Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-09, 20:46
  #253
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nu är det ju äggmackor som tråden handlar om. En äggmacka är enligt tradition vitt bröd (eller knäckebröd) med smör och kaviar. Du får kalla din variant för nåt annat, typ omelettmacka eller smrögås med stekt ägg.

Ni som påstår nåt annat har fel.

En klassisk äggmacka är väl ändå kavring, smör och ägg, toppat med ett par ansjovisfiléer.
Inte nog med att det är en klassiker, gott är det också.
Citera
2017-07-10, 01:43
  #254
Medlem
Ihavenonames avatar
Använder mig oftast av Pågenlimpan.

Bregott mellan, som naturligtvis åker på först.

Kalles dillkaviar om jag får tag på den, annars Svennes dillkaviar. Oavsett märke fördelas kaviarn av gammal vana jämnt över brödet medelst fyra diagonala strängar.

På kaviarn hamnar Aromat, ibland även chilipulver.

Sedan följer ett hårdkokt skivat ägg fördelat på två brödskivor, tar bort gulan då jag inte uppskattar den.

På "äggringarna" hamnar sedan Kött- & Grillkrydda samt citronpeppar.


Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nu är det ju äggmackor som tråden handlar om. En äggmacka är enligt tradition vitt bröd (eller knäckebröd) med smör och kaviar. Du får kalla din variant för nåt annat, typ omelettmacka eller smrögås med stekt ägg.

Ni som påstår nåt annat har fel.

Äggmacka innebär macka med ägg, övriga ingredienser är upp till var och en.
Citera
2017-07-17, 18:16
  #255
Medlem
sinewaves avatar
Polarbröd
Extrasaltat smör (alt. tillsätt salt)
Vändstekt ägg
Ost
+/- Skinka

Äggmackan för mig har framförallt använts som utemat, matsäcksmat vid olika typer av fritidsaktiviteter.

Det saknas för övrigt en snabbmatskedja som är vad man kan kalla för "svensk fulmat" och som därav också skulle kunna servera saker som den typiska äggmackan.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-07-17 kl. 18:18.
Citera
2017-07-31, 18:25
  #256
Medlem
Lys avatar
Brukar rosta två brod, två skivade agg, en skivad tomat, gron chili och ibland farsk basilika. Lite salt. Det blir gott.
Citera
2017-08-13, 11:00
  #257
Medlem
the juntos avatar
Bregott, skivade ägg, majonnäs (gillar coops ekologiska) och örtsalt.
Citera
2017-08-21, 20:39
  #258
Medlem
BrianGriffins avatar
Det brödet jag har ifrån bageriet. Smör på. Brer ut Hellmans majonäs. Skivad ägg läggs på med lite salt.
Stort leende.
Citera
2017-08-21, 20:58
  #259
Medlem
gato12s avatar
Mörkt bröd, skivade ägg, ringla på med kaviar
Citera
2017-08-21, 21:26
  #260
Medlem
hashs avatar
Fazer fruktkusar med smörgåsgurka, ruccola, stekt ägg och pannbiff/falukorv, en perfekt macka för dagen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback