Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 07:09
  #8329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Firben-
Vad är maxåldern för att bli jägarsoldat ?
Står BEHÖRIGHETSKRAV Engelska 5 på hemsidan.
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vag...r/jagarsoldat/

Vad har det för betydelse när man har avlagt en civilingenjörsexamen inom Rymdteknik ?

Bedömt finns det ingen maxålder.
Examen har ingen betydelse mer än civilt meritvärde
2017-02-28, 09:26
  #8330
Medlem
Går det på något sätt att klargöra att man vill köra transportflyg och inte spetsflyg när man ansöker till stridspilot? Jag tänker att det det är så hög konkurrens mellan de som vill flyga spetsflyg men inte så hög när det gäller de större planen.
2017-02-28, 09:53
  #8331
Medlem
Jabbockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belbiskvan
Går det på något sätt att klargöra att man vill köra transportflyg och inte spetsflyg när man ansöker till stridspilot? Jag tänker att det det är så hög konkurrens mellan de som vill flyga spetsflyg men inte så hög när det gäller de större planen.

Du kan skriva till FM och höra exakt vad det är som gäller, men vad jag fick fram via lite googlande var att antagningen går i stort sett till på samma sätt. Det skiljer sig dock något i de medicinska kraven.

Mer information hittar du hos Försvarsmakten.
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vag...r/stridspilot/
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vag...pilot-officer/

Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Kraven för att bli pilot är samma oavsett om man ska flyga trubbigt eller spetsigt. Man går de första tre åren (har jag för mig) tillsammans med de som flyger spetsigt sen när man ska typa in sig så delar man upp sig, vissa går till 39an, andra till TP84//C-17/TP100/2/S100/2. (rimligtvis är det samma utbildning för TP100/2 som för S100/2 eftersom de i grund och botten är samma flygplan)

Jobbet i stort består av att transportera materiel eller personal inom riket eller utomlands. Flyger man TP84/C17 så blir det mycket flyg till Afghanistan. TP100/2 flyger mycket personaltransport inom landet men givetvis också utomlands.

Är inte själv pilot så jag kan inte uttala mig om det mer än från de piloter jag träffat men de flesta trivs med tillvaron. Finns väl någon gammal viggenpilot som är bitter över att han inte får flyga spetsigt längre men men...
2017-02-28, 10:54
  #8332
Medlem
Hej, vart på mönstring nu och yrkesvägledaren lyckades övertala mig att bli säkerhetssoldat sjö. Ville bli jägare men psykologen gav mig bara en 6a, och han sa då att om man vill ha liknande är säkerhetsbataljonen bra, men hittar absolut ingenting om vad dom gör, förutom att dom jagar jägare? Vill inte bli MP, blir man inte det på säkbat? och spelar det någon roll om man är säkerhetssoldat i Göteborg eller på livgardet?

Tack på förhand
2017-02-28, 16:08
  #8333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbocks
Du kan skriva till FM och höra exakt vad det är som gäller, men vad jag fick fram via lite googlande var att antagningen går i stort sett till på samma sätt. Det skiljer sig dock något i de medicinska kraven.

Mer information hittar du hos Försvarsmakten.
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vag...r/stridspilot/
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vag...pilot-officer/

Tack så hemskt mycket!
2017-03-02, 11:52
  #8334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbocks

  1. Har en Antagningsprövning som sträcker sig över två dagar och har bokat en sovplats via RM.
    Sover man på något Vandrarhem eller har RM egna sängar?


RM består utav flera våningar varav en våning har sovsalar, en liten för tjejer och en medelstor för killar, finns även ett rum med TV och soffa då det kommer finnas lite tid att döda. De delar samma byggnad med Scandic bl a så du kan se fram emot frukostbuffén om testerna inte går som du tänkt dig
2017-03-02, 12:03
  #8335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritchovf
Hej, vart på mönstring nu och yrkesvägledaren lyckades övertala mig att bli säkerhetssoldat sjö. Ville bli jägare men psykologen gav mig bara en 6a, och han sa då att om man vill ha liknande är säkerhetsbataljonen bra, men hittar absolut ingenting om vad dom gör, förutom att dom jagar jägare? Vill inte bli MP, blir man inte det på säkbat? och spelar det någon roll om man är säkerhetssoldat i Göteborg eller på livgardet?

Tack på förhand
Utöver det självklara med att de ena är vid vattnet och dom som är på LG är på land. Så är det i princip samma sak man jobbar mot säkerhetshotande verksamhet mot FM. Säkerhetsförbanden jobbar även mkt under fred men jagar som du säger jägare i krig. Exempel på uppgift kan vara att imorgon undersöka varför en av FM master havererat i skärgården. Eller på tips bedriva spaning mot ett eget skyddsobjekt i avsikt att upptäcka spioneri.

Det du ska skilja på är att vara MP och vara MP utbildad. MP befattningen jobbar mot brottslighet mer liknande vanlig polis ex nykterhetskontroller eller fortkörningar inom FM. Utreder även brott mot/inom FM

En säksoldat har ofta MP utbildning för att kunna vid behov under insats i fred kunna gripa folk(dock kan alla gripa folk men MP utbildning gör det lättare) men dom ligger ofta som jägare i fast spaning. Skillnaden är att Säksoldater spanar på egna objekt för att se vad motståndaren gör mot dom medans jägare spanar på fiendens objekt eller vägar osv.
2017-03-02, 12:12
  #8336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Utöver det självklara med att de ena är vid vattnet och dom som är på LG är på land. Så är det i princip samma sak man jobbar mot säkerhetshotande verksamhet mot FM. Säkerhetsförbanden jobbar även mkt under fred men jagar som du säger jägare i krig. Exempel på uppgift kan vara att imorgon undersöka varför en av FM master havererat i skärgården. Eller på tips bedriva spaning mot ett eget skyddsobjekt i avsikt att upptäcka spioneri.

Det du ska skilja på är att vara MP och vara MP utbildad. MP befattningen jobbar mot brottslighet mer liknande vanlig polis ex nykterhetskontroller eller fortkörningar inom FM. Utreder även brott mot/inom FM

En säksoldat har ofta MP utbildning för att kunna vid behov under insats i fred kunna gripa folk(dock kan alla gripa folk men MP utbildning gör det lättare) men dom ligger ofta som jägare i fast spaning. Skillnaden är att Säksoldater spanar på egna objekt för att se vad motståndaren gör mot dom medans jägare spanar på fiendens objekt eller vägar osv.

Tack för bra svar!
2017-03-02, 13:42
  #8337
Medlem
Jabbockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belbiskvan
RM består utav flera våningar varav en våning har sovsalar, en liten för tjejer och en medelstor för killar, finns även ett rum med TV och soffa då det kommer finnas lite tid att döda. De delar samma byggnad med Scandic bl a så du kan se fram emot frukostbuffén om testerna inte går som du tänkt dig

Ok, låter fint!
2017-03-02, 21:00
  #8338
Medlem
blomkossans avatar
Ska på tester hos förband om några månader för eventuell anställning. Problemet är dock att jag bor ca 30 mil därifrån, och tanken är att helt enkelt att veckopendla då flytt inte är aktuellt då jag har både sambo och bostadsrätt på annan ort.
Hur funkar det med boende under anställning, är det okej att bo på regementet på veckorna, läst något om att det kostar 800:-. Någon som har någon information? Kan det vara till min nackdel om jag frågar om boende under intervjun?

Med vänlig hälsning,
Blomkossan
2017-03-03, 10:34
  #8339
Medlem
lobstoks avatar
Var lumpen frivillig för tjejer förut?
2017-03-03, 12:12
  #8340
Medlem
Jabbockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Var lumpen frivillig för tjejer förut?

Under 1970-talet utreddes möjligheten att vidga värnplikten till att även innefatta kvinnor.
Detta avvisades dock av såväl riksdag som regering och Försvarsmakten.
Istället tillsatte Sveriges regering år 1975 en kommitté som skulle bereda kvinnors tillträde till militära yrkesbefattningar i Försvarsmakten genom frivillig rekrytering till den militära grundutbildningen.

Mellan 1980 och 1989 öppnades samtliga yrkeskategorier inom Försvarsmakten även för kvinnor genom frivillig rekrytering.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Värnplikt_i_Sverige
http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-m...khet/historik/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/info...n-i-forsvaret/
__________________
Senast redigerad av Jabbocks 2017-03-03 kl. 12:18.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback