Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-31, 22:35
  #1
Medlem
r0cketqueens avatar
Hej nu är det så att jag ska börja arbeta med att göra reklamblad på halvtid. Vill gärna visa vad jag kan och prestera så bra som möjligt så att det kan bli heltid en vacker dag. Jag kan mycket photoshop och indesign. Ska börja använda illustrator nu vilket jag inte är riktigt lika vass på. Har jobbat med det förut så jag kan grunderna.

Skulle gärna vilja ha lite tips när det gäller printing. Vill ju att det ska bli så bra som möjligt när det skrivs ut med färger osv.

känner mig så osäker i allt när man inte haft så mycket erfarenhet.
Citera
2014-04-17, 22:43
  #2
Medlem
Exakt hur menar du när du säger PRINTING...
Menar du utskrifter, digitaltryck eller offset?
Kort kan man väl säga att InDesign är det klart bästa programmet i sviten att göra PDFer från.

• Se till att du genomgående har samma färginställningar i sviten Prepress (Europe) 3.
• Lär dig termer som Satsyta, Utfall, Format, Big, Fals, Fyrsiding, sexsiding, altaskåpsfalsad, parallellfalsad, 4+4, 4+0, 1+1, 0230, 0X70, PMS osv.
• Använd ALDRIG någonsin Passmärkessvart. Det är INTE en ruta som betyder "fyllig" svart... (400X funkar)
• Lär dig lite om PDFer... Hur du gör trykfärdiga sådana, märke, utfall, färghantering (profil eller inte) osv. OBS! High resolution print inställningen är INTE det samma som tryckfil. Det heter på engelska (många råkar få det när de snor) PRESS... PÅ svenska TRYCKOPTIMERAD.
• Bilder... Jobbigt, men färgstyrning, ICC, förhandsvisning, kalibrering osv är jobbigt. Återigen - lär dig tänka i CMYK, pipetten är ditt viktigaste verktyg. Lär dig CMYK-värdena för snygg himmelsblå, en bra hudton, en sommargrön gräsmatta osv.
• Om du nyttjar samma skrivare - lär dig hur mycket du ska skärpa bilderna för att de ska bli optimala.
/m
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback