Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-27, 12:23
  #1
Medlem
Har nästan läst färdigt (Gestapo) har cirka 15 sidor kvar som jag inte får tummen ur att läsa. Stör mig på att jag inte riktigt fattar sammanhangen i boken, verkar som att den hoppar väldit mycket mellan olika scenarion och där emellan så tappar jag bort mig. Ena stunden skriver han om ett anfall för att plötsligt skriva om en disciplinärt fängelse.

Vad tycker ni, har jag missuppfattat något som gör att jag inte hänger med. Jag är ju då mäkta intresserad av andra världskriget och vill verkligen gilla hans romaner?

Mvh!
Citera
2014-03-27, 12:31
  #2
Medlem
M1159s avatar

Jag har nog läst Gestapo för länge sedan, men kommer inte ihåg problemet.

Sven Hassel tillhör inte direkt de seriösa krigsskildrarna, han fantiserar och använder sig av sin mytomani i överkant, han skriver helt enkelt billig kiosklitteratur.

Så det är nog inte så konstigt att du blir förvirrad, det blir nog de flesta som slösar tid på att läsa de skapelser som han bajsar ur sig.
Citera
2014-03-27, 12:46
  #3
Medlem
Sven Hassel böckerna har inget sammanhang. Det är indianhistorier skriva av en Dansk alkoholiserad cykeltjuv.

Under kriget satt han enligt egen utsago i samma fängelse som en del tyska soldater - därifrån kommer historierna.(?)
Citera
2014-03-27, 12:57
  #4
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsellusBorealis
Sven Hassel böckerna har inget sammanhang. Det är indianhistorier skriva av en Dansk alkoholiserad cykeltjuv.

Under kriget satt han enligt egen utsago i samma fängelse som en del tyska soldater - därifrån kommer historierna.(?)


Ha ha du uttryckte dig mera korrekt än vad jag gjorde.
Citera
2014-03-27, 13:11
  #5
Medlem
Tips på någon bra roman från eran som faktiskt är läsvärd?

Jag läste en bok för ett tag sedan och jag älskade den ifrån början till slut. Helvetet på jorden av Rolf Ivar Jordbruen http://www.bokus.com/bok/97891271171...ligs-historia/
Citera
2014-03-27, 13:44
  #6
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Tips på någon bra roman från eran som faktiskt är läsvärd?

Linnas "Okänd soldat" är en klassiker som beskriver det finska fortsättningskriget.
Citera
2014-03-29, 15:11
  #7
Medlem
PhG.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsellusBorealis
Sven Hassel böckerna har inget sammanhang. Det är indianhistorier skriva av en Dansk alkoholiserad cykeltjuv.

Under kriget satt han enligt egen utsago i samma fängelse som en del tyska soldater - därifrån kommer historierna.(?)


lite ungefär så minns jag mitt eget Sven Hassel konsumerande på 80-talet. vissa av hans böcker var helt jäkla obegripliga, de hoppade fram och tillbaka, strukturen var helt uppfuckad och en bok slutade precis mitt i en spännande action scen, "jag" i boken släppas bort sårad och blir skjuten igen. eller så saknades det några sidor i den. Minns att de SH böcker jag köpte var uruselt limmade och att sidorna gav sig iväg av sig själva efter ett tag, lite som dagens flyktingar faktiskt
Citera
2014-03-29, 16:07
  #8
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Tips på någon bra roman från eran som faktiskt är läsvärd?

Jag läste en bok för ett tag sedan och jag älskade den ifrån början till slut. Helvetet på jorden av Rolf Ivar Jordbruen http://www.bokus.com/bok/97891271171...ligs-historia/

Norman Mailers "De nakna och de döda". Är baserad på hans upplevelser som soldat i Stilla havet under andra världskrigets sista skede.
Citera
2014-04-03, 21:51
  #9
Medlem
Lightnights avatar
Provade att läsa den första boken, men tröttnade ganska snabbt. Kanske berodde på att jag inte var så gammal då.
Citera
2014-04-04, 19:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Ha ha du uttryckte dig mera korrekt än vad jag gjorde.

Jag saknar din diplomati, i mitt sätt att uttrycka mig i skrift i det avseendet.

Också roligt att jag upplevde exakt samma sak....var är fortsättningen? Varför är böckerna så löst limmade.


Också intressant att de är så löst limmade---eftersom det är förbjuden litteratur. Tyska soldater som hjältar?? PK error...sedan skolreform 1968.
__________________
Senast redigerad av AsellusBorealis 2014-04-04 kl. 19:58.
Citera
2014-04-05, 11:01
  #11
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhG.
lite ungefär så minns jag mitt eget Sven Hassel konsumerande på 80-talet. vissa av hans böcker var helt jäkla obegripliga, de hoppade fram och tillbaka, strukturen var helt uppfuckad och en bok slutade precis mitt i en spännande action scen, "jag" i boken släppas bort sårad och blir skjuten igen. eller så saknades det några sidor i den. Minns att de SH böcker jag köpte var uruselt limmade och att sidorna gav sig iväg av sig själva efter ett tag, lite som dagens flyktingar faktiskt
Nu var det många år sedan jag läste en Hassel men vad jag minns var det inget större problem att följa handlingen. De var så vitt jag minns skrivna som typiskt underhållningslitteratur som inte krävde särskilt mycket av sina läsare. Fast det är klara att om det saknades sidor som lossnat på grund av dålig limning så är det inte så underligt att det blir vissa problem att följa med i handlingen.

Ett litet tillägg
Om sidorna är dåligt limmade kan det indikera att det är en lågbudgetprodukt där kvalitetskontrollen i övrigt har blivit lidande. Jag har själv råkat ut för en bok där sidorna blivit omkastade utan att någon tycks ha uppmärksammat vad som hänt. Det var lite förbryllande innan jag insåg vad som var felet.
__________________
Senast redigerad av sverker11 2014-04-05 kl. 11:04.
Citera
2014-04-05, 12:29
  #12
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Har nästan läst färdigt (Gestapo) har cirka 15 sidor kvar som jag inte får tummen ur att läsa. Stör mig på att jag inte riktigt fattar sammanhangen i boken, verkar som att den hoppar väldit mycket mellan olika scenarion och där emellan så tappar jag bort mig. Ena stunden skriver han om ett anfall för att plötsligt skriva om en disciplinärt fängelse.

Vad tycker ni, har jag missuppfattat något som gör att jag inte hänger med. Jag är ju då mäkta intresserad av andra världskriget och vill verkligen gilla hans romaner?

Mvh!

Vill börja med att jag faktiskt hör till de få(?) som uppskattar Hassel. Visst, i vissa böcker så ljuger hans som en hästhandlare; men t.ex. De fördömdas legion är riktigt läsvärd. Även Monte Cassino har speciellt på slutet några helt magiska stycken om striderna på det heliga berget.

Just Gestapo är väl rent strukturellt lite märklig; men om det var aldrig någonting jag störde mig på. Som sagt, testa gärna någon annan bok innan du helt utesluter Sven.

Citat:
Ursprungligen postat av AsellusBorealis
Sven Hassel böckerna har inget sammanhang. Det är indianhistorier skriva av en Dansk alkoholiserad cykeltjuv.

Under kriget satt han enligt egen utsago i samma fängelse som en del tyska soldater - därifrån kommer historierna.(?)

Det där är väl faktiskt fortfarande omstritt? Att en stor del av vissa böcker är påhittade/lånade/överdrivna är det ju ingen som motsäger sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback