Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-27, 18:54
  #1
Medlem
Ass.Parades avatar
Sitter och läser på om Kievriket och Rysslands och Ukrainas historia, tycker att det är rätt intressant och nyttigt att veta då konflikten på Krim var på löpsedlarna ett tag.

Men det är en grej jag inte fattar och som inte nämns någonstans där jag läst (Wikipedia mestadels) eller visats på kartor jag tittat på. Kievriket var ju rätt stort men täckte inte hela dagens Ryssland. När mongolerna splittrade Kievriket, var det Östeuropeérna (stavning?) (kallar vi de från Kievriket) som flydde upp till dagens Rysslands delar och mongolerna som skapade det som idag är Östeuropa? Eller har jag fattat fel?

Fanns någon stat där nuvarande Ryssland är medan Kievriket eller början av Mongolväldet fanns? Hittar inget om det. Tacksam för något rikt svar
Citera
2014-03-27, 19:07
  #2
Avstängd
Kievriket, men främst Novgorodrepubliken och Moskvariket kom att utgöra basen för det som kom att bli europeiska Ryssland. Mongolerna skapade inte dagens östeuropa, "dagens" östeuropa bildades efter Ottomanernas och slutligen forna jugoslaviens kollaps.
__________________
Senast redigerad av mattinmansson 2014-03-27 kl. 19:11.
Citera
2014-03-27, 19:22
  #3
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattinmansson
Kievriket, men främst Novgorodrepubliken och Moskvariket kom att utgöra basen för det som kom att bli europeiska Ryssland. Mongolerna skapade inte dagens östeuropa, "dagens" östeuropa bildades efter Ottomanernas och slutligen forna jugoslaviens kollaps.
Jaha okej, tack för denna information, det ska jag nog läsa mer om.

Om vi ser till Ryssland och Ukraina, kan man säga att Ukraina egentligen från början var en del av Ryssland (om vi utgår från att folket som levde under Kievriket skulle bli framtida ryssar) men att sen Mongolerna kom och splittrade riket och bland annat lade slag på Krim som sedan blev en del av Ukraina.. Eller vänta, Krim var ju Rysslands men dom gav bort det till Ukraina som en "present" på 50-talet?

Kan man då säga att Krim egentligen är Rysslands "ägodel" och att det kanske inte är helt fel att vilja ha tillbaka Krim om vi enbart tänker på det historiska planet.

Jag tänker alldeles för mycket just nu, därför mina formuleringar kan verka snurriga, försöker förstå situationen runt Krim och Ukraina bara. Själv tror jag inte att Putin vill sprida kommunismen vidare genom att gå in i varje Öststat som vissa experter hävdar, låter inte troligt men jag kan ju inte så mycket om det så jag kanske inte borde uttala mig
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2014-03-27 kl. 19:25.
Citera
2014-03-27, 19:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Jaha okej, tack för denna information, det ska jag nog läsa mer om.

Om vi ser till Ryssland och Ukraina, kan man säga att Ukraina egentligen från början var en del av Ryssland (om vi utgår från att folket som levde under Kievriket skulle bli framtida ryssar) men att sen Mongolerna kom och splittrade riket och bland annat lade slag på Krim som sedan blev en del av Ukraina.. Eller vänta, Krim var ju Rysslands men dom gav bort det till Ukraina som en "present" på 50-talet?

Kan man då säga att Krim egentligen är Rysslands "ägodel" och att det kanske inte är helt fel att vilja ha tillbaka Krim om vi enbart tänker på det historiska planet.

Jag tänker alldeles för mycket just nu, därför mina formuleringar kan verka snurriga, försöker förstå situationen runt Krim och Ukraina bara. Själv tror jag inte att Putin vill sprida kommunismen vidare genom att gå in i varje Öststat som vissa experter hävdar, låter inte troligt men jag kan ju inte så mycket om det så jag kanske inte borde uttala mig
Man "gav bort" Krim till Ukraina pga administrativa skäl.
Citera
2014-03-28, 10:51
  #5
Medlem
Moskvariket var ursprungligen ett regionalt centum för att samla in skatt ifrån de intilliggande trakterna till de härskande mongolerna. När Mongolernas dominans avtog och de regionala eliten kände sig starka nog att våga sluta betala in skatten till mongolerna så skapades grunden till dagens Ryssland. Novgorod och andra trakter norrut var aldrig underställda mongolerna, men det blev Moskva som blev den dominerande kraften i statsbildandet.

Sedan räcker det väl med en snabb blick på president Putin för att se att mongolerna även lämnade efter sig en hel del spår även rent biologiskt..
Citera
2014-03-28, 12:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade

Kan man då säga att Krim egentligen är Rysslands "ägodel" och att det kanske inte är helt fel att vilja ha tillbaka Krim om vi enbart tänker på det historiska planet.
Nej eftersom man gav bort det... Den som ger och tar är tjuvens bästa vän

Det intressanta torde snarare väl vara vad dagens Krimbor (och bara dessa) tycker i frågan. Givet att omröstningen inte är fejkad verkar en klar majoritet vilja tillhöra Ryssland, ungefär som när en klar majoritet av Kosovos befolkning ville sluta vara en del av Serbien.

Historiskt har Ryssland inte så mycket att hämta, man gav bort halvön, dessutom i modern tid. Vidare har man kring 1990-talets början återigen garanterat Ukrainas rätt till Krim. Ryssland (och ett par andra länder) gav Ukraina säkerhetsgarantier mot att Ukraina gav upp sina kärnvapen (som var ett arv från Sovjettiden).
__________________
Senast redigerad av Faludjah 2014-03-28 kl. 12:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback