Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-27, 15:56
  #1
Medlem
TitanDukes avatar
har den här planeten härkomst i vårat solsystem eller är det en rouge planet .
personligen tror jag att det är en rouge planet som har blivit fångad av vårat system .
detta visa hur lite vi vet om våran egen bakgård .
vad vet ni om den och vad tycker ni den ska heta ,
Citera
2014-03-27, 16:01
  #2
Medlem
TitanDukes avatar
http://www.gemini.edu/

http://edition.cnn.com/2014/03/26/te...-solar-system/
Citera
2014-03-27, 16:26
  #3
Medlem
Fris avatar
Jag kan bara återge vad jag nyss läst om fyndet. Den kan inte ha bildats i den bana den har nu. Men huruvida den har störts av att jätteplaneterna förflyttat sig eller av en närpasserande stjärna eller om den är en infångad dvärgplanet, det verkar man inte kunna avgöra nu. Finns dock gott hopp om fynd av många fler liknande objekt under de kommande åren med tanke på teleskopen som är på G, och då kanske man ser mönster som ger en förklaring. Intressantast är kanske att de kan komma att förklara vad som hänt här i den inre delen av solsystemet genom årmiljarderna.

Vad den ska heta? Jag är rädd att man kommer att hitta hundratals dvärgplaneter (har blivit svårt att veeta vad man ska kalla de olika kategorierna numera) och att ingen kommer att hålla reda på namnen ändå. Det systematiska namn den nu har kan förbli dess enda. Bara den inte kommer att kallas "Bing". Om jag ska föreslå något så vore det "Jump-Cannon" efter den banbrytande stjärnastronomen Annie med samma efternamn. Hertzsprung-Russel-diagrammets egentliga upptäckare (hon hittade diagrammet i en byrålåda när hon städade! Nä, det var chauvunistiskt sagt)
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-03-27 kl. 16:33.
Citera
2014-03-27, 19:50
  #4
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad den ska heta? Jag är rädd att man kommer att hitta hundratals dvärgplaneter (har blivit svårt att veeta vad man ska kalla de olika kategorierna numera) och att ingen kommer att hålla reda på namnen ändå. Det systematiska namn den nu har kan förbli dess enda. Bara den inte kommer att kallas "Bing". Om jag ska föreslå något så vore det "Jump-Cannon" efter den banbrytande stjärnastronomen Annie med samma efternamn. Hertzsprung-Russel-diagrammets egentliga upptäckare (hon hittade diagrammet i en byrålåda när hon städade! Nä, det var chauvunistiskt sagt)

Jag kommer att rösta på att den ska heta Stefan om det blir ett alternativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback