Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 12:24
  #13
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Har nästan läst färdigt (Gestapo) har cirka 15 sidor kvar som jag inte får tummen ur att läsa. Stör mig på att jag inte riktigt fattar sammanhangen i boken, verkar som att den hoppar väldit mycket mellan olika scenarion och där emellan så tappar jag bort mig. Ena stunden skriver han om ett anfall för att plötsligt skriva om en disciplinärt fängelse.

Vad tycker ni, har jag missuppfattat något som gör att jag inte hänger med. Jag är ju då mäkta intresserad av andra världskriget och vill verkligen gilla hans romaner?

Mvh!

Läs inte skräp kolla in den här boken istället.

BERLIN I KRIG skriven av Roger Moorhouse
Citera
2014-04-09, 20:26
  #14
Medlem
PhG.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Nu var det många år sedan jag läste en Hassel men vad jag minns var det inget större problem att följa handlingen. De var så vitt jag minns skrivna som typiskt underhållningslitteratur som inte krävde särskilt mycket av sina läsare. Fast det är klara att om det saknades sidor som lossnat på grund av dålig limning så är det inte så underligt att det blir vissa problem att följa med i handlingen.

Ett litet tillägg
Om sidorna är dåligt limmade kan det indikera att det är en lågbudgetprodukt där kvalitetskontrollen i övrigt har blivit lidande. Jag har själv råkat ut för en bok där sidorna blivit omkastade utan att någon tycks ha uppmärksammat vad som hänt. Det var lite förbryllande innan jag insåg vad som var felet.

Måste ha varit en spännande läsupplevelse.
Råkade ut för en liknande sak då jag var i London för en del år sen och köpte en bok på British Museum, upptäckte då jag kom hem till Sverige att det saknades de sista sidorna i boken. Kändes lite långt att åka tillbaka och reklamera den. Kunde trösta mig med att mina pengar trots allt gick till British Museums museishop och då sved det mindre, trots allt var det en billig bok.
Citera
2014-04-10, 10:14
  #15
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Har nästan läst färdigt (Gestapo) har cirka 15 sidor kvar som jag inte får tummen ur att läsa. Stör mig på att jag inte riktigt fattar sammanhangen i boken, verkar som att den hoppar väldit mycket mellan olika scenarion och där emellan så tappar jag bort mig. Ena stunden skriver han om ett anfall för att plötsligt skriva om en disciplinärt fängelse.

Vad tycker ni, har jag missuppfattat något som gör att jag inte hänger med. Jag är ju då mäkta intresserad av andra världskriget och vill verkligen gilla hans romaner?
Jag medger att jag inte läst Hassels "Gestapo". Men han skrev mycket annat som är HELT överlägset det andra författare skrivit om tyska armén i andra världskriget. Hassel slår dem alla: Whiting, Plievier, Heinrich. Generellt, som nämnt i tråden, är Väinö Linna en bra författare men Hassel var också värd sitt salt.

Hassels läsvärda romaner är i min mening "Kommando Reichsführer Himmler", "Likvidera Paris", "Monte Cassino", "SS-generalen" och "Döden på larvfötter".

Vad gäller den sistnämna kom 1958. Det var hans andra roman i ordningen. Man kan sammanfatta den så här:

Tyskland 1943. Sven och hans kamrater är armésoldater. Som garnisonstrupp råkar de ut för ett allierat bombardemang som de sedan måste städa upp efter. Man måste samla ihop och begrava alla de civila liken. Sedan blir de sända till pansartruppskolan i Sennelager. Därifrån går färden omsider vidare till östfronten, där de strider mot den ryska övermakten. Vintern 1944 hamnar man i kitteln i Tjerkassy som man bryter sig ur efter viss möda.

Detta är handlingen i "Döden på larvfötter" ("Döden paa larvefödder"). Det är som sagt Hassels andra roman. Den första var "De fördömdas legion" (1953) och den var bra den med. Faktabakgrunden och den biografiska trovärdigheten kan nog diskuteras. Dock KÄNNS det hela trovärdigt; det är ju det som räknas. Det är romaner, inte memoarer. Jag anser dock att Hassel i de nyssnämnda och i vissa andra tidiga böcker ("Jag såg dem dö", "Monte Cassino", "Likvidera Paris") kunde dra skrönor, kunde berätta, kunde förmedla autentisk känsla.

Hassel är en udda typ. Han bara skriver, låter det flöda. Det är ibland, som i de senare böckerna, onödigt sadistiskt. Men man får inte slänga boken för det. Han har ofta en anekdot, en upplysning och en bild att komma med. Han är, på gott och ont, obildad: han bryter mot en mängd romanregler eftersom han inte vet att de finns... Han kan skifta från första till tredje person i samma kapitel. Det gör aldrig Linna, Heinrici, Pliever. De är mer väluppfostrade, är formellt mer LÄSBARA. Hassel är dock mer LÄSVÄRD; han kan kasta in jokrar i leken.

- - -

Min stora favorit bland krigsböcker är Linnas "Okänd soldat". Min andra stora favorit är nog Hassel. Linna skriver "bättre" men jag vill för den skull inte undvara Hassels brokiga värld. Det kan här vara intressant att se till andra hallstämplade östfrontsförfattare som Theodor Plievier och Willi Henrich. Dessa är välordnade och transparenta som Linna men de är en smula tråkiga. Linna är i en klass för sig, hans bok är tät, men Pliever och Heinrici dras med romanskrivarlater, de har tendenser till rutin och jargong. De saknar temperament. Men detta har Hassel i rikt mått. Därför återvänder man till honom. Han må vara en rännstensunge men han är bra. Så enkelt är det. Han har personlighet.
Citera
2014-04-11, 12:10
  #16
Medlem
U-166s avatar
Sven Hassels böcker är fruktansvärt bra även om dess värde som historisk fakta går att diskutera.
Citera
2016-05-23, 16:08
  #17
Medlem
Har hittat samtliga Sven Hassel återutgivna som e-böcker på Bokon. Kostade bara 59kr. Inga böcker jag ändå ville ställa i bokhyllan. Men fortfarande underhållande.

https://bokon.se/forfattare/sven-hassel/

Nån som vet hur många av böckerna som filmatiserats och vart man kan få tag i dessa? Fanns inte på Netflix i alla fall.
Citera
2016-05-24, 02:51
  #18
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurreburre83
Nån som vet hur många av böckerna som filmatiserats och vart man kan få tag i dessa? Fanns inte på Netflix i alla fall.
Döden på larvfötter, aka The Misfit Brigade (1987) är den enda filmatisering jag känner till.
Citera
2016-05-24, 02:57
  #19
Avstängd
HansVonPerkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159

Jag har nog läst Gestapo för länge sedan, men kommer inte ihåg problemet.

Sven Hassel tillhör inte direkt de seriösa krigsskildrarna, han fantiserar och använder sig av sin mytomani i överkant, han skriver helt enkelt billig kiosklitteratur.

Så det är nog inte så konstigt att du blir förvirrad, det blir nog de flesta som slösar tid på att läsa de skapelser som han bajsar ur sig.


Helt fel. Hassel var frivillig i SS och även om han överdriver och och hittar på så är krigsskildringen autentisk på fiktionsnivå. Väldigt god underhållningsnivå i mitt tycke.
Citera
2016-05-24, 06:10
  #20
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros

Hassels läsvärda romaner är i min mening "Kommando Reichsführer Himmler", "Likvidera Paris", "Monte Cassino", "SS-generalen" och "Döden på larvfötter".


Dessa läste jag när jag var grabb. Vill minnas att de var väldigt lättlästa.
Citera
2016-05-24, 09:14
  #21
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonPerkele
Helt fel. Hassel var frivillig i SS och även om han överdriver och och hittar på så är krigsskildringen autentisk på fiktionsnivå. Väldigt god underhållningsnivå i mitt tycke.

Jag kan tyvärr inte hålla med dig, böckerna klassar jag som billig kiosklitteratur, men smaken är som baken, delad.
Han har i alla fall fabulerat färdigt nu då författaren är avliden vid hög ålder, frid över hans minne.
Citera
2016-05-24, 10:09
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Jag kan tyvärr inte hålla med dig, böckerna klassar jag som billig kiosklitteratur, men smaken är som baken, delad.
Han har i alla fall fabulerat färdigt nu då författaren är avliden vid hög ålder, frid över hans minne.

Även om han själv inte var aktiv i kriget vid fronten så satt han fängslad med danska ss-soldater efter kriget. Och då om någon gång så fick han historier berättade för sig. Så viss autentiskt material består böckerna av i alla hänseenden.

Om han var vid fronten är faktiskt inte heller det klarlagt. En galen nazijägare i Danmark, som nu själv är anklagad för att förneka förintelsen, är egentligen den enda källan för att Hassel inte skulle ha varit där.
Citera
2016-05-24, 12:11
  #23
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurreburre83
Även om han själv inte var aktiv i kriget vid fronten så satt han fängslad med danska ss-soldater efter kriget. Och då om någon gång så fick han historier berättade för sig. Så viss autentiskt material består böckerna av i alla hänseenden.

Om han var vid fronten är faktiskt inte heller det klarlagt. En galen nazijägare i Danmark, som nu själv är anklagad för att förneka förintelsen, är egentligen den enda källan för att Hassel inte skulle ha varit där.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Hassel detta stämmer i stort plus att han var en cykeltjuv.
Citera
2016-05-24, 12:35
  #24
Medlem
Snusets avatar
En serieroman baserad på 'Döden på larvfötter' är på gång men kommer inte att ges ut på svenska.
http://downthetubes.net/?p=23275

Själv när jag fåfängt hoppet att Netflix eller HBO plockar upp böckerna och gör en 'Band der Brüder', alltså en seriös krigskildring ur tyskarnas vinkel.
__________________
Senast redigerad av Snuset 2016-05-24 kl. 12:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback