Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-12, 21:03
  #229
Medlem
Rågkusar strukna med marmite eller bovril, på det ett lager med pepparotsfärskost toppat med skivat mediumkokt ägg och svartpeppar.
Citera
2017-04-13, 22:18
  #230
Medlem
Koka två ägg hårdkokt 7-8 min.
Skala så fort det går, tillsätt en matsked syrat smör, en rejäl nypa salt och generöst (2 msk) med Kalles Guld. Mosa och blanda med gaffel tills en röra erhålles som tjocknar något.
Rosta två fina skivor vettigt bröd, stryk med smör när de svalnat och lägg på generöst med röra.
Avsluta med en kvist dill eller klipp på lite kruspersilja.

Standardfrukost
Citera
2017-04-14, 20:56
  #231
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -lynx-
äggmackor är fan heligt alltså! pågående strid där hemma gällande kaviaren på äggen eller under äggen. själv tycker jag ju givetvis att kaviaren ska ringlas under äggen för att typ "klistra fast dem" på mackan men då möts man av sura miner eftersom det blir "finare" om man ser kaviaren lite fint ringlad över äggen, hahaha! i övrigt finns det ju inget bättre än en rostad macka med massa smör, kaviar, ett kokt ägg och så massa svartpeppar!

Oj, ett svårt dilemma. Jag förstår båda ståndpunkterna. Jag väljer själv att lägga kaviaren på ovansidan äggen, men vet samtidigt att det praktiskt är ganska fel...

Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
En bit rostat vitt bröd. Ett tunt lager smör på, sedan ett skivat hårdkokt ägg, toppas med citronmajonnäs och färsk dill.

En vegetarisk räkmacka helt enkelt, smaskens

Och den blir vegetarisk för att äggen kommer från en höna, eller blir den vegetarisk för att den inte innehåller ägg från en fisk? #hyckleri

Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Rågkusar strukna med marmite eller bovril, på det ett lager med pepparotsfärskost toppat med skivat mediumkokt ägg och svartpeppar.

Marmite borde ha varningstext och inte tillåtas bland födoämnen! Bovril vet jag dock inte vad det är, men utifrån namnet kan man ju tro att det är psykofarmaka... Men pepparrot är gott.

Edit: Kalles är skit. Köp riktig kaviar istället. Klädesholmen!
Citera
2017-04-21, 19:19
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Marmite borde ha varningstext och inte tillåtas bland födoämnen! Bovril vet jag dock inte vad det är, men utifrån namnet kan man ju tro att det är psykofarmaka... Men pepparrot är gott.


Nejdå, ger en mustig umami-sälta till mackan.
Citera
2017-06-05, 22:49
  #233
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Och den blir vegetarisk för att äggen kommer från en höna, eller blir den vegetarisk för att den inte innehåller ägg från en fisk? #hyckleri

1. Jag sa vegetarisk inte vegansk
2. Det var ett skämt vettu
Citera
2017-06-17, 16:50
  #234
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Medveten att där här är lite leftfield, men jag brukar allt för sällan avnjuta en s.k raggarmacka.

Mjukt bröd, smör, stekt falukorv, stekt ägg med rinnig gula.
Salt och peppar.

Helvetes otyg vad det vrålade till i magtrakten nu!!
Citera
2017-06-17, 16:52
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatNext
Absout ingen kaviar, det är banne mig icke ätbart.

Det ska vara helst grovt bröd, kanske två ägg.
Skinka och en ostskiva under äggen passar perfekt!
Enligt mig är det du beskriver en riktig ägg-macka
Citera
2017-06-17, 16:59
  #236
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Medveten att där här är lite leftfield, men jag brukar allt för sällan avnjuta en s.k raggarmacka.

Mjukt bröd, smör, stekt falukorv, stekt ägg med rinnig gula.
Salt och peppar.

Helvetes otyg vad det vrålade till i magtrakten nu!!

Ja, detta kör jag själv med ibland. Gott!
Men standardvarianten på äggmacka hos kraftfoder är följande:
Skivat bröd, som blivit för tråkigt att äta, ofta "Lingongrova".
Två ägg per skiva bröd.
Smör till stekning/rostning.

Så här gör jag:
Jag rostar två skivor bröd, typ skivad franska eller lingonbröd. Detta i vanlig stekpanna med rikligt smör.
Därefter steker jag (med mer smör) två ägg per brödskiva, "sunny side up".
Lägger på stekta äggen på de rostade brödskivorna. Lite salt på, och en öl att dricka, alternativt ett glas mjölk. (Mjölk om jag ska till jobbet!)
Mycket gott, och man håller sig mätt i flera timmar!

Edit: Det SKA vara SMÖR!! (Inte margarin)
Citera
2017-06-17, 17:36
  #237
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, detta kör jag själv med ibland. Gott!
Men standardvarianten på äggmacka hos kraftfoder är följande:
Skivat bröd, som blivit för tråkigt att äta, ofta "Lingongrova".
Två ägg per skiva bröd.
Smör till stekning/rostning.

Så här gör jag:
Jag rostar två skivor bröd, typ skivad franska eller lingonbröd. Detta i vanlig stekpanna med rikligt smör.
Därefter steker jag (med mer smör) två ägg per brödskiva, "sunny side up".
Lägger på stekta äggen på de rostade brödskivorna. Lite salt på, och en öl att dricka, alternativt ett glas mjölk. (Mjölk om jag ska till jobbet!)
Mycket gott, och man håller sig mätt i flera timmar!

Edit: Det SKA vara SMÖR!! (Inte margarin)

Bregotts Extrasaltade?
"Röda faran"
Citera
2017-06-18, 11:59
  #238
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Bregotts Extrasaltade?
"Röda faran"
Till äggmackor ska man ha bregott! Fast jag brukar oftast steka i vanligt smör.
Citera
2017-06-24, 16:29
  #239
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Jäklar, idag såhär dagen efter kommer det bli en rejäl raggarmacka!
Tack för tråden
Citera
2017-06-24, 16:32
  #240
Medlem
Två ägg om de är små på en macka. Massor av branteviksill från Kåseberga fisk (bästa inläggningen som går köpa). Toppa med gräddfil och hackad gräslök, så har du en lyxmacka!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback