Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-31, 16:26
  #1
Medlem
Fick precis ett sms från Microsoft support (antar jag) där det stod såhär:

"Någon annan kan ha använt Microsoft-kontot xx*****@hotmail.com. Återställ det på https://account.live.com"

Tryckte inte på länken utan gick in på min mail på en dator men istället för att loggas in automatiskt stod det samma sak som i smset. Jag fyllde i säkerhetssaken som kom upp och fick ett nyss sms från samma nummer som det första med en säkerhetskod som jag skrev in på mailhemsidan och jag bytade lösenord.

Sen fick jag möjlighet att kolla vilken IP och varifrån min mail har blivit inloggad ifrån. De senaste säkerhetskontrollerna och bytet av lösenord var alla gjorda från (vad jag tror är) min IP-adress då stad och internetleverantör stämde när jag kollade upp IP. Däremot var det en annan IP-adress och annan stad (visas 2 olika på olika sidor) när jag kollade på, i stort sett, alla tidigare loggar. Leverantören för den IP-adressen stämmer dock med min mobil så jag antar att det kan ha att göra med det!? Det finns dessutom många lyckade inloggningar från mitt i natten men det kanske bara är mobilen som uppdaterar sig själv? "Webbläsaren" som ska ha använts är dessutom "Exchange ActiveSync" som ska ha att göra med synkning av mail osv. i telefoner.

Fråga 1. Alla lyckade inloggningar från mitt i natten (och den IP-adressen), kan det vara servrarna till mobiltelefonen som ligger en bit bort?

Fråga 2. Det första smset jag fick, får jag ett sånt sms bara någon försöker logga in på mitt konto eller är det först om någon faktiskt lyckats efter några försök?
Citera
2014-03-31, 23:30
  #2
Medlem
fick samma mail idag: det är någon som har lyckats hacka in i min Hotmail från den här ip adressen 85.105.53.252 Från Turkiet Turktelekom?
Citera
2014-04-01, 18:47
  #3
Medlem
xallies avatar
Mycket möjligt att det är någon som har tagit över en sql-databas och funnit din email samt lösenord där. Om du då använder samma lösenord på din mail som du använder på andra sidor, vilket nästan alla gör, så kan någon ha testat att logga in på din mail. Byta bara lösenord på din email, om du fortsätter att få mail om inloggning så vet du att det inte är "äkta" mail från microsoft. Passa på att rensa historiken och ta bort cookies också (in case of xss-hook)
Citera
2014-04-02, 11:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallie
Mycket möjligt att det är någon som har tagit över en sql-databas och funnit din email samt lösenord där. Om du då använder samma lösenord på din mail som du använder på andra sidor, vilket nästan alla gör, så kan någon ha testat att logga in på din mail. Byta bara lösenord på din email, om du fortsätter att få mail om inloggning så vet du att det inte är "äkta" mail från microsoft. Passa på att rensa historiken och ta bort cookies också (in case of xss-hook)

Just mailen har jag alltid haft ett separat lösenord på, vilket jag antar är bra Har inte haft några fler problem de senaste dagarna så det känns ganska tryggt för tillfället.
Citera
2014-04-05, 12:28
  #5
Medlem
SalvatoreTurtles avatar
Hhmm nu i onsdags så fick jag ett mail där det också stod att någon annan hade använt min mail. Jag kollade då vart min mail hade använts, och tydligen så var det någon person från Kina som hade använt den. Jag bytte lösenord såklart, men nu när jag läser här att det har hänt andra så blir man såklart lite fundersam.
Citera
2014-04-05, 17:26
  #6
Medlem
lemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jvbp
Fick precis ett sms från Microsoft support (antar jag) där det stod såhär:

"Någon annan kan ha använt Microsoft-kontot xx*****@hotmail.com. Återställ det på https://account.live.com"

Tryckte inte på länken utan gick in på min mail på en dator men istället för att loggas in automatiskt stod det samma sak som i smset. Jag fyllde i säkerhetssaken som kom upp och fick ett nyss sms från samma nummer som det första med en säkerhetskod som jag skrev in på mailhemsidan och jag bytade lösenord.

Sen fick jag möjlighet att kolla vilken IP och varifrån min mail har blivit inloggad ifrån. De senaste säkerhetskontrollerna och bytet av lösenord var alla gjorda från (vad jag tror är) min IP-adress då stad och internetleverantör stämde när jag kollade upp IP. Däremot var det en annan IP-adress och annan stad (visas 2 olika på olika sidor) när jag kollade på, i stort sett, alla tidigare loggar. Leverantören för den IP-adressen stämmer dock med min mobil så jag antar att det kan ha att göra med det!? Det finns dessutom många lyckade inloggningar från mitt i natten men det kanske bara är mobilen som uppdaterar sig själv? "Webbläsaren" som ska ha använts är dessutom "Exchange ActiveSync" som ska ha att göra med synkning av mail osv. i telefoner.

Fråga 1. Alla lyckade inloggningar från mitt i natten (och den IP-adressen), kan det vara servrarna till mobiltelefonen som ligger en bit bort?

Fråga 2. Det första smset jag fick, får jag ett sånt sms bara någon försöker logga in på mitt konto eller är det först om någon faktiskt lyckats efter några försök?
Om du får ett sådan meddelande
"Någon annan kan ha använt Microsoft-kontot xx*****/gmail @hotmail.com. Återställ det på ttps://account.live.com eller googlemail"
Då är det någon som försöker lura dig och komma åt ditt email konto via länken och felmeddelande som du fick, går aldrig på detta, det kan vara lite jobbig men tryck inte på länken, använd vanlig inloggnings alternativ och bytt password där men aldrig någonsin via de infogade länkar.

Om du ändå gör detta av misstag så har ditt konto tagits över, eller hackats, som betyder att någon har stulit ditt konto och kan göra vad han vill med detta.
Hälsningar
Myzone
__________________
Senast redigerad av lemy 2014-04-05 kl. 17:32. Anledning: fel
Citera
2014-04-21, 12:11
  #7
Avstängd
Bry dig inte ens lite om att spåra IP adressen. Chansen är ytterst liten att han inte skulle använda en privat vpn.
Citera
2016-11-03, 13:42
  #8
Medlem
crossoftormentss avatar
hände mig nu, fick byta lösen
__________________
Senast redigerad av crossoftorments 2016-11-03 kl. 13:47. Anledning: internet dummar sig
Citera
2016-11-03, 16:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallie
Mycket möjligt att det är någon som har tagit över en sql-databas och funnit din email samt lösenord där. Om du då använder samma lösenord på din mail som du använder på andra sidor, vilket nästan alla gör, så kan någon ha testat att logga in på din mail. Byta bara lösenord på din email, om du fortsätter att få mail om inloggning så vet du att det inte är "äkta" mail från microsoft. Passa på att rensa historiken och ta bort cookies också (in case of xss-hook)

Ja, fruktansvärt korkat av folk som använder samma lösenord som sin mail.

Dessutom otroligt oproffsigt av sidor som inte hashar lösenord utan lagrar dem i textform. Det kan ju gå att knäcka ändå men är iaf betydligt svårare.

Om en site skickar ditt lösenord till dig när du glömt ditt lösenord - bojkotta! De ska använda reset länkar, de ska inte KUNNA skicka lösenordet till dig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback