Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-31, 17:29
  #1
Medlem
Blir man passiv och får lite utav "whatever" mentalitet av att röka cannabis? Eller fortsätter man som vanligt utan någon mental bi-effekt av att röka på? Kan tillägga att jag aldrig har testat cannabis eller andra droger och har inget större intresse utav det..

Men jag undrar om man blir lite "slapp" och kanske omotiverad i livet av att röka på. Kanske är det därför Cannabis är olagligt?

Hur påverkar Cannabis den genomsnittliga skattebetalaren/studerande? Kan det som rubriken lyder påverka ens aktiva liv vare sig man arbetar eller studerar? Att man helt enkelt slutar ta tag i viktiga saker osv.


(Jag försöker inte predika här eller vara "anti-cannabis" på något sätt, tvärtom så jag rätt neutral den här drogen).
Citera
2014-03-31, 17:33
  #2
Medlem
Tjoasszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Blir man passiv och får lite utav "whatever" mentalitet av att röka cannabis? Eller fortsätter man som vanligt utan någon mental bi-effekt av att röka på? Kan tillägga att jag aldrig har testat cannabis eller andra droger och har inget större intresse utav det..

Men jag undrar om man blir lite "slapp" och kanske omotiverad i livet av att röka på. Kanske är det därför Cannabis är olagligt?

Hur påverkar Cannabis den genomsnittliga skattebetalaren/studerande? Kan det som rubriken lyder påverka ens aktiva liv vare sig man arbetar eller studerar? Att man helt enkelt slutar ta tag i viktiga saker osv.


(Jag försöker inte predika här eller vara "anti-cannabis" på något sätt, tvärtom så jag rätt neutral den här drogen).

Lite som att fråga hur långt ett rep är. Finns inte direkt något svar, utan varierar väldigt mycket från individ till individ. Men givetvis blir man slapp, de känslorna man känner, känner man ännu MER!

Så om du t ex ligger i soffan och klipper en hövding så kommer du antagligen inte ha orken att kanske åka och träna eller något som du vanligt vis skulle orka med. Men om du däremot röker en precis innan du kommer till stranden med ett par kompisar så ökar lusten och allt blir roligare och mer intressant.

Sen kan det bli så att man har en tendens att flytta fram saker när man brukat cannabis; "äsch, jag kan städa senare"..
Citera
2014-03-31, 17:34
  #3
Medlem
Trollishs avatar
Ja det blir man.
Citera
2014-03-31, 17:34
  #4
Medlem
Tjoasszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Ja det blir man.

Antar att du talar för dig själv? givetvis finns det folk som reagerar tvärtom.
Citera
2014-03-31, 17:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoassz
Lite som att fråga hur långt ett rep är. Finns inte direkt något svar, utan varierar väldigt mycket från individ till individ. Men givetvis blir man slapp, de känslorna man känner, känner man ännu MER!

Så om du t ex ligger i soffan och klipper en hövding så kommer du antagligen inte ha orken att kanske åka och träna eller något som du vanligt vis skulle orka med. Men om du däremot röker en precis innan du kommer till stranden med ett par kompisar så ökar lusten och allt blir roligare och mer intressant.

Sen kan det bli så att man har en tendens att flytta fram saker när man brukat cannabis; "äsch, jag kan städa senare"..

Jaha! Okej! Visst kan jag förstå att det varierar från person till person. Men den där slappheten finns alltså där, men intressant det du påpekade med stranden och röka på strax innan en aktivitet med sina polare.
Citera
2014-03-31, 17:39
  #6
Medlem
Jag och en polare hade samma tanke idag. Det finns flera studier som tyder på att det är så enligt honom, men jag har inte hittat någon personligen.
Det jag hittade var detta:

" Myt: Cannabis leder till motivationsproblem.

Fakta: I över 25 år har forskare letat efter cannabis-inducerad motivationssymptom (amotivational syndrome) och misslyckats att hitta den. Människor som är berusade konstant, oavsett på drog, är osannolika att vara produktiva medlemmar av samhället. Det finns inget specifikt i marijuana som får människor att förlora deras drivkraft eller ambition. Bland arbetande vuxna tenderar marijuanarökare vara höginkomsttagare till skillnad från icke-användare. Studenter som använder marijuana har samma betyg som icke-användare"

http://www.medicinskmarijuana.com/myths.html#18

Självklart får vi vara lite källkritiska. Det finns inga källor i vad de har skrivit här och det är en tydlig förespråkade för cannabis. Men jag känner ingen som släpper all motivation för att de röker cannabis. Dock så är folk dessvärre mindre produktiva medans de är påverkade av cannabis, men som lång tids effekt har jag aldrig beskådat motivationsbrist.

Det jag tror, och som också är välkänt, är att man kan få en bra känsla utan att göra någon ordentlig ansträngning av cannabis, och därför blir man mindre motiverad att anstränga sig. Men så är det med allt man gillar. Man kanske blir slappare i skolan för man mår bra utan bra betyg för man gymmar istället? Eller skiter i att gå ut och träffa kompisar när man kan spela datorspel?
Citera
2014-03-31, 17:50
  #7
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Blir man passiv och får lite utav "whatever" mentalitet av att röka cannabis? Eller fortsätter man som vanligt utan någon mental bi-effekt av att röka på? Kan tillägga att jag aldrig har testat cannabis eller andra droger och har inget större intresse utav det..

Men jag undrar om man blir lite "slapp" och kanske omotiverad i livet av att röka på. Kanske är det därför Cannabis är olagligt?

Hur påverkar Cannabis den genomsnittliga skattebetalaren/studerande? Kan det som rubriken lyder påverka ens aktiva liv vare sig man arbetar eller studerar? Att man helt enkelt slutar ta tag i viktiga saker osv.


(Jag försöker inte predika här eller vara "anti-cannabis" på något sätt, tvärtom så jag rätt neutral den här drogen).
Tja, blir man passiv av att spela dataspel? Av att läsa bok?

Seriöst, blir du missbrukare så har du det i personligheten. Brukar du sporadiskt så märker du ingen direkt förlorad motivation.

Det är främst dagligt rökande som gör dig mycket passiv.
Citera
2014-03-31, 18:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knubbis32
Jag och en polare hade samma tanke idag. Det finns flera studier som tyder på att det är så enligt honom, men jag har inte hittat någon personligen.
Det jag hittade var detta:

" Myt: Cannabis leder till motivationsproblem.

Fakta: I över 25 år har forskare letat efter cannabis-inducerad motivationssymptom (amotivational syndrome) och misslyckats att hitta den. Människor som är berusade konstant, oavsett på drog, är osannolika att vara produktiva medlemmar av samhället. Det finns inget specifikt i marijuana som får människor att förlora deras drivkraft eller ambition. Bland arbetande vuxna tenderar marijuanarökare vara höginkomsttagare till skillnad från icke-användare. Studenter som använder marijuana har samma betyg som icke-användare"

http://www.medicinskmarijuana.com/myths.html#18


Självklart får vi vara lite källkritiska. Det finns inga källor i vad de har skrivit här och det är en tydlig förespråkade för cannabis. Men jag känner ingen som släpper all motivation för att de röker cannabis. Dock så är folk dessvärre mindre produktiva medans de är påverkade av cannabis, men som lång tids effekt har jag aldrig beskådat motivationsbrist.

Det jag tror, och som också är välkänt, är att man kan få en bra känsla utan att göra någon ordentlig ansträngning av cannabis, och därför blir man mindre motiverad att anstränga sig. Men så är det med allt man gillar. Man kanske blir slappare i skolan för man mår bra utan bra betyg för man gymmar istället? Eller skiter i att gå ut och träffa kompisar när man kan spela datorspel?

Och beviset för guds existens hittar du på katolskakyrkan.se???

Om man kollar länkarna är de publicerade 80-06, alltså inte färskaste publikationerna. Har bara kastat ett öga på dem men ett exempel visar att dödligheten inte ökar i den grupp som provat på (max 6 ggr) mot de som aldrig rökt (är detta relevant om man vill sälja in cannabis?). Sedan studier angående palliativ medicin (oftast äldre och i vart fall kommer inga långtidseffekter hinna uppstå). En annan visar att den underlättar sammandragningar och kramper i tjocktarmen efter måltid (felskrivning?) En hel de studier angående cancer och HIV (aktuellt hos Flashbacks läsare?) Studier på celler och möss etc. Dessutom undrar jag hur bra tolkningarna av funna data är.

Jag tror att forskningen visat att regelbundet långtidsbruk, framförallt efter att man börjat tidigt, ger klart nedsatt kognitiv förmåga. De haschrökare jag träffat inom psykiatrin har sett ut som mänskliga fågelholkar, du vet som man brukar framställa "blondiner" när de får en fråga (bara att ögonlocken hänger också). Eller kanske Homer Simpson. Dessutom ökar risken att man utvecklar en latent schizofreni.

På wikipediasidan har du många länkar till riktiga studier, hur har du kunnat missa den?
http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...ts_of_cannabis
Citera
2014-03-31, 18:10
  #9
Medlem
Nej det är många passiva/omotiverade som söker sig till att röka.
Citera
2014-03-31, 18:11
  #10
Medlem
sgeddingagglis avatar
Näe...det blir man egentligen inte, det är bara det att det är passiva och omotiverade gökar som röker den där skiten.
Citera
2014-03-31, 18:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Näe...det blir man egentligen inte, det är bara det att det är passiva och omotiverade gökar som röker den där skiten.
Det är inte skit om du någonsin upplevt det så får det dig att öppna upp sinnet och se saker från ett perspektiv du inte hade annars. Gräs är fantastiskt
Citera
2014-03-31, 18:12
  #12
Medlem
EddieMeduzaRaggers avatar
Kan självklart inte tala för alla Cannabisbrukare nu men jag blir iallafall väldigt lat och omotiverad till att göra saker som känns "mindre viktiga" så att säga. Har svårt att få tummen ur röven och gå och handla kläder, klippa mig och gå och träna osv.
Detta händer dock bara när jag röker under veckorna. Brukar vanligtvis hålla mig till helgerna men ibland finns det fint weed inne och då brukar man ge efter och slå till HEHE!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback