Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-29, 11:32
  #1
Medlem
Någon mer som har tänk söka till hösten?
någon med info eller något om skolor i rumänien UPPSKATTAS!
Citera
2014-03-29, 12:21
  #2
Medlem
Mumin2000s avatar
Försök verkligen komma in i andra länder i första hand. Har du sökt till Lettland, Polen etc?

Bara hört dåligt om läkarlinjen i Rumänien.
Citera
2014-03-29, 16:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumin2000
Försök verkligen komma in i andra länder i första hand. Har du sökt till Lettland, Polen etc?

Bara hört dåligt om läkarlinjen i Rumänien.

Varför?
har en kompis som är på sitt 3e år nu. och han trivs verkligen!
Citera
2014-04-02, 21:07
  #4
Medlem
Tied.To.Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Varför?
har en kompis som är på sitt 3e år nu. och han trivs verkligen!

Så han trivs? Är du säker på att hans framtida patienter kommer trivas lika mycket? Kanske langar han upp det som krävs för att klara testen? Det är väl allmänt känt att utbildningen i Rumänien håller jävligt låg nivå och är genomkorrumperad. Polen och Lettland är bättre än Rumänien, men kanske är det plånboken som styr och inte framtida kompetens?
Citera
2014-04-03, 22:42
  #5
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tied.To.Stone
Så han trivs? Är du säker på att hans framtida patienter kommer trivas lika mycket? Kanske langar han upp det som krävs för att klara testen? Det är väl allmänt känt att utbildningen i Rumänien håller jävligt låg nivå och är genomkorrumperad. Polen och Lettland är bättre än Rumänien, men kanske är det plånboken som styr och inte framtida kompetens?
Tja, annars kan du väl plugga i Sverige? Men då krävs det nog bra betyg, jag antar att du är en sådan medelmåtta som har ingen chans att komma in där. Visst är skolsystemet i Rumänien korrumperad, men det finns folk som klarar av den utan mutor också. Men är man en medelmåtta så kan ju tentorna vara svåra och då tvingas man muta sig fram för att få godkänt. Önskar dig lycka till i Lettland och Polen.
Citera
2014-04-03, 23:19
  #6
Medlem
Tied.To.Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoBerg31
Tja, annars kan du väl plugga i Sverige? Men då krävs det nog bra betyg, jag antar att du är en sådan medelmåtta som har ingen chans att komma in där. Visst är skolsystemet i Rumänien korrumperad, men det finns folk som klarar av den utan mutor också. Men är man en medelmåtta så kan ju tentorna vara svåra och då tvingas man muta sig fram för att få godkänt. Önskar dig lycka till i Lettland och Polen.

Egentligen behövs inga kommentarer på ditt inlägg? Det komiska är att samtidigt som du erkänner att skolsystemet i Rumänien är genomkorrumperat så påpekar du att det "men DET FINNS folk som klarar av den utan mutor också". Hur kan man ta den utbildningen seriöst? Polen är ett av de minst korrumperade länderna i Europa men det samma kan inte sägas om Rumänien, inte sant?

Du verkar hakat upp dig på ordet "medelmåtta". Jag är förmodligen en medelmåtta precis som majoriteten av oss men trots det kommer fortsätta läsa i Sverige till hösten. Det är skrämmande och vidrigt att svenskar som läst i Rumänien släpps in i sjukvården, och nu ska det dessutom ske utan AT - herrejävlar!
Citera
2014-04-04, 00:10
  #7
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tied.To.Stone
Egentligen behövs inga kommentarer på ditt inlägg? Det komiska är att samtidigt som du erkänner att skolsystemet i Rumänien är genomkorrumperat så påpekar du att det "men DET FINNS folk som klarar av den utan mutor också". Hur kan man ta den utbildningen seriöst? Polen är ett av de minst korrumperade länderna i Europa men det samma kan inte sägas om Rumänien, inte sant?

Du verkar hakat upp dig på ordet "medelmåtta". Jag är förmodligen en medelmåtta precis som majoriteten av oss men trots det kommer fortsätta läsa i Sverige till hösten. Det är skrämmande och vidrigt att svenskar som läst i Rumänien släpps in i sjukvården, och nu ska det dessutom ske utan AT - herrejävlar!

Du verkar ha hakat upp dig väldigt på Rumänien. Kul för dig att du pluggar i Polen då så du slipper korrumption. Tycker dock att det mest skrämmande att medelmåttor som inte har med svensk läkarutbildning att göra kan komma in bakvägen via ett utländskt universitet.

Lycka till med studierna i Sverige, dina kurskompisar som har gjort hela utbildningen i Sverige kommer verkligen att vara impade av dig som har gjort första åren i Polen och inte alls se ner på dig.
Citera
2014-04-04, 00:52
  #8
Avstängd
Gorgioss avatar
Rumänien är ett korrupt jävla skitland, sök inte till läkare där. Får jag veta att min läkare har tagit sin läkarleg från Rumänien så kommer jag omedelbart begära en annan läkare att examinera mig. Sök till andra länder.

Polen har jag hört bra om.
Citera
2014-04-04, 00:56
  #9
Medlem
Tied.To.Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoBerg31
Du verkar ha hakat upp dig väldigt på Rumänien. Kul för dig att du pluggar i Polen då så du slipper korrumption. Tycker dock att det mest skrämmande att medelmåttor som inte har med svensk läkarutbildning att göra kan komma in bakvägen via ett utländskt universitet.

Lycka till med studierna i Sverige, dina kurskompisar som har gjort hela utbildningen i Sverige kommer verkligen att vara impade av dig som har gjort första åren i Polen och inte alls se ner på dig.

Jag kommer förmodligen gå utbildningen igen från start, förlorar tid men hellre det än en sämre kvalitet. Själv ansöker på samma villkor som andra studenter i Sverige (betyg eller/och högskoleprov) så kommer knappast in "bakvägen". Teoretiska år goda i Polen, Kliniska dessvärre sämre. Hur gammal är du, låt mig gissa? 24? Att bry sig om vad folk kan tänkas tycka, ingen kommer bry sig då jag kommit in på samma grund. Sov gott i paradiset Rumänien!
Citera
2014-04-04, 18:16
  #10
Medlem
De statliga universiteten i Rumänien håller bra klass men man måste ju kunna rumänska.
Visserligen är Rumänien korrupt men det har gjorts framsteg. Antikorruptionsenheten är numera ständigt närvarande överallt. Det har upptäckts flera fall på sistone där universitetslärare har ertappats ha tagit emot mutor. Sakta men säkert kommer mutor att inte vara så gångbart mer i Rumänien.
Citera
2014-04-05, 21:36
  #11
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tied.To.Stone
. Sov gott i paradiset Rumänien!
Och du också i korruptionsfria paradiset
Citera
2014-04-05, 21:50
  #12
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocko
De statliga universiteten i Rumänien håller bra klass men man måste ju kunna rumänska.
Visserligen är Rumänien korrupt men det har gjorts framsteg. Antikorruptionsenheten är numera ständigt närvarande överallt. Det har upptäckts flera fall på sistone där universitetslärare har ertappats ha tagit emot mutor. Sakta men säkert kommer mutor att inte vara så gångbart mer i Rumänien.
En av mina grannar han sin son på läkarlinjen i Cluj (rumänska gruppen). Och det är verkligen ingen dans på rosor, man får slita hårt men han lär sig också mycket för den delen. Det han gillar är att man har patientkontakt redan från ett tidigt stadium. Jag tror att många som pluggar kanske också halkar efter för det finns ju ett stort studentliv därborta och speciellt för utlänningar är ju festandet i stort sett gratis.

Angående korruption så har ju nu också slutbetygen från gymnasiet gått ner en del sedan man började videofilma studenterna som gör slutprovet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback