Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-28, 13:01
  #1
Avstängd
flashbackups avatar
Hittade utslagna videkissar redan för 1 månad sedan men vill ha till påsk.

Hur länge håller de sig så här fina? Till påsk?

Jag klipper ju av ca 20-30cm långa kvistar.
Citera
2014-03-28, 20:14
  #2
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup
Hittade utslagna videkissar redan för 1 månad sedan men vill ha till påsk.

Hur länge håller de sig så här fina? Till påsk?

Jag klipper ju av ca 20-30cm långa kvistar.
Sälgen blommar vanligtvis ut innan slutet av April månad i de flesta delar av landet, och då blir de fina videkissarna till gula pollenbollar, som förstås också kan vara vackra, men är väldigt störande för allergiker. Tar du in kvistarna snabbar du på processen ytterligare.
Citera
2014-03-29, 02:12
  #3
Avstängd
flashbackups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Sälgen blommar vanligtvis ut innan slutet av April månad i de flesta delar av landet, och då blir de fina videkissarna till gula pollenbollar, som förstås också kan vara vackra, men är väldigt störande för allergiker. Tar du in kvistarna snabbar du på processen ytterligare.

Aha så de va därför jag såg en jävla massa gula videkissar idag då.

Finns inget sätt att hålla dom vita då?

Bor i södra Sverige för övrigt.
__________________
Senast redigerad av flashbackup 2014-03-29 kl. 02:16.
Citera
2014-03-29, 17:40
  #4
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup
Aha så de va därför jag såg en jävla massa gula videkissar idag då.

Finns inget sätt att hålla dom vita då?

Bor i södra Sverige för övrigt.
Tveksamt. Din bästa chans hade väl i sådana fall varit att ställa kvistarna någonstans där det är kallt och mörkt och hoppas att det fördröjer utblomningen, men jag vet inte hur effektivt det faktiskt skulle vara.
Citera
2014-03-29, 18:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Tveksamt. Din bästa chans hade väl i sådana fall varit att ställa kvistarna någonstans där det är kallt och mörkt och hoppas att det fördröjer utblomningen, men jag vet inte hur effektivt det faktiskt skulle vara.

Busenkelt, plocka kvistarna när du tycker att dom är bäst sen dumpar du dom i frysen & tar fram dom samma dag som du vill skryta med dina "perfekta videkissar" ...
Edit: stavfel..
__________________
Senast redigerad av SamVimes 2014-03-29 kl. 19:00.
Citera
2014-03-31, 00:54
  #6
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Busenkelt, plocka kvistarna när du tycker att dom är bäst sen dumpar du dom i frysen & tar fram dom samma dag som du vill skryta med dina "perfekta videkissar" ...
Edit: stavfel..
Verkligen? Hur pass färska håller sig egentligen kvistarna om man slänger in dem i frysen utan något vatten? Jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar utmärkt i några veckor dock. Har du själv prövat detta?
Citera
2014-03-31, 11:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Verkligen? Hur pass färska håller sig egentligen kvistarna om man slänger in dem i frysen utan något vatten? Jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar utmärkt i några veckor dock. Har du själv prövat detta?

Jepp.
Citera
2014-03-31, 14:53
  #8
Avstängd
flashbackups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Jepp.

varför skamsen? :P trollar du? hade annars gett mig ut idag och klippt då ett helt område är i princip gult redan.
Citera
2014-03-31, 20:36
  #9
Medlem
Dolmantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Verkligen? Hur pass färska håller sig egentligen kvistarna om man slänger in dem i frysen utan något vatten? Jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar utmärkt i några veckor dock. Har du själv prövat detta?

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup
varför skamsen? :P trollar du? hade annars gett mig ut idag och klippt då ett helt område är i princip gult redan.

Kommer fungera utmärkt, fint tips! Det här med "klara sig utan vatten" blir inget problem. Växtcellerna som ju består av en stor del vatten exploderar i frysen så växten har ändå inget behov av vatten, den är stendöd. Så kvisten kommer inte att börja blomma utan, antar jag, ruttna utanför frysen och det tar längre tid än påskhelgen!

(jag har inte provat själv)
Citera
2014-04-03, 00:04
  #10
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolmante
Kommer fungera utmärkt, fint tips! Det här med "klara sig utan vatten" blir inget problem. Växtcellerna som ju består av en stor del vatten exploderar i frysen så växten har ändå inget behov av vatten, den är stendöd. Så kvisten kommer inte att börja blomma utan, antar jag, ruttna utanför frysen och det tar längre tid än påskhelgen!
Men hos sälg så är ju kvistarna i högsta grad anpassade för att tåla frysande temperaturer, så att de skulle dö av den anledningen tror jag definitvt inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback