Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-28, 19:07
  #1
Medlem
Hej, vilket av uttrycken teoretiskt sett och tekniskt sett är att föredra? Själv föredrar jag det förstnämnda, det känns helt enkelt bättre för mig. Enligt Google används det också i något större utsträckning, 194,000 träffar för teoretiskt sett mot 158,000 träffar. Däremot känns det som att tekniskt sett är mer utbrett, jag tycker mig i alla fall höra det oftare än teoretiskt sett. Vad säger ni på Flashback? Är det fritt fram att köra på det uttryck man själv föredrar eller finns det några riktlinjer?
Citera
2014-03-28, 19:08
  #2
Medlem
zaimans avatar
Uttrycken har två helt olika innebörder i mitt tycke.

I Teoretiskt sätt är det inte så svårt att fuska med bokföringen, men desto krångligare i praktiken
Citera
2014-03-28, 19:31
  #3
Medlem
JBugsters avatar
Orden betyder helt olika saker. "Teoretiskt sett" är hur det skulle kunna (tänkas) vara. "Tekniskt sett" är hur det är.
Citera
2014-03-28, 20:23
  #4
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Orden betyder helt olika saker. "Teoretiskt sett" är hur det skulle kunna (tänkas) vara. "Tekniskt sett" är hur det är.

"Tekniskt sett" betyder samma sak som "formellt sett".
Citera
2014-03-28, 21:10
  #5
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
"Tekniskt sett" betyder samma sak som "formellt sett".

Det är möjligt.
Citera
2014-03-29, 01:02
  #6
Medlem
egon2bs avatar
Om man försöker gå till rötterna så skulle »tekniskt sett« betyda »vad gäller det faktiska utförandet« och liknande. Det förekommer också ordlekar som betyder »sett ur en teknikers perspektiv« etc. Då kan »teoretiskt sett« betyda mera filosofiskt sett.

På engelska är frasen “technically speaking” rätt vanlig och svenska »tekniskt sett« kan vara snudd på anglicism. Både »teoretiskt sett« och »tekniskt sett« är allitterationer och varandras pendanger. Och då är pendang ~ komplement ~ motstycke.

Skälet till att det betydelsemässiga avståndet mellan de två fraserna kan vara obetydligt, det kan vara att just en tekniker utnyttjar sin teoretiska kunskap för att analysera ett problem. Sedan konstruerar och implementerar man en teknisk lösning.

Ytterligare kan »tekniskt sett« betyda »krasst uttryckt«.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-03-29 kl. 01:49.
Citera
2014-03-31, 02:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Om man försöker gå till rötterna så skulle »tekniskt sett« betyda »vad gäller det faktiska utförandet« och liknande. Det förekommer också ordlekar som betyder »sett ur en teknikers perspektiv« etc. Då kan »teoretiskt sett« betyda mera filosofiskt sett.

På engelska är frasen “technically speaking” rätt vanlig och svenska »tekniskt sett« kan vara snudd på anglicism. Både »teoretiskt sett« och »tekniskt sett« är allitterationer och varandras pendanger. Och då är pendang ~ komplement ~ motstycke.

Skälet till att det betydelsemässiga avståndet mellan de två fraserna kan vara obetydligt, det kan vara att just en tekniker utnyttjar sin teoretiska kunskap för att analysera ett problem. Sedan konstruerar och implementerar man en teknisk lösning.

Ytterligare kan »tekniskt sett« betyda »krasst uttryckt«.
Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback