2014-03-28, 21:52
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Många i min omgivning beger sig ut till utlandet någon vecka här och en vecka där. Ibland upp till 10 utlandsresor på ett år. Då har dessa personer vanliga knegarjobb. Jag kan bara inte förstå hur dom får ihop det ekonomiskt om man också räknar in inkomstbortfall för veckorna dom är borta från jobbet.

Hur går det till? Är ni sådana personer? Känner ni sådana personer? Vad är hemligheten eller är det en fasad som kommer rämna?
Citera
2014-03-28, 22:00
kanske en del resor görs med ärvda pengar..
Citera
2014-03-28, 22:04
Medlem
Paijters avatar
Fem har jag dragit som mest på ett år, varav två var till svenska fjällen. Nästan som utlandsresa bara det. En vecka var och säg max 8000 kr per vecka.
Citera
2014-03-28, 22:06
Medlem
zykl0ns avatar
Aliansen.se

Jobbskatteavdrag.se
Citera
2014-03-28, 22:15
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zykl0n
Aliansen.se

Jobbskatteavdrag.se

Verkar bara vara jag som är förvånad. Svensken är med andra ord inte så fattig som det påstås.
Citera
2014-03-28, 22:20
Medlem
Celenos avatar
Förra året gjorde jag 7 resor på totalt 9 veckor. De flesta inom Europa men ett par i Asien och en inom landet.

Mina totala utgifter förra året, samtliga kostnader med hyra, mat, resor, nöjen etc, var 112.000 kronor.

Edit: Jag har förresten rest jorden runt ett helt år för drygt 50.000.
Citera
2014-03-28, 22:30
Medlem
Jag är mer förundrad över hur folk kan vara så jävla panka som de verkar vara.

Förvånansvärt många verkar vara helt blanka inpå nästa löning trots 2 i familjen med heltidsjobb inga dyra nöjen och aldrig på krogen. Dessa mäniskor måste fan blanda pengar i saladen för annars förstår jag inte hur de bär sig åt.

Edit: För att svara på frågan så den minioritet som kan leva som du säger är de som har koll på sin privatekonomi, de vet var de lägger sina pengar och är inte överbelånade och köper abolut inte iphones på kredit.
Senast redigerad av Brollio 2014-03-28 kl. 22:35.
Citera
2014-03-28, 22:35
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Förra året gjorde jag 7 resor på totalt 9 veckor. De flesta inom Europa men ett par i Asien och en inom landet.

Mina totala utgifter förra året, samtliga kostnader med hyra, mat, resor, nöjen etc, var 112.000 kronor.

Edit: Jag har förresten rest jorden runt ett helt år för drygt 50.000.

Så 5 veckor utöver semestern? Vad har du för jobb?

50 000 jorden runt ett helt år låter billigt. Fast då får man också räkna in inkomstbortfall som kanske ligger runt 300 000 om du inte jobbade när du åkte runt.
Senast redigerad av Kung-Caligula 2014-03-28 kl. 22:38.
Citera
2014-03-28, 23:04
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Så 5 veckor utöver semestern? Vad har du för jobb?
4 veckor utöver semestern. Övertid och sparade veckor. IT-tekniker.
Citat:
50 000 jorden runt ett helt år låter billigt. Fast då får man också räkna in inkomstbortfall som kanske ligger runt 300 000 om du inte jobbade när du åkte runt.
Liftade till Singapore, typ.
Citera
2014-03-28, 23:10
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
4 veckor utöver semestern. Övertid och sparade veckor. IT-tekniker.

Liftade till Singapore, typ.

Haha lifta. Coolt men måste vara sjukt segt att åka bil till Singapore?
Citera
2014-03-28, 23:18
Medlem
Det beror väl helt och hållet på vart man reser och hur?

Att åka med något lågprisflyg ner till Tyskland och supa en helg kostar inte mycket mer än att göra det på hemmaplan.

Flygbiljetten tur och retur kan man enkelt få för under tusenlappen, i många fall för runt 300-500 kr numera. Hotell i många städer är inte dyrt heller, i Berlin kan du enkelt hitta ett helt schysst rum inte allt för långt ifrån centrum för runt 300 kr. Så låt oss säga 1000 spänn för två övernattningar och flyg, kanske en eller två hundralappar på detta för att ta dig till och från hem > flygplats och flygplats > hotell.

1.2 för att sedan få tillgång till billigare mat och sprit, det är lätt enkelt att ta igen pengarna på att bara äta och dricka samma sak du skulle en fullspäckad utehelg i Sverige om du har en stor aptit och svårsläckt törst.
Citera
2014-03-29, 07:45
Medlem
svampgaffels avatar
Jag har också undrat över frågan. Många på min arbetsplats tar en weekend här, en länge resa där osv. Har ingen aning om vad deras partners tjänar, men själva tjänar de mindre än mig i alla fall, så mycket vet jag.

Jag snålar på så gott jag kan (och får för min fru). Jag fick aldrig något arv eller pengar hemifrån och har fått tjäna ihop till dem själv. Därför försöker jag spara i alla fall runt 50% av lönen varje månad för att ha lite trygghet på kontot och kanske kunna köpa mat när jag pensionerar mig. Trots det känns det som att kollegorna hela tiden har mer eller lika mycket pengar, fina nya kläder, bil, reser, är ute osv.

Då kan man ju tänka att ok, de bränner pengarna istället för att spara dem. Men samtidigt köper var och varannan nya bostadsrätter eller skaffar hus, så pengar har de ju även sparat undan uppenbarligen. Är det arv, eller tjänar deras partners bra? Har ingen aning, men man verkar kunna äta kakan och ha den kvar på något sätt.
Senast redigerad av svampgaffel 2014-03-29 kl. 08:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in