Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 19:27
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det handlar inte om vad du tycker. En örfil är skolexemplet på ringa misshandel.

Nej, domen handlar inte om vad jag tycker. Men det här är ett forum som går ut på att säga vad man tycker då man annars inte kan skapa en diskussion, inte bara säga fakta då det då inte skulle vara ett forum för diskussion. Dessutom tror jag att de flesta förstår att en enda örfil inte är samma sak som den misshandel man talar om när man ser "En man/kvinna på 20 år har blivit misshandlad", vilket det känns som om hon blivit dömd till. Om hon bara gett honom en örfil av ingen anledning skulle det nog kunna kallas misshandel utan tvekan, men om jag fått vara med och bestämma i domen skulle att han tafsat på henne på ett sexuellt sätt vara en stor del av själva domen då det hon gjorde var för att avbryta akten. Jag vet att det mycket väl kan vara så att hon ljög om vad han gjort ifråga, men den här tråden är för att diskutera den situationen där en kvinna blir tafsad på, ger en örfil till mannen som tafsat, och kvinnan då blir dömd för misshandel, så ta inte upp den delen tack.
Citera
2014-04-04, 19:29
  #518
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice1222
Nej, domen handlar inte om vad jag tycker. Men det här är ett forum som går ut på att säga vad man tycker då man annars inte kan skapa en diskussion, inte bara säga fakta då det då inte skulle vara ett forum för diskussion. Dessutom tror jag att de flesta förstår att en enda örfil inte är samma sak som den misshandel man talar om när man ser "En man/kvinna på 20 år har blivit misshandlad", vilket det känns som om hon blivit dömd till. Om hon bara gett honom en örfil av ingen anledning skulle det nog kunna kallas misshandel utan tvekan, men om jag fått vara med och bestämma i domen skulle att han tafsat på henne på ett sexuellt sätt vara en stor del av själva domen då det hon gjorde var för att avbryta akten. Jag vet att det mycket väl kan vara så att hon ljög om vad han gjort ifråga, men den här tråden är för att diskutera den situationen där en kvinna blir tafsad på, ger en örfil till mannen som tafsat, och kvinnan då blir dömd för misshandel, så ta inte upp den delen tack.
Studera nödvärnsrätten, och du inser att rätt till nödvärn inte förelåg i föreliggande fall. Jfr även TR:ns domskäl: "Omständigheterna har enligt tingsrättens mening inte varit sådana att Jasna Ibrahimovic Beganovic, när hon utdelade slaget, befunnit sig i en nödvärnssituation som gör att hon kan gå fri från ansvar."
Citera
2014-04-04, 19:31
  #519
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
1 + 2) Vill börja med att påpeka att ordet inte särskrivs, det heter alltså "nödvärnsexcess".

Faktorer som du skall ta med i bedömningen är (jfr Asp, Ulväng & Jareborg, Kriminalrättens grunder, s. 406):
  • Farans art
  • Den tid som stått till förfogande för en adekvat reaktion
  • Gärningsmannens individuella egenskaper
  • Mer tillfälliga subjektiva tillstånd

Efter en samlad bedömning, samt med beaktande av den gärning som mannen påstås ha utfört, är det mycket svårt att klämma till med nödvärnsexcess. Jag förmodar att du inte har studerat straffrätt.

3) Det finns mycket att debattera. Du vill göra det till en genusfråga, men frågan är egentligen strikt juridisk. Det är alltså inte någon skillnad om det var en kvinna och en man, en man och en kvinna, två män eller två kvinnor. Situationen bedöms lika.

Frågan är som sagt om det kan bevisas att mannen rörde vid kvinnan, om det förelåg en situation där nödvärn aktualiserades samt om kvinnans misshandel av mannen var försvarlig. Jag råder dig till att läsa TR:ns dom innan du uttalar dig, annars gör du bort dig lika mycket som Boisen gjorde när hon skrev sin text i ren affekt.

1) Det är en kvinna som har blivit tafsad på av en man i en galleria. Självklart kan nödvärnsexcess föreligga.

3) Det är en sunt förnuft fråga, ska det vara fritt fram för män att tafsa på kvinnor? Nej. Är det rimligt att en kvinna som blir tafsad på använder våld för att freda sig? Ja. Har våldet varit uppenbart oförsvarligt? Nej en örfil får anses vara ett proportionerligt våld.
Citera
2014-04-04, 19:32
  #520
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Studera nödvärnsrätten, och du inser att rätt till nödvärn inte förelåg i föreliggande fall. Jfr även TR:ns domskäl: "Omständigheterna har enligt tingsrättens mening inte varit sådana att Jasna Ibrahimovic Beganovic, när hon utdelade slaget, befunnit sig i en nödvärnssituation som gör att hon kan gå fri från ansvar."

Jag hävdar,

1) Nödvärnsexcess.

2) Påföljdseftergift på grund av provokation.
Citera
2014-04-04, 19:34
  #521
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det är en kvinna som har blivit tafsad på av en man i en galleria. Självklart kan nödvärnsexcess föreligga.

3) Det är en sunt förnuft fråga, ska det vara fritt fram för män att tafsa på kvinnor? Nej. Är det rimligt att en kvinna som blir tafsad på använder våld för att freda sig? Ja. Har våldet varit uppenbart oförsvarligt? Nej en örfil får anses vara ett proportionerligt våld.
Jag märker direkt att du inte har något intresse av att diskutera vad som egentligen har hänt, utan du målar upp hypotetiska händelseförlopp samt har en förkärlek av att använda dig av halmdockor. Vi som är kunniga inom ämnet genomskådar direkt dina försök till att vända en saklig debatt till en debatt där känslor skall tas in.

I sak har jag ingenting mer att tillägga, utan jag låter mina inlägg tala för sig då jag har presenterat rättsläget, som det ser ut idag, vilket totalt motbevisar dina taffliga försök till att vinkla debatten på det sätt som passar dig.

Vill du låta bli att skämma ut dig, så bör du lämna tråden, eller i alla fall förfina din debatteknik och framför allt dina kunskaper inom juridik och straffrätt.
Citera
2014-04-04, 23:04
  #522
Medlem
fotokillens avatar
Handlar inte tråden om vad som egentligen har framkommit och vad ena parten blivit dömd för?
När jag läser här så verkar det som mååånga vittnen har sett mannen nypa den dömda kvinnan i baken, då de uppenbarligen tar kvinnans parti i fallet. Finns det bevis på att han på ett ociviliserat (eller olagligt) sätt ofredat kvinnan? Om inte, vadan denna gaffling om fallet?
Citera
2014-04-04, 23:53
  #523
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice1222
Ser absolut ingen logik i den här frågan, kan du omformulera?

Jag undrar hur du motiverar det riktiga i att kvinnan slog örfilen. Om du ser det så förstås.
Citera
2014-04-05, 00:01
  #524
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Handlar inte tråden om vad som egentligen har framkommit och vad ena parten blivit dömd för?
När jag läser här så verkar det som mååånga vittnen har sett mannen nypa den dömda kvinnan i baken, då de uppenbarligen tar kvinnans parti i fallet. Finns det bevis på att han på ett ociviliserat (eller olagligt) sätt ofredat kvinnan? Om inte, vadan denna gaffling om fallet?
Har du läst domen? Du kan ju inte gå efter vad som sägs i media.
Citera
2014-04-16, 21:27
  #525
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Det här är landet där en man blir dömd för misshandel då han fredar en kvinna mot en man som håller på att mörda henne. Han använde ju för mycket våld och då är det inte konstigt att den aktuella tjejen döms.
Citera
2016-01-25, 15:18
  #526
Medlem
HUR LÅNGT blev fängelsestraffet?
Förjävligt att bli dömd för en jävla örfil... jag är kille btw och verkligen ingen feminist, och kommer aldrig bli, men såna här idiotdomar...

Ingen borde få fängelse i det här fallet...
Citera
2016-01-25, 15:24
  #527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnkalaset
HUR LÅNGT blev fängelsestraffet?
Förjävligt att bli dömd för en jävla örfil... jag är kille btw och verkligen ingen feminist, och kommer aldrig bli, men såna här idiotdomar...

Ingen borde få fängelse i det här fallet...

Det ska aldrig vara okey att slå någon, lika lite som det ska vara okey att tafsa på någon.
Citera
2016-01-25, 15:30
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det ska aldrig vara okey att slå någon, lika lite som det ska vara okey att tafsa på någon.

Nej, en örfil är helt ok om någon tafsar. En man som gör rättssak av det är inte frisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback