Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-31, 01:45
  #13
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Eftersom hon levde för nästan 1000 år sedan kan det vara så att vi alla är ättlingar till henne. Åtminstone om man är av europeisk härkomst.

The most recent common ancestor of every European today (except for recent immigrants to the Continent) was someone who lived in Europe in the surprisingly recent past—only about 600 years ago. In other words, all Europeans alive today have among their ancestors the same man or woman who lived around 1400. Before that date, according to Chang’s model, the number of ancestors common to all Europeans today increased, until, about a thousand years ago, a peculiar situation prevailed: 20 percent of the adult Europeans alive in 1000 would turn out to be the ancestors of no one living today (that is, they had no children or all their descendants eventually died childless); each of the remaining 80 percent would turn out to be a direct ancestor of every European living today.

http://phenomena.nationalgeographic....ersal-royalty/
Däremot ättling till henne innan hon började avla inåt så att säga, väl? Annars får jag väl istället försöka komma över att någon procent av mig är inavel.

Nvm, missuppfattade jag köper din poäng
__________________
Senast redigerad av NovaOculus 2014-03-31 kl. 01:48.
Citera
2014-03-31, 01:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Däremot ättling till henne innan hon började avla inåt så att säga, väl? Annars får jag väl istället försöka komma över att någon procent av mig är inavel.

Nvm, missuppfattade jag köper din poäng

Nej, studierna med dess genetiktester visade (...och matematiska formler) att vissa folkgrupper delar DNA men att om du går tillbaka de senaste 1000 åren är vi nästan alla släkt - inom den folkgruppen.

Dvs, om du är fransman så finns det chans att du är just släkt med den och den adelsmannen/kungen i slutändan, likt alla andra etniska fransmän.

Eller som för det skandinaviska/baltiska trädet, en känd vikingahövding eller adelsman.

Det testet inte visade, var att Svenskar var släkt med franska kungar ifrån 800-talet.
Enbart att vi ser ett genetiskt mönster som bevisar släktskap, hos alla (inte bokstavligt talat, men en hög %) skandinaver.
__________________
Senast redigerad av quezen 2014-03-31 kl. 01:53.
Citera
2014-03-31, 02:50
  #15
Medlem
Mardolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Nej, den studien jag länkade visade att vissa länder, likt Sverige har en mer homogen folkgrupp som delar DNA med Skandinavien och vissa länder inom baltikum, de senaste 1000 åren. Men, att i vissa människor, på ca 20+ generationer exempelvis, funnit någon invandrare med dna ifrån andra länder- och den personen kan ha ett nätverk med andra gener likaså...

Dvs du och jag (om du inte är invandrare) har goda chanser att dela DNA och ha en gemensam släkting de senaste 1000 åren, bra mycket,mycket högre än exempelvis någon ifrån Serbien.

Vaddå, nej? Jag postar en länk till en artikel/blogginlägg som skrivits med anledning av en studie som Peter Ralph of the University of Southern California och Graham Coop of the University of California publicerat den dagen (7 maj 2013). Sen postar du en direktlänk till EXAKT den studien och skriver "ps! det fann en genetik studie som motbevisade även din länk".

Läs deras FAQ: http://gcbias.org/european-genealogy-faq/
Citera
2014-03-31, 17:23
  #16
Avstängd
hamada15s avatar
Det gick ju inte att slå på internet.
Citera
2014-04-03, 11:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Det gick ju inte att slå på internet.

Du menar wikipedia och liknande?

Men hur som helst, "Nationalencyklopedin anger att gränsen för att en vuxen individ skall kallas dvärg är ca 150 centimeter"

Om hon nu var, enligt senaste studier 152 cm... var hon väl ändå indirekt en dvärg?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback