Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-29, 12:05
  #85
Medlem
Svinhudens avatar
Spelar ingen roll vem dom väljer. En röst på kd är en röst på s/m+mp.
Citera
2015-01-29, 12:05
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En del tror att Sara Skyttedal ska ta över. Och frågan är om denna debattartikel av Sara Skyttedal (som publicerades idag) var ett sätt att signalera vad KD:s nya linje blir

"Islamismen är största hotet mot demokratin" låter väldigt likt en omtalad rubrik på en annan artikel, som en annan politiker skrev för en tid sedan. Blir spännande att se om Sara också blir kölhalad av Södermalms twitter-elit.
Citera
2015-01-29, 12:06
  #87
Medlem
Skyttedal svarar nej på Expressens fråga om hon vill ta över rodret
Citera
2015-01-29, 12:06
  #88
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Vad du ser som ohållbart är ointressant.

Maria Larsson, Ebba Busch Thor och Lars Adaktusson är namn många "experter" nämner. Ingen sitter i riksdagen.

Det bör vara rätt viktigt att den nye KD ledaren sitter i riksdagen för att få en plattform att verka från och hinna genomföra den förändring Kd behöver för att kunna överleva och positionera sig inför ödesvalet 2018.

http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter...rna/Ledamoter/

Tittar man på det döende Kd:s riksdagslista så har de bara 16 mandat.....

Så som tiderna och resonemanget går så lutar det åt en kvinna och jag kan bara se Caroline Szyber som tänkbar kandidat.

Szyber tillhör syltryggs och dumsnällistfalangen som gjort Kd överflödiga i den trånga mittensektor som alliansen etablerat sig i och som är överetablerad till den grad att de nu alla dör sotdöden, klämda av identitetspolitik, misslyckad migrationspolitk och genussvammel och flykt av konservativa kärnväljare till Sd.

Kanske kan KDU och den konservativa falangen bjuda till strid och lansera Aron Modig?

personligen tror jag att personvalde Andreas Carlsson som slog ut två fd Kd ministrar som Maria Larsson och Attefall i valet kan vara en hedervärd kompromisskandidat.

Oavsett så kan inte Kd överleva utan att återerövra de socialkonservativa väljare som Szyberfalangens ryggradslöshet skrämmer bort och genom att stoppa väljarflykten till SD.

man undrar förstås om alliansen verkligen kan överleva med tre partier som kämpar för sina liv och försöker förhindra utröstning och marginalisering och snart har tre av de fyra nya partiledare och partistyrelser med människor som aldrig varit med och byggt upp alliansen.

Alliansens undergång närmar sig.
__________________
Senast redigerad av medelklassman 2015-01-29 kl. 12:08.
Citera
2015-01-29, 12:06
  #89
Medlem
Månsans avatar
Expressens politiske kommentator K-G Bergström tippar på en kvinna som efterträdare. Det betyder att det med 99,5 procents säkerhet blir en man. K-G har nämligen lyckats ha fel i samtliga sina politiska förutsägelser de senaste 22 månaderna.
Citera
2015-01-29, 12:09
  #90
Medlem
B3rt3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Tror definitivt hon kommer ställa upp som en kandidat, men tror inte hon kommer väljas. Steget mellan ungdomsförbund och moderparti är rätt stort i sig, att bli partiledare direkt känns inte särskilt sannolikt.. Däremot tror jag att det blir en kvinna, det räcker nog med äldre män nu.
Kanske är Acko Ankarberg en möjlig kandidat.
Citera
2015-01-29, 12:09
  #91
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Expressens politiske kommentator K-G Bergström tippar på en kvinna som efterträdare. Det betyder att det med 99,5 procents säkerhet blir en man. K-G har nämligen lyckats ha fel i samtliga sina politiska förutsägelser de senaste 22 månaderna.

Den enda kvinnan som skulle kunna få partiet att växa är Skyttedal och hon har sagt nej. Så håller med dig att det blir en man.

KD har dock spelat ut sin roll som ett konservativt alternativ i svensk politik. Den rollen är sedan länge övertagen av SD.
Citera
2015-01-29, 12:11
  #92
Medlem
Härligt en nere! två kvar (Lööf och Björklund)

Trött på dessa fjantiga "höger-ledare" som i själva verket är henvänster rövslickare till ledare, springer vänsterns ärenden och låtsas vara "opposition" - Ha! Vilket jävla fjanteri, hoppas alla PK-are faller - en efter en. Måhända att de ersätts med nya PK-are som strutsen Kinberg-Batra, men då ser folket allt tydligare vad det är som verkligen försiggår. En dröm vore nu om KD hade lite stake, satte en ledare som vågar sticka ut och inte slicka övermaktens PK-skinkor, ett samarbete med SD vore en dröm men den chansen ligger väl på ca 1 %.
Citera
2015-01-29, 12:14
  #93
Medlem
Rasseltasss avatar
Göran Hägglund verkar vara sympatisk som person men samtidigt går det inte att komma ifrån att han varit huvudaktör i de flesta av de mest destruktiva politiska avgörandena under det senaste decenniet.

Hägglund var huvudförhandlare för Alliansen med Miljöpartiet om den invandringspolitiska överenskommelsen. Hägglund satte stopp för Moderaternas förslag om krav på ett större försörjningsansvar vid anhöriginvandring. Hägglund var drivande för att få till stånd decemberöverenskommelsen.

Det här är en fruktansvärd gärning som skadat Sverige på ett genomgripande sätt. Vi ska därför vara glada över att Hägglund försvinner från scenen.
Citera
2015-01-29, 12:16
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag måste fråga FB- experterna en fråga.
Är detta ett utspel som KD gör för att närma sig SD och kanske till och med börja samarbeta med dem?

Jag är långtifrån någon expert men nog handlar det väl mer från KD:s sida att anpassa sig till de strömningar som råder ute i samhället? Jag tror knappast att ex. Moderaterna nu idag skulle våga ta upp detta med "ofantliga sektorn" som de gjorde inför valet 1976.

Inte tror jag att KD siktar på ett samarbete med SD utan snarare om att återta förlorade väljare från SD.
Citera
2015-01-29, 12:18
  #95
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag måste fråga FB- experterna en fråga.
Är detta ett utspel som KD gör för att närma sig SD och kanske till och med börja samarbeta med dem?

Sannolikt är det ett sätt att försöka närma sig verkligheten, för att finnas kvar som ett relevant alternativ över huvud taget. Samarbeta med SD vet jag inte, men kopiera delar av deras politik i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Det bör vara rätt viktigt att den nye KD ledaren sitter i riksdagen för att få en plattform att verka från och hinna genomföra den förändring Kd behöver för att kunna överleva och positionera sig inför ödesvalet 2018.

Varför är det viktigt? För att media skriver det? Det sägs alltid att det är viktigt men varför? För S kanske det hade varit en fördel då Löfven var statsministerkandidat, men det är ju knappast partiledaren för KD.

Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Den enda kvinnan som skulle kunna få partiet att växa är Skyttedal och hon har sagt nej. Så håller med dig att det blir en man.

KD har dock spelat ut sin roll som ett konservativt alternativ i svensk politik. Den rollen är sedan länge övertagen av SD.

Kom ihåg att Göran Persson också sade nej. Flera gånger till och med. Hoppas verkligen på Skyttedal, annars är det kört för KD.
Citera
2015-01-29, 12:19
  #96
Medlem
"SD:s vikarierande partiledare Mattias Karlsson säger i ett skriftligt uttalande:

- Det jag framförallt kommer att sakna är Görans kvicktänkthet. Den svenska politiska debatten har mått bra av hans humor. Politiskt hoppas jag att hans efterträdare slår vakt om den kurs som han stakat ut och förstärker de konstruktiva delar av Kristdemokraternas nyligen aviserade kursändring i invandringspolitiken."

Jag är Sverigedemokrat men även jag börjar bli lite less att man ska ge pickar om invandringspolitiken varenda chans man får i media... Det hade räckt med dom två första meningarna i uttalandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback