Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-31, 17:41
  #1
Medlem
PolitisktProblems avatar
Hej,

Mitt bankkort blev precis kopierat/skimmat och någon försökte handla med det på nätet. Som tur var lyckades min bank upptäcka det här och stoppade transaktionerna. Jag har spärrat kortet och kommer få ett nytt.

Men,

Det som oroar mig är att det inte är själva kortet som har blivit kopierat, utan att informationen kanske kommer från någon typ av spionprogramvara på min dator. Jag har nyligen surfat en hel del på det s.k. "darknet" och är rädd att min dator kan ha blivit infekterad på något vis. Jag har haft script avstängt och jag har inte installerat något program nyligen. Jag har däremot laddat ner några filmklipp från darknet, som jag kollat på.

Jag har scannat datorn med både Malwarebytes och Avast, och inget av programmen hittar något. Räcker det för att utesluta att min kortinformation inte kopierades från datorn och att jag inte har någon spionprogramvara som ligger och snokar? Kan min dator ha blivit infekterad av filmklippen eller på annat sätt via darknet?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av PolitisktProblem 2014-03-31 kl. 17:56.
Citera
2014-03-31, 19:11
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktProblem
Hej,

Mitt bankkort blev precis kopierat/skimmat och någon försökte handla med det på nätet. Som tur var lyckades min bank upptäcka det här och stoppade transaktionerna. Jag har spärrat kortet och kommer få ett nytt.

Men,

Det som oroar mig är att det inte är själva kortet som har blivit kopierat, utan att informationen kanske kommer från någon typ av spionprogramvara på min dator. Jag har nyligen surfat en hel del på det s.k. "darknet" och är rädd att min dator kan ha blivit infekterad på något vis. Jag har haft script avstängt och jag har inte installerat något program nyligen. Jag har däremot laddat ner några filmklipp från darknet, som jag kollat på.

Jag har scannat datorn med både Malwarebytes och Avast, och inget av programmen hittar något. Räcker det för att utesluta att min kortinformation inte kopierades från datorn och att jag inte har någon spionprogramvara som ligger och snokar? Kan min dator ha blivit infekterad av filmklippen eller på annat sätt via darknet?

Tack på förhand!

Ska du utföra farlig surfning så är det bra att använda en sandbox .

Du bör göra en hel del mera malware skanning innan du kan känna dig rimligt säker på att du inte har något "skit" på datorn för övrigt så finns det en del du kan göra för att säkra upp din dator inför framtida liknande problem . Jag gör det enkelt för mig genom att råda dig att läsa följande kommunikation (FB) Misstänker en hackare mellan mig och användaren Expresso och där du kan få lite idèer om vad du kan göra nu i form av skanners och för framtiden i form av HIPS skydd och Av byte , bl.a .

Du ska givetvis köra full skann med samtliga av de skanners som nämns och om du inte gjorde det med Malwarebytes förut som gör det denna gång .

Det här skyddet , Hitman pro alert http://www.surfright.nl/en är helt gratis och avsett just för ekonomiska ändamål och anses vara ett väldigt bra sådant .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-03-31 kl. 19:16.
Citera
2014-03-31, 23:11
  #3
Medlem
TheJackets avatar
Haha vi vet alla vad det var för videoklipp du tankade om du var på mörka internet!! OnT så ja de kan kanske ha kapat ditt BankID om du har ett!
Citera
2014-03-31, 23:23
  #4
Medlem
droles avatar
Om de har kopierat ditt kort och försökt använda det i fysik kortterminal/bankomat kan du utesluta att de har fått infon från din dator.
Citera
2014-03-31, 23:27
  #5
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Om de har kopierat ditt kort och försökt använda det i fysik kortterminal/bankomat kan du utesluta att de har fått infon från din dator.

Fast nu skrev han ju att de försökt handla på internet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback