Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-27, 08:50
  #1
Medlem
Hubbe11s avatar
Har funderat länge varför jag ofta var så fruktansvärt trött på helgerna och för ca 1år sen uppmärksammade jag att det troligen har att gör med att jag äter väldigt mycket godis på fre-lör kvällar. Så numera har jag nästan lagt ner godisätandet på helgerna även om jag får mina återfall ibland och ibland ersätter man godis med något annat som är lika dåligt.

Min fundering är kan det här stämma och vad beror det på? Någon som har erfarenhet eller kunskap i ämnet tro
Citera
2014-03-27, 08:54
  #2
Medlem
C8H11Ns avatar
Din kropp är van att få snabb energi av godiset, när du inte äter godis blir du därmed desto tröttare. Lite som ett beroende.

(FB) Sockerberoende
Citat:
Är nu inne på min 4e dag utan socker och fan vad jobbigt det är. Förstod aldrig att socker kunde ge såna abstinens besvär. Har huvudvärk hela dagarna, är dödstrött när jag kommer hem från skolan, sover minst 12 timmar om dygnet och är ändå jävligt trött de 4 sista timmarna jag är vaken
__________________
Senast redigerad av C8H11N 2014-03-27 kl. 08:56.
Citera
2014-03-27, 08:58
  #3
Medlem
Flashdicks avatar
Du blir trött utav godis, kanske inte direkt när du äter då du får en sockerkick. Men därefter när insulinet kommer in får du en blodsocker kurva som går u botten och då blir du trött!
Citera
2014-03-27, 09:09
  #4
Medlem
Hubbe11s avatar
Tankvärt tråden om sockerberoende känns som om det är dags att läsa på vad som är socker eftersom kolhydrater omvandlas till socker så gissar jag på att stor del av mitt matintag omvandlas till socker även om jag misstänker att pasta ändå är bättre att äta än 200g choklad.

Har alltid varit trött på dagarna men det är inte lika illa när jag avstår socker men det kanske kan bli ännu bättre med en kostomläggning, men det är lättare sagt än gjort.
Citera
2014-03-27, 09:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashdick
Du blir trött utav godis, kanske inte direkt när du äter då du får en sockerkick. Men därefter när insulinet kommer in får du en blodsocker kurva som går u botten och då blir du trött!
This.

Illustration också:
http://www.friskvardochrehabiliterin...blodsocker.gif

Och mer läsvärt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodsockerreglering
Citera
2014-04-23, 09:25
  #6
Medlem
Hubbe11s avatar
Visst jag förstår och kan känna att jag blir trött efter att man ätit en god lunch eller middag men varför blir man trött dan efter när man smäller i sig 500gr smågodis på en kväll.
Gjorde det misstaget en kväll nu i påsk och det var sista gången jag åt massor av godis på en gång, orkade inte ett dugg dan efter och var dödstrött nästan som om man var bakis.

Fattar inte det här jag har aldrig hört om någon som blir bakis efter godis men det är som sagt lätt att göra något åt

Någon som känner igen sig i detta
Citera
2014-04-23, 10:25
  #7
Medlem
Sockerbakfylla? Jojo, det får jag ofta. Lider förvisso av MS-tröttheten också, men jag mår klart mycket bättre om jag bara ger fan i smågodiset.
Citera
2014-05-20, 13:02
  #8
Medlem
Hubbe11s avatar
Efter en helg med mycket sötsaker och god mat dock ingen alkohol så är jag otroligt trött fortfarande efter 2 dagar. Kan detta verkligen bero på att jag ätit för mycket socker? Försöker lösa mina problem med trötthet jag sover bra inge fel på mina värden. Någon som har tipps på vad man kan göra för att blipiggare. Tränar lite men när man är trött hela tiden så blir det nästan omöjligt. Kan säga att under våren så har det blivit bättre men just efter helgen är det inte kul igen.
Citera
2014-05-20, 19:56
  #9
Medlem
Tips och tips. Jag tycker ju du har besvarat din fråga på egen hand här ovan. Du upplever dig få mer energi när du ger fan i sötsaker. Där har du svaret.

Försök hålla ner på snabba kolhydrater i alla fall. För egen del så mår jag bättre om jag skippar vitt bröd, bakverk, godis, chips, läsk och faktiskt också om jag drar ner lite på intaget av mjölkprodukter. Men rätt vad det är så trillar man ju dit igen.
Citera
2014-05-21, 10:22
  #10
Medlem
Hubbe11s avatar
Frågan är mest om det verkligen beror på socker som påverkar mig så otroligt mycket, men jag bevisar det gång på gång för mig själv fast jag har svårt att tro attdet skulle vara så enkelt.

Men nu kör jag sockerfria helger framöver så får vi se hur det går.

Är det sockrets fel så borde det klassas som gift
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback