar så måste man känna pulsen och det går ju per automatik.
Du får gärna utveckla vad det är som är problematiskt, avsaknad av taktkänsla brukar innebära att man är helt disorienterad när det gäller att känna pulsen och kan därför inte hålla ett stabilt tempo när man spelar eller dansar.
Har du något musiksinne alls så öva med en metronom.

Finns en tråd som kanske tar upp liknande problem:
(FB) Taktlös - hur lär man sig hitta takt?
Citera
2014-04-01, 01:10
  #3
Medlem
Transmissons avatar
Är rädd att det är svårt att förklara för någon som har det i sig. Men typ som att jag intellektuellt kan avläsa när varje beat ska ske, utan att känna deras samband. Det är ungefär lika sorgligt som det låter. Men, man vet aldrig, en dag kanske det sker.
__________________
Senast redigerad av Transmisson 2014-04-01 kl. 01:12.
Citera
2014-04-01, 01:53
  #4
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Är rädd att det är svårt att förklara för någon som har det i sig. Men typ som att jag intellektuellt kan avläsa när varje beat ska ske, utan att känna deras samband. Det är ungefär lika sorgligt som det låter. Men, man vet aldrig, en dag kanske det sker.
Jag tror jag förstår, det glappar när du förenar teori med praktik?

Tyvärr är det nog så att man får svårt att sätta sig in eller hjälpa till när man inte har problemet själv, men jag tänker att det finns ju mycket teori inom musik vad gäller takt och slag om man studerar på en viss nivå- där kan man ju bli bättre genom att man övar.

Så jag hoppas absolut att det gäller dig också
Tror fortfarande att en metronom kan vara en trygg punkt vid övning, tillslut blir det en naturlig puls och du kan fokusera mer på det praktiska.

Jag har något program på datorn där man kan öva taktkänsla som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu, tror det finns olika svårighetsgrad och ganska pedagogiskt- återkommer!
Citera
2014-04-01, 02:05
  #5
Medlem
Transmissons avatar
Ok, det här är mitt problem. Min uppfattning av takt är som tjejens, den är korrekt, men saknar ett flow i sig. Jämför bara med killen.

Tack för tips Zelogath
Citera
2014-04-01, 12:40
  #6
Medlem
swahilis avatar
Underdela! I princip att du ska känna det minsta notvärdet även om du spelar större notvärden. Öva underdelning med metronom, öva olika sorters underdelning, sextondelar åttondelar triolbaserad och kvintolbaserad, (kvintoler är definitivt överkurs, det finnsnästan ingen praktiskt anledning till att kunna det)
Citera
2014-04-01, 22:04
  #7
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Hej. Har ni varit med om något sådant?
Har kommit till slutsatsen att jag saknar taktkänsla men skulle gärna vilja öva upp den. Tror ni att det går?
Kan känna första "baren" (1,2,3,4), men därefter kan jag bara räkna mekaniskt, vilket helt utesluter ett flow från mitt spelade.
Någon som kan ge mig lite hopp?
Det är klart att det går! Men uppfattningen om takt (puls) och rytm måste övas upp. Det är inte en medfödd förmåga som en del tror.
Hur många timmar i veckan övar du i dagsläget på att öva upp din taktkänsla?
Citera
2014-04-01, 22:21
  #8
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Det är klart att det går! Men uppfattningen om takt (puls) och rytm måste övas upp. Det är inte en medfödd förmåga som en del tror.
Hur många timmar i veckan övar du i dagsläget på att öva upp din taktkänsla?
Ja... Snittar väl en halvtimme per dag. Tack för uppmuntrande ord.
Citera
2014-04-01, 22:24
  #9
Medlem
Transmissons avatar
Kan känna pulsen, men i dagsläget bara en taktlängd åt gången. Aja, hoppas det löser sig
Citera
2014-04-01, 22:27
  #10
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Ja... Snittar väl en halvtimme per dag. Tack för uppmuntrande ord.
Ok, bra då har vi lite att jobba med. Är du bekant med begrepp som åttondelar, åttondelstrioler och sextondelar och förstår innebörden av dem?
Citera
2014-04-02, 03:18
  #11
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Ok, bra då har vi lite att jobba med. Är du bekant med begrepp som åttondelar, åttondelstrioler och sextondelar och förstår innebörden av dem?
Ja, olika sätt att räkna?

Men här till huvudfrågan i tråden: Är du en före detta rhythmhandikappad person som faktiskt lärt dig att hålla takt? Jag söker dig, kära människa.
Citera
2014-04-02, 08:47
  #12
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Ja, olika sätt att räkna?

Men här till huvudfrågan i tråden: Är du en före detta rhythmhandikappad person som faktiskt lärt dig att hålla takt? Jag söker dig, kära människa.

Ja, jag har haft extremt svårt med allt från att känna allt från perioder till att känna hur lång en takt är tillochmed. Jag har övat upp det, och inte fått någonting gratis. Det finns inga genvägar till ett bra sinne för rytm, bra timing eller bra periodskänsla. du kommer få stånga dig blodig mot en vägg fler än en gång. Men det är görbart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback