Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-31, 18:30
  #1
Medlem
Hur kan man karakterisera det politiska språket i följande exempel? Vad handlar om fakta och vad handlar om värderingar? ”Politik är att vilja – politik är att välja.” ”Politik är att ta ställning för eller emot det som sker i samhället.” ”Man kan i längden som ansvarsfull människa inte förbli neutral.”
Citera
2014-03-31, 18:48
  #2
Medlem
JBugsters avatar
Fråga din lärare.
Citera
2014-03-31, 18:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Fråga din lärare.



Jag vill ha någon annans åsikt?
Citera
2014-03-31, 20:41
  #4
Medlem
rootswallers avatar
Förstår inte vad du är ute efter. Huruvida citaten bör tolkas som uttryck för fakta elr. värderingar? Märklig fråga ifall ni inte fått mer anvisning. gymnasiefilosofi?
Citera
2014-03-31, 21:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Förstår inte vad du är ute efter. Huruvida citaten bör tolkas som uttryck för fakta elr. värderingar? Märklig fråga ifall ni inte fått mer anvisning. gymnasiefilosofi?


Jag är ute efter värderingar när det gäller politik alltså det som står på frågan, som jag ställde. Det är gymnasiefilosofi!
Jag håller verkligen med dig om att den frågan är märklig
Citera
2014-03-31, 23:33
  #6
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasminexx
Jag vill ha någon annans åsikt?

Jaså, vad är din åsikt då?
Citera
2014-03-31, 23:52
  #7
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det handlar varken om fakta eller värderingar i dina exempel. De är alla aforismer. Om aforismer kan du läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aphorism

"a concise statement containing a subjective truth or observation"
Citera
2014-04-01, 03:51
  #8
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasminexx
Vad handlar om fakta och vad handlar om värderingar? ”Politik är att vilja – politik är att välja.

Det låter som en förenklad fråga anpassad för kvinnligt tänkande, så jag tar den.

Fakta: Jorden är rund och månen är en satellit tillt till jorden.

Värderingar
: Jorden kanske inte är så rund som vi tror, och månen kanske är satellit till solen också.

Slutsats:
Fakta handlar om vetenskap, medan värderingar handlar om relativa begrepp som kan variera beroende på vem som tolkar dem.
-------
Om du har en kvinnlig lärare i filosofi, skulle jag bli mycket förvånad om du inte fick ett högt gymnasiebetyg
med den förklaringen.
Kolla om hon är könsopererad i det fall du skule få underkänt.
Citera
2014-04-01, 04:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det handlar varken om fakta eller värderingar i dina exempel. De är alla aforismer. Om aforismer kan du läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aphorism

"a concise statement containing a subjective truth or observation"



Tack så mycket!!!
Citera
2014-04-04, 02:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Det låter som en förenklad fråga anpassad för kvinnligt tänkande, så jag tar den.

Fakta: Jorden är rund och månen är en satellit tillt till jorden.

Värderingar
: Jorden kanske inte är så rund som vi tror, och månen kanske är satellit till solen också.

Slutsats:
Fakta handlar om vetenskap, medan värderingar handlar om relativa begrepp som kan variera beroende på vem som tolkar dem.
-------
Om du har en kvinnlig lärare i filosofi, skulle jag bli mycket förvånad om du inte fick ett högt gymnasiebetyg
med den förklaringen.
Kolla om hon är könsopererad i det fall du skule få underkänt.

Hahaha tack så mycket för hjälpen. Jag fick faktiskt ett A på mitt uppdrag!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback