Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-08-10, 15:06
Medlem
Roger Pontares avatar
Då är det nära säsong, vilken sort blir det till surströmmingsskivan i år? Själv så föredrar jag Höga Kustens eller Oscars, och det ska såklart vara hela fiskar, inga fileér!
Citera
2005-08-10, 19:28
Medlem
dismembers avatar
Måsen, eller Oscars!

Även om röda ulven kan vara väldigt bra!

Och givetvis hela fiskar, men man ska heller inte underskatta kvaliteten på mandelpotatisen, kan var lite svårt att få tag på bra potatis.
Citera
2005-08-11, 10:57
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Det blir väl Röda Ulven då, som alla andra år..(dock inte så förtjust i surströmming)
Citera
2005-08-11, 11:01
Medlem
kurdiss avatar
Det blir nog röda ulven, filéer faktiskt. Ids inte pilla längre...
Citera
2005-08-11, 11:05
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Det blir nog röda ulven, filéer faktiskt. Ids inte pilla längre...

Fegt att inte pilla....men jag är böjd att hålla med. Blir nog filéer här också. Har blivit latare med åren...
Citera
2005-08-11, 13:37
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Fegt att inte pilla....men jag är böjd att hålla med. Blir nog filéer här också. Har blivit latare med åren...

Hade ett blindtest på fileér och hela för ett tag sen och dom hela är klart godare, det är väl värt pillandet.
Citera
2005-08-11, 14:29
Medlem
Mysonoxens avatar
Ska som utlovat ge surströmmingen en chans till. Min fru och en väninna till henne ska ha surströmmingsfest och både jag och min frus väninnas man som tidigare gjort tummen ner ska nu testa med olika tillbehör och ge den en andra chans
Citera
2005-08-11, 15:03
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ska som utlovat ge surströmmingen en chans till. Min fru och en väninna till henne ska ha surströmmingsfest och både jag och min frus väninnas man som tidigare gjort tummen ner ska nu testa med olika tillbehör och ge den en andra chans

Friskt vågat! Använd mycket tillbehör i början så är det kanske lite lättare, mycket potatis, gräddfil osv. Också alkoholstark belgisk öl till, typ Röda Leffe, eller Chimay.
Citera
2005-08-11, 15:08
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Friskt vågat! Använd mycket tillbehör i början så är det kanske lite lättare, mycket potatis, gräddfil osv. Också alkoholstark belgisk öl till, typ Röda Leffe, eller Chimay.

Japp i början är vi nog lite fega ändå. Blir nog ett par smakrika snapsar till också.

Intressant det där med hel och filéer. Bör nybörjaren använda sig av hel surströmming eller filéer?

Lite som det där med vin kanske. Jag skulle inte rekommendera en Mouton-Rothschild till den som aldrig druckit vin. Han eller hon skulle inte uppskatta det, då är det bättre att låta dem börja med Liebfraumilch och nåt rödtjut med rejäl fruktton...
Citera
2005-08-11, 15:22
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Intressant det där med hel och filéer. Bör nybörjaren använda sig av hel surströmming eller filéer?

Lite som det där med vin kanske. Jag skulle inte rekommendera en Mouton-Rothschild till den som aldrig druckit vin. Han eller hon skulle inte uppskatta det, då är det bättre att låta dem börja med Liebfraumilch och nåt rödtjut med rejäl fruktton...

Det är nog en bra jämförelse, fileérna är lite lättare i smaken och fastare i köttet. Ser egentligen ut som inlagd strömming, medans den hela varianten lösare i köttet, luktar och smakar mer. Det är nog bra att börja med fileér, sen när du älskar denna underbara fisk så finns det inget val förutom den hela. Sorterna skiljer sig lite ifrån varandra också, Röda Ulven skulle jag nog säga är den saltaste, Höga Kusten är rätt delikat men lagom saltstyrka, den är min favorit. Oscars som också är väldigt stor är mycket god och den hela fisken är mycket bra i konsistens och sälta.
Citera
2005-08-11, 15:23
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Det är nog en bra jämförelse, fileérna är lite lättare i smaken och fastare i köttet. Ser egentligen ut som inlagd strömming, medans den hela varianten lösare i köttet, luktar och smakar mer. Det är nog bra att börja med fileér, sen när du älskar denna underbara fisk så finns det inget val förutom den hela. Sorterna skiljer sig lite ifrån varandra också, Röda Ulven skulle jag nog säga är den saltaste, Höga Kusten är rätt delikat men lagom saltstyrka, den är min favorit. Oscars som också är väldigt stor är mycket god och den hela fisken är mycket bra i konsistens och sälta.

Kanske ska köra en "middle of the road" då och starta med filéer från Höga Kusten?
Citera
2005-08-11, 15:29
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Kanske ska köra en "middle of the road" då och starta med filéer från Höga Kusten?

Är ett bra val, dom kan jag rekommendera!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in