Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 12:30
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nej. Man rullade inte tummar. Man samlade information och spanade också på MGM.

Jag vet inte om du kan föreställa dig detta, men polisen har även kontakter med gränskontroller, så några plötsliga resplaner från MGMs sida skulle direkt lett till ett gripande.

Jag må vara stupkorkad, men svensk polis är det fullerväl inte. (Även om det ofta hävdas i media.) Vet de vem de söker har de span på just honom. Om han så mycket som närmar sig en gränskontroll, anhållas och grips han, även om det inte är tisdag morgon.

Det förutsätter jag att polisen har span på en misstänkt mördare. Däremot finns det säkert möjlighet att smita ur denna överrock i form av span. En luttrad mördare reser förmodligen inte med sitt vanliga pass och biljetter. Finns säkert förfalskade resehandlingar att få tag på om man rör sig i dom kretsarna. Då återstår bara problemet att smita undan dom eventuella spanarna som häckar i någon buske. Kanske inte är svårare än att smyga ut genom källardörren på baksidan av gården.
Citera
2014-04-04, 12:46
  #506
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganges
Det förutsätter jag att polisen har span på en misstänkt mördare. Däremot finns det säkert möjlighet att smita ur denna överrock i form av span. En luttrad mördare reser förmodligen inte med sitt vanliga pass och biljetter. Finns säkert förfalskade resehandlingar att få tag på om man rör sig i dom kretsarna. Då återstår bara problemet att smita undan dom eventuella spanarna som häckar i någon buske. Kanske inte är svårare än att smyga ut genom källardörren på baksidan av gården.

Det finns massor med möjligheter att smita ut. En 'bra' försvarsadvokat, kan vara till stor hjälp. Då kan polisens avvaktan och informationsinhämtning visa sig vara ovärderlig för åklagaren. Så vad som är bäst i varje enskilt fall är inte direkt något vi som inte är direkt inblandade kan bedöma.

EDIT: 'Inte'
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2014-04-04 kl. 13:30.
Citera
2014-04-04, 13:24
  #507
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Allt det du skriver är möjligt, och vi har en öppen diskussion, om vart han var på väg den dagen han mördades, för det är en del av pusslet.

En sak är jag säker på, och det är att denne man inte var särskilt rädd av sig eller gjorde kalkyler där han beaktade risker. För om man äger fastigheter och har sin ekonomi mer än tryggad ger man sig inte in i den sorts sjaskiga affärer denne man sysslade med.

Det jag tycker är mest hänsynslöst, om det är sant, är att starta flyktingförläggning i ett radhusområde på Stora Essingen. Syftet måste i så fall svara att sänka grannarnas fastighetsvärden. En sak som visar på ren elakhet, ett gränsöverskridande beteende, mot de som bor där. Det skulle vara ett verkligt motiv som heter duga!

Annars så är just massageinstituten, restauranger, affärer i Thailand, flera fruar och kontakter med undre världen som är det mest graverande. Frågan är i vilken rangordning.

Helt obegripligt att han vågar ge sig i lag med allt som normala affärsmän eller folk flest undviker. Särskilt när de har bra saker redan uppnådda. Brottsoffret verkar vara direkt vårdslös i sina kontakter, och det spelade ju ingen roll var han bodde för han blev inte dödad i hemmet.

Jag har med glädje läst många av dina inlägg här på FB. På något sätt tror jag (självklart utan att spekulera det minsta) att du läst massor av böcker om svensk rättsskipning. Dock är jag knivskarp då jag vet att ett anhållande är i annalkande efter helgen. Men för att tro på detta så måste du också läsa böcker om polisarbete, men vem fan kan läsa alla onödiga böcker?

Jag läser tydligen för mycket....

Det som förvånar mig är bortavaron av den mest tydliga indikationen på vad vi verkligen har att göra med här:

Det är inte raskortet. (Nej Kenny59 är inte här och ryar).

Utan psykopatkortet:

:
:
:

-Offret gillar att söka faran.
-Offret är överlägsen sin partner
-Offret är 'smartare' än skattemyndigheten.
-Offret har svårt att relatera till sina omedelbara släktingar (,då de redan vet att han är psykopat).
-Offret är 'smartare' än hela svenska systemet, då han inte ens är att finns i registren.
-offret gillar riskfyllda affärer i skydd av mörkret.


Över till en mänskligare synpunkt:

-Pappan tar avstånd från sonen, för att han vet att han är psykopat och bara kan ha en 'svag' thailändsk fru. (Thailändare är som vi redan sett i tråden betydligt 'segare' än så.)
-Brodern gör som pappan säger.
-Lite för mycket fastigheter blir registrerade på BO.
-Något 'tråkigt' händer
-Några, många, miljoner hamnar på 'fel' ställe.

Det här var inget vidare... Psykopatkortet:

-Har en halv miljard, men knullar med billiga köpekvinnor.
-Fjärmar sig från sin släkt (För att de fryser ut honom.)
-Är så 'smart' att han kan lura skatteverket på hur mycket han vill....

Facit:

Nej! Det blev inte så lyckat, även psykopater måste leva i den verklighet de befinner sig i!

(Förlåt för detta dåliga inlägg, men vi vet att massor med personer som har synpunkter på detta, och att BO var psykopat tycker jag är helt uppenbart.)
Citera
2014-04-04, 20:43
  #508
Medlem
Hur mycket kontanter hade han (på sig eller var?) i cash de sista dagarna. Och vem visste det. Det här kommer att lösas om man noga kartlägger hans sista dag(ar).
Citera
2014-04-04, 20:45
  #509
Medlem
BO "kände folk" och sysslade med saker. Bl a söder om söder.
Citera
2014-04-04, 20:47
  #510
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeika
Hur mycket kontanter hade han (på sig eller var?) i cash de sista dagarna. Och vem visste det. Det här kommer att lösas om man noga kartlägger hans sista dag(ar).

Citat:
Ursprungligen postat av smokeika
BO "kände folk" och sysslade med saker. Bl a söder om söder.

Du kan ju precisera dig lite mer om vad du vet.
Citera
2014-04-04, 21:00
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med om det mesta. Men detta att kliva in i bilen och hota BO/förmå BO att köra iväg; är inte det ett lite väl vanskligt företag som involverar för många riskfaktorer? Visst kan man tycka att BO inte egentligen har något val, förutom att lyda de instruktioner som ges, men hur veta hur BO reagerar?
Stresspåslag/skräck/dödsångest etc som BO ev inte kan hantera, även om han försöker efter bästa förmåga. Menar att BO kan hamna i chock/apati, kanske helt enkelt inte klarar att köra under omständigheterna. Eller krockar på vägen, ev med vilje (om han inser att han är på väg till sin avrättning).

Har själv ingen bra teori att komma med.

Ngn som vet ngt om BO satt fram el bak och om hylsorna hittats i el bredvid bilen?

GM kan ha hotat med vapen och samtidigt lugnat honom med att allt kommer gå bra om du håller dig lugn och gör som jag säger. Precis som du skriver så skulle BO drabbas av panik om han förstod att det skulle bli fara för hans liv.
Citera
2014-04-04, 23:21
  #512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Online-86
Precis som ursprungligen skrev så undrade jag om det måste varit från Essingen han åkte när han tog sig till platsen han hittades på. Varesig han åkte med mördaren eller åkte själv för att träffa mördaren i Albano.
Om vi inte vet så är det nog troligare att han åkt hemifrån fredag morgon för att jobba.
Vet vi hur hans arbetsdagar såg ut? Rimligtvis snurra runt på möten om det är affärer han hållet på med, suttit på kontoret om han förvaltade sina fastigheter själv. Har han haft nått kontor?

Det kanske hans fru skulle kunna svara på om de hade en normal vardagsdialog, gifta människor emellan; om hur dagen varit och vad planerna är nästa dag. Men man vet inte vilken roll hon spelade i hans liv. Han kanske hade en almanacka? En god vän som han var förtrolig med?

Om jag skulle spekulera så tror jag att det finns två alternativ som är mest troliga, det första är att någon väntade på honom vid bilen, det andra är att han hade stämt träff med någon.
Citera
2014-04-04, 23:23
  #513
Medlem
Ingen som sitter på taxeringskalendern och kan producera lite siffror för bröderna?
Citera
2014-04-04, 23:42
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Ingen som sitter på taxeringskalendern och kan producera lite siffror för bröderna?
BOs belåning av fastigheterna har inte framgått i tråden men en kval. Gissning för liknande bestånd kan vara 60-70 proc. Dock kan det vara lägre då det är riktigt "gamla bestånd" och kanske rent av avbetalade. Borde då betyda ca 0.15-0.4 mdr i förmögenhet. Vet inte om det finns någons vits att leta upp exaktare siffror än de som redan framkommit.
Citera
2014-04-05, 08:41
  #515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Du kan ju precisera dig lite mer om vad du vet.

Tänker att det är bl a det polisen jobbar med.
Citera
2014-04-05, 08:45
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldino
BOs belåning av fastigheterna har inte framgått i tråden men en kval. Gissning för liknande bestånd kan vara 60-70 proc. Dock kan det vara lägre då det är riktigt "gamla bestånd" och kanske rent av avbetalade. Borde då betyda ca 0.15-0.4 mdr i förmögenhet. Vet inte om det finns någons vits att leta upp exaktare siffror än de som redan framkommit.

Svarta pengar kan ofta ha en strörre betydelse i samband med brott. Stora summor svarta pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback