Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-30, 15:40
  #1
Medlem
Noetlovskijs avatar
Hej,

Jag var ute och reste förra veckan och bodde på hotell. Använde mig av min iPhone 5 för att ansluta till hotellets oskyddade nätverk, men som krävde en inloggning via Safari med en kod jag fick i receptionen. Näst sista kvällen skulle jag logga in som vanligt och skrev in användarnamn och lösenord men i stället för att komma till sidan som säger, typ, "You are now logged in to our Wi-fi hotspot system", dök det upp en blank sida med en text som löd ungefär: "SQL connect. I'll get you!"

Så jag satte genast telefonen i flightmode och satte inte igång den igen förrän jag landat i Sverige.

Är det här något man bör oroa sig över? Kan jag nås här i Sverige på mitt egna nätverk? Är det bara ett prank från en 14-årig finnig snubbe som skickade ut ett massmeddelande på det oskyddade nätverket?

Har inte märkt av något speciellt under de två dygn som gått, men jag somnade till Kanal5 Play sent i natt och när jag halvvaknade till hade uppspelningen stoppats, som det brukar göra om avsnitt rullar på bara för att de ska spara bandbredd så hör de efter om du fortfarande kollar aktivt. Tyckte då att det stod i rutan "Har du åkt till [där jag var, cirka 400 mil bort] utan att stänga av Play?".

Sista paragrafen kan vara en halvdröm ändå, då resan var av partykaraktär och för lite sömn och för mycket alkohol intagits.

Är det något man kan ta upp med sin bredbandsleverantör om det visar sig vara något intrång på gång? Det känns ju också jävligt konstigt att om någon vill sno dina saker så säger den ju inte till först... Men vad vet jag?

Har installerat Little Snitch på datorn för att hålla lite koll (vet inte om det hjälper) samt att jag undviker att logga in på vissa saker. Jag är inte så insatt i sådant här, så lite hjälp vore trevligt.

Mvh,
Noetlovskij
Citera
2014-03-30, 16:13
  #2
Medlem
Hej!

SQL-hackning... nja... snarare virus då... fast skämtare finns det gott om - särskilt på en del hotell.

Pröva med att skaffa ett rejält (= betal) antivirusprogram. Norton är bäst. Med detta kan du sedan ta bort alla bekymmer med hjälp av Power Eraser. Uppkopplad via trådlösa nätverk & inte ha ett riktigt kapabelt virusskydd är att be om problem. Jag skulle dessutom helt undvika WiFi uppkopplingar utomlands då detta är som gjort för att be om problem...

De gratisprogram som finns är bara bra så länge man inte behöver ha ett hot-fix. Det är då man ångrar sig & inte köpte ett. Har dyrköpta lärpengar själv av detta. Men inte nu längre...
Citera
2014-03-30, 16:20
  #3
Medlem
Noetlovskijs avatar
Förtydligar att meddelandet dök upp på min iPhone 5 och att jag hemma kör Mac. Har hört att iPhone 5 ska vara väldigt säker, om det ens finns virus till dessa som man inte måste installera manuellt.
Citera
2014-03-30, 19:53
  #4
Medlem
Tror inte att din telefon blev hackad eller att du fick in något virus. Men däremot så borde du byta lösenord på alla konton du loggat in på från hotellnätverket.
__________________
Senast redigerad av FarbrorVattemelon 2014-03-30 kl. 20:52.
Citera
2014-03-30, 20:45
  #5
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammenhogarn
Hej!

SQL-hackning... nja... snarare virus då... fast skämtare finns det gott om - särskilt på en del hotell.

Pröva med att skaffa ett rejält (= betal) antivirusprogram. Norton är bäst. Med detta kan du sedan ta bort alla bekymmer med hjälp av Power Eraser. Uppkopplad via trådlösa nätverk & inte ha ett riktigt kapabelt virusskydd är att be om problem. Jag skulle dessutom helt undvika WiFi uppkopplingar utomlands då detta är som gjort för att be om problem...

De gratisprogram som finns är bara bra så länge man inte behöver ha ett hot-fix. Det är då man ångrar sig & inte köpte ett. Har dyrköpta lärpengar själv av detta. Men inte nu längre...
Skulle vilja ha minst två källor på att Norton skulle vara bäst...

Och vadå hot-fix? Antivirusföretagen distribuerar inte hot-fixar till annat än sitt egna program. Ligger sårbarheten i Windows är det Microsoft som patchar och är felet i java så är det Oracel som patchar... När man får hot-fixar från virusskyddet ska man börja vara orolig för antingen är det egenbyggda fixar dom har kodat ihop eller så är det fixar av deras egna programvara som säger det mesta om produkten.

Det enda virusskydden gör är att kolla olika program mot en stor databas och se om dom står med. Står dom med kommer en varning står dom inte med så kommer det inte en varning... Kommer programmet med i databasen efter det är installerat på datorn så försöker antivirusprogrammen ta bort det med dåliga resultat. Finns väldigt mycket bättre gratisverktyg som tar bort infekterade filer, dock bör man alltid installera om datorn efter infektion.
Citera
2014-03-30, 20:48
  #6
Medlem
Nytt-kontos avatar
Virus är det garanterat inte om du inte rootat telefonen eller har fått in en app i samband med händelsen.

På sin höjd att hotellets sida blivit hackad eller att du ramlat in på någon annans fake hotspot men låter snarare som ett felmeddelande/bugg och är precis som det ska vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback