Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-30, 20:30
  #1
Medlem
Har en fråga ang. avtal med mäklare om försäljning av bostad. I höstas skrev jag avtal med en mäklare, för försäljning av min pappas hus. Jag flyttade till en annan stad, det var inte rätt tid att sälja och det blev inte så mycket mer av det då jag inte låg på själv.

Jag gick på magkänsla och valde en mäklare som jag själv hade velat köpa av om jag vore köpare. Nu är det rätt tid att sälja men mäklaren har sagt upp sig från mäklarfirma, vilket känns väldigt tråkigt. Vad händer med mitt avtal? Hon står som juridisk person avtalet, men blir jag tvungen att välja någon annan från samma mäklarfirma nu? Eller är jag fri att välja vem jag vill på annan mäklarfirma, utan att det är någon form av avtalsbrott? Ensamrättstiden har löpt ut, kanske ska tilläggas. Dock står det i avtalet att jag är skyldig att betala annons och fotografering (8000) om jag säger upp avtalet. Så min fråga är kanske snarare huruvida avtalet är ogiltigt iom hennes uppsägning eller om jag måste pröjsa 8000 för att säga upp det?
Citera
2014-03-30, 21:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp111
Har en fråga ang. avtal med mäklare om försäljning av bostad. I höstas skrev jag avtal med en mäklare, för försäljning av min pappas hus. Jag flyttade till en annan stad, det var inte rätt tid att sälja och det blev inte så mycket mer av det då jag inte låg på själv.

Jag gick på magkänsla och valde en mäklare som jag själv hade velat köpa av om jag vore köpare. Nu är det rätt tid att sälja men mäklaren har sagt upp sig från mäklarfirma, vilket känns väldigt tråkigt. Vad händer med mitt avtal? Hon står som juridisk person avtalet, men blir jag tvungen att välja någon annan från samma mäklarfirma nu? Eller är jag fri att välja vem jag vill på annan mäklarfirma, utan att det är någon form av avtalsbrott? Ensamrättstiden har löpt ut, kanske ska tilläggas. Dock står det i avtalet att jag är skyldig att betala annons och fotografering (8000) om jag säger upp avtalet. Så min fråga är kanske snarare huruvida avtalet är ogiltigt iom hennes uppsägning eller om jag måste pröjsa 8000 för att säga upp det?
"Hon står som juridisk person avtalet, men blir jag tvungen att välja någon annan från samma mäklarfirma nu?" Hur menar du här? Har du avtalat med hennes privata aktiebolag, eller vem har du avtalat med? Vem står som motpart? Har det skett någon annonsering eller fotografering?
Citera
2014-03-30, 22:09
  #3
Medlem
"Med fastighetsmäklare menas alltid en fysisk person och inte det mäklarföretag där mäklaren är verksam", står det. Fastighetsmäklaren är ju den juridiska part jag ingått avtalet med. Eftersom hon sagt upp sig bör väl avtalet ha slutat gälla? Ja, de har tagit bilder och lagt upp annons, men det har knappast kostat dem åtta tusen. Hittade riktlinjer som visar att de måste kunna påvisa faktiska kostnader samt:

"Mäklaren skall underrätta uppdragsgivaren om att mäklaren slutar vid det företag där han arbetade när förmedlingsuppdraget ingicks. Uppdragsgivaren skall då ges möjlighet att säga upp avtalet utan att mäklaren ställer något krav på ersättning på grund av uppsägningen (2003-05-07:2, jämför Melin, M., Fastighetsmäklarlagen. En kommentar, 2 uppl. 2007 s. 123). "
Citera
2014-03-30, 22:16
  #4
Medlem
Eller ja, som jag tolkar praxis har jag rätt att säga upp avtalet utan påföljd, iom att hon bytt arbetsplats?
Citera
2014-03-30, 22:27
  #5
Medlem
Jag är ledsen, men jag anser att detta är ostrukturerat och svårt att följa vad du faktiskt avser... Vad är skrivet i avtalet och vem har du avtalat med? Vad är dina egna åsikter? Vad har ni faktiskt kommit fram till?
Citera
2014-03-30, 22:40
  #6
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp111
"Mäklaren skall underrätta uppdragsgivaren om att mäklaren slutar vid det företag där han arbetade när förmedlingsuppdraget ingicks. Uppdragsgivaren skall då ges möjlighet att säga upp avtalet utan att mäklaren ställer något krav på ersättning på grund av uppsägningen (2003-05-07:2, jämför Melin, M., Fastighetsmäklarlagen. En kommentar, 2 uppl. 2007 s. 123). "

Varifrån är det saxat, jag förstår inte vad datumet beskriver(?). Det stödjer ju onekligen din vilja att frångå avtalet utan några påföljder.
Citera
2014-03-30, 23:18
  #7
Medlem
Det är saxat från Fastighetsmäklarnämnden, FMN: http://www.fmi.se/Sve/Filer/fmn_god_...agsavtalet.pdf

Jag har ingått avtal med en fastighetsmäklare, som vid den tiden var anställd på ett välkänt fastighetsmäklarföretag. Avtalet är uppbyggt kring begreppet "Fastighetsmäklaren", som inte avser mäklarföretaget utan den fysiska personen som jag ingått avtal med. Min tolkning är således att det är den fysiska personen jag i så fall bör säga upp avtalet med och inte mäklarfirman. Mäklarfirmans namn står visserligen i sidhuvudet på avtalet, men det torde ju vara ganska oväsentligt iom avtalets struktur? Eller?
__________________
Senast redigerad av hejhopp111 2014-03-30 kl. 23:43.
Citera
2014-03-31, 13:27
  #8
Medlem
ingen fara att säga uipp kontrakten.
maila till mäklaren alt kontoret och skriv att du vill säga upp förmedlingsuppdraget.
sen är det frittfram att anlita annan mäklare. men nämn för den nya mäklaren att du har haft en mäklare tidigare anlitad . för att slippa betala dubbla arvoden. eller att nye mäklaren måste dela på arvodet med den gamla mäklaren. handlar om anvisad kund etc.
Citera
2017-06-20, 19:06
  #9
Medlem
Hej,

Jag har en fråga angående mäklarens ensamrätt vid uppsägning. Det står i kontraktet att mäklaren har ensamrätt i 3 månader, innebär det att jag inte kan säga upp kontraktet innan dess?

Längre ner i kontraktet står det att jag EFTER denna period på 3 månader har en uppsägningstid på 10 dagar.

Tack på förhand.
Citera
2017-06-20, 19:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp111
Hon står som juridisk person avtalet, men blir jag tvungen att välja någon annan från samma mäklarfirma nu?

Du förstår nog inte innebörden av benämningen "juridisk person". Hon själv kan aldrig stå som juridisk person om hon varit anställd och sagt upp sig. Den juridiska personen är företaget. Företaget har en firmatecknare. Hon kan ha haft fullmakt att ingå uppdragsavtal på firmatecknarens vägnar. Det betyder inte automatiskt att avtalet blir ogiltigt bara för hon slutar. Utifrån vad du skriver så kan du säga upp avtalet men de kan kräva dig på 8000 kr.
Citera
2018-03-03, 21:39
  #11
Medlem
Du är ute och cyklar. Fastighetsmäklare är att betrakta som juridiska personer i sin yrkesroll. En säljare skriver avtal med fastighetsmäklaren personligen. Det är med fastighetsmäklaren personligen som uppdraget skriva med.

Däremot så har ofta mäklaren avtal med den firman han är anställd vid som reglerar vad som händer med uppdragsavtalen vid en uppsägning. Uppdragsavtalen blir normalt sett att betraktas som uppsagda och skriva om med en annan mäklare på kontoret.
Citera
2018-03-03, 23:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiftalpha
Du är ute och cyklar. Fastighetsmäklare är att betrakta som juridiska personer i sin yrkesroll. En säljare skriver avtal med fastighetsmäklaren personligen. Det är med fastighetsmäklaren personligen som uppdraget skriva med.

Däremot så har ofta mäklaren avtal med den firman han är anställd vid som reglerar vad som händer med uppdragsavtalen vid en uppsägning. Uppdragsavtalen blir normalt sett att betraktas som uppsagda och skriva om med en annan mäklare på kontoret.
Nej fastighetsmäklare är inte juridiska personer, juridiska personer är de som inte är fysiska personer, alltså någon form av bolag, eller förening. Mäklare behöver inte ens vara anställd av en juridisk person utan kan driva verksamheten som enskild firma, detta är dock inte så vanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback