Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-17, 19:23
  #145
Medlem
Hayeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Folk i den här tråden har rätt i en sak: självbeundran och egenkärlek stör sig folk på och det är också det som dessa personer ni beskriver i tråden har. Men ni har fel i en sak och det är att alla dessa personer skulle bry sig om vad andra tycker om dem. Visst om man instagrammar upp bilder på sin röv mellan seten och sånt så har ni säkert rätt, men för min egen del så är det en nästan berusande känsla att bara titta på sin kropp när man är deffad och har bra tryck.

Ni ser målet och förstår inte eftersom ni inte tänker på resan. Åratal av ren träning, dag út och dag in har man gått till gymmet i regn, snö och solsken, när man varit ledsen, glad, skrattat, gråtit. När den där släktingen dog, när man jobbade natt, när man var så jävla bakis den där gången och när man stått med ångest och lyft för att glömma. Följt av stenhård diet och självdisciplin. Medan andra tog en till godisbit på fredagskvällen stod jag på gymmet och körde ett set till. En kilometer till. Och blev starkare, snabbare, hårdare. Sen står man där och det ser perfekt ut, som en staty av en gud.

Poängen är att det är självupptaget och narcissistiskt, dessa drag har människan och sålänge det bara utgör en liten del av ens person tycker jag inte att man borde behöva skämmas för det. Det utesluter inte självdistans, precis som att man är arg inte utesluter att man kan vara glad. Jag ser också folk i sociala media som verkar bry sig mer om antalet likes och mindre om vad som gör träning underbart och nödvändigt för många, men skit i det. Gillar man inte att se det är det bara att sluta följa. Tänk också på att många seriösa idrottsutövare kan använda sociala media för att försöka livnära sig, det är svårt annars.

Jag förstår att folk blir ledsna när de ser resultatet av åratal av träning och diet på gymmet och sedan vänder sig om och ser någon de inte är nöjda med i spegeln, men jag lovar, jag bryr mig bara om mig själv och det borde ni också försöka göra.

Väldigt bra skrivet måste jag säga.
Citera
2014-08-22, 02:01
  #146
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Folk i den här tråden har rätt i en sak: självbeundran och egenkärlek stör sig folk på och det är också det som dessa personer ni beskriver i tråden har. Men ni har fel i en sak och det är att alla dessa personer skulle bry sig om vad andra tycker om dem. Visst om man instagrammar upp bilder på sin röv mellan seten och sånt så har ni säkert rätt, men för min egen del så är det en nästan berusande känsla att bara titta på sin kropp när man är deffad och har bra tryck.

Ni ser målet och förstår inte eftersom ni inte tänker på resan. Åratal av ren träning, dag út och dag in har man gått till gymmet i regn, snö och solsken, när man varit ledsen, glad, skrattat, gråtit. När den där släktingen dog, när man jobbade natt, när man var så jävla bakis den där gången och när man stått med ångest och lyft för att glömma. Följt av stenhård diet och självdisciplin. Medan andra tog en till godisbit på fredagskvällen stod jag på gymmet och körde ett set till. En kilometer till. Och blev starkare, snabbare, hårdare. Sen står man där och det ser perfekt ut, som en staty av en gud.

Poängen är att det är självupptaget och narcissistiskt, dessa drag har människan och sålänge det bara utgör en liten del av ens person tycker jag inte att man borde behöva skämmas för det. Det utesluter inte självdistans, precis som att man är arg inte utesluter att man kan vara glad. Jag ser också folk i sociala media som verkar bry sig mer om antalet likes och mindre om vad som gör träning underbart och nödvändigt för många, men skit i det. Gillar man inte att se det är det bara att sluta följa. Tänk också på att många seriösa idrottsutövare kan använda sociala media för att försöka livnära sig, det är svårt annars.

Men det lyser samtidigt igenom hur man anser sig vara bättre än andra. "Jag tränar minsann stenhårt". Så kalla det för vad det är.. Den klassiska självgodheten. Det är en hårfin gräns mellan att vara stolt och självgod.

Men gör som ni vill, försök bara inte göra anspråk på att vara ödmjuk.

Ur ett samhällsperspektiv så är det tragiskt men inte förvånande. Ytligheten är lika påtaglig nu som förr.
Citera
2014-09-09, 17:28
  #147
Medlem
Jasongenovas avatar
Finns massa olika typer av personer inom gymkulturen. De som sitter på sociala medier och har en massa "skryt" och ego bilder är bara en liten del av den, men syns mest eftersom det är dem som är utåt. Finns ju andra sorter också så som styrkelyftare/powerlifters som inte är nära sådana. Eller människor som bara gillar rutinen och disciplinen i att bygga en imponerande kropp utan att behöva skryta om den.

Jag, personligen, tränar för rutinen och disciplinen. Även om gymmet förmodligen är det ställe som är "minst lugn" med bara oväsen,flås och svett, så känns det ändå som stället där jag kan koppla av och bara njuta med ro och sinnestillvaro. Min egna lilla terapi. Jag har aldrig postat bilder på sociala medier och kommer aldrig att göra det. Tar enbart bilder för att se progress igenom åren.
Citera
2014-09-09, 21:13
  #148
Medlem
Green-manalishs avatar
En sak jag stör mig något fruktansvärt på är ju alla kommentarer till gymrelaterade filmer och bilder. Nu följer jag sådana sidor så får skylla mig själv. Men det är fan sjukt att det kan läggas upp videos på snudd på ultimata marklyft och så ska halva skocken klaga på tekniken trots att man med säkerhet vet att de själva lyfter en tredjedel eller mindre av det som de attackerar. Man vet också att deras egna lyft (om de ens lyfter) är långt ifrån perfekta, då det är sällan man ser någon som lyfter perfekt på de gym jag frekventerat iaf.

Så besserwisser attiyden är nog värst. Man ser till och med folk ha åsikter på världseliten, oftast om de inte vet vilka de kommenterar.

Så den där jargongen tycker jag är tröttsam. Hela "brah" skiten är ju för fan patetisk också..och när jag ändå är igång, vem fan köper alla dessa träningströjor med budskap på? Ska man ha sådant så förpliktigar det ta mig fan och de mesta tycker jag inte backar upp sina tröjor viktmässigt..
Citera
2014-09-09, 22:57
  #149
Medlem
Mr.Riddims avatar
HAhah! Känner igen det här. Facebook har förvandlats till en hjärntvättningsmaskin. Stod på gymmet idag med min spinkiga kropp och ölmage bland alla bodybuilders. Sen får man höra skitsnacket bakom ryggen på en också! Men det är jag van med.
Citera
2014-09-09, 23:00
  #150
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-manalish
Så besserwisser attiyden är nog värst. Man ser till och med folk ha åsikter på världseliten, oftast om de inte vet vilka de kommenterar.

Jepp, alla drabbas plötsligt av autism och kacklar om katabolism, muskelproteiner och skit som egentligen är betydelselöst så länge man lyfter och äter. Detta är en anledning till varför jag slutade träna för många många år sedan. Fick alltid huvudvärk av att besöka gymmet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback