Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-10-09, 15:32
  #73
Medlem
Fanndiss avatar
Det handlar antagligen mycket om känsla och entusiasm. Alla ser inte tjusningen med hojar, men de som gör det ser förbi det opraktiska och vill ändå ha en.
Det är samma som med olika typer av bil, köper man t.ex. en Ford Mustang från -67 så har man troligen känsla och intresse som bakomliggande orsak.
Skall man bara tänka praktiskt så skulle vi varken se hojar, veteranbilar, sportbilar eller nåt utan alla skulle typ köra en grå Citroën Berlingo med plåtfälgar.

Man kan applicera det på andra saker också; varför ha långt hår? Om man snaggar sig så slipper man sköta håret. Varför jaga och fiska när man kan köpa kött och fisk i en varm och trygg matbutik?

Nu är jag själv inte hojåkare, men har i vart fall kört moped förr och det ger ju liknande känsla fast med långsammare tempo och lite tvåtaksrök istället för HD-muller.
Jag körde i väder och vind. Man fick ha med sig regnställ om det regnade, och varma kläder på vintern. Störtkruka som sabbade frisyren.
På pakethållaren hade jag hängt läderväskor som rymde det nödvändigaste.
Minns klart och tydligt att jag kört med mopeden till gymnasiet i sådär 15 minus och tyckte det gick bra. Nu var det bara mellan en och två kilometer men ändå.
Har blivit bortskämdare med åren.... nu i morse klev jag in i bilen och hade två minusgrader i kupén. Jag tyckte det kändes svinkallt och svor över att jag inte satt i kupévärmare.

Men mopeden hade ändå en annan form av frihetskänsla. Förvisso kändes den känslan som mest vid nöjeskörning och utflykter på somriga grusvägar.
Jag tror det är lite samma känsla motorcyklister känner när de är ute och far.

Förresten, en sak till: Från 50-talet och bakåt var det vanligt att folk åkte motorcykel för att de inte hade råd med bil, de gamla lättviktarna var ofta rena bruksfordon som transporterade arbetarna till fabriker eller till matbutiken för storhandling med korg på pakethållaren. Min morfar hade lättviktare men runt 1955 fick han råd med bil och tyckte verkligen att han hade gjort en uppgradering.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback