Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-27, 08:47
  #1
Medlem
Trankokarns avatar
Föreslår en tråd där vi berättar om konsekvenser av yttranden eller ställningstaganden som du eller andra gjort, och som lett till oväntade, oproportionerliga eller irrelevanta reaktioner från omgivningen.

Jag talar nu inte om rasister eller hatare, utan om framförd samhällskritik, egna observationer och sådant som i en normal yttrandefrihet borde passera utan andra följder än möjligen en balanserad debatt. Repressalierna kan komma från myndigheter, media, företag eller privatpersoner.

Börjar själv med ett par exempel:
Vid ett ledningsgruppsmöte i en konsultverksamhet jag har insyn i diskuterades en potentiell kund som vänt sig till oss med förfrågan om ett uppdrag. Kunden har en lokal profil som konservativ och lätt nationalistisk, men har absolut inte gjort sig skyldig till rasistiska eller kränkande uttalanden eller handlingar. Beslutet blev att firman avböjde uppdraget, utan annan motivering att ”man inte ville associeras med sådana värderingar”.

Läste också om en musiklärare i en norrlandskommun som kandiderar för sverigedemokraterna. En grupp föräldrar hade krävt att hon inte skulle få undervisa deras barn. Konsekvensen för henne blev enligt uppgift att hon togs ur tjänst.

Vinklade och ensidiga inslag i media är ju vardagsmat, men det kanske finns ett värde i att vi även samlar sådana i denna tråd.

Hoppas på en saklig tråd, där vi inte sänker oss till den neanderthalarargumentation som vi reagerar emot!
2014-03-27, 09:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trankokarn
Vid ett ledningsgruppsmöte i en konsultverksamhet jag har insyn i diskuterades en potentiell kund som vänt sig till oss med förfrågan om ett uppdrag. Kunden har en lokal profil som konservativ och lätt nationalistisk, men har absolut inte gjort sig skyldig till rasistiska eller kränkande uttalanden eller handlingar. Beslutet blev att firman avböjde uppdraget, utan annan motivering att ”man inte ville associeras med sådana värderingar”.

Ett företag kan inte tvingas att handla med ett annat. Det här har inte öht med yttrandefrihet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Trankokarn
Läste också om en musiklärare i en norrlandskommun som kandiderar för sverigedemokraterna. En grupp föräldrar hade krävt att hon inte skulle få undervisa deras barn. Konsekvensen för henne blev enligt uppgift att hon togs ur tjänst.

Du är säker på det? Det närmaste exemplet jag kan komma på är den här artikeln från 2006 om Richard Jomshof, som väl är rätt så vänligt inställd till honom: http://www.sydsvenskan.se/sverige/sp...-sina-asikter/

Jag håller helt och hållet med om att man inte ska få sparken för sina politiska åsikter, så länge de inte påverkar arbetet.
2014-03-27, 09:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ett företag kan inte tvingas att handla med ett annat. Det här har inte öht med yttrandefrihet att göra.
Men läs den fina trådstarten.
Där står:
<Föreslår en tråd där vi berättar om konsekvenser av yttranden eller ställningstaganden som du eller <andra gjort, och som lett till oväntade, oproportionerliga eller irrelevanta reaktioner från omgivningen.

Var ju meningen att det inte skulle bli ytterligare en pajkastningstråd med neaderhalargumentation.
2014-03-27, 10:33
  #4
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Men läs den fina trådstarten.
Där står:
<Föreslår en tråd där vi berättar om konsekvenser av yttranden eller ställningstaganden som du eller <andra gjort, och som lett till oväntade, oproportionerliga eller irrelevanta reaktioner från omgivningen.

Var ju meningen att det inte skulle bli ytterligare en pajkastningstråd med neaderhalargumentation.
Du vill ha en ryggdunkartråd med andra ord?
2014-03-27, 11:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Var ju meningen att det inte skulle bli ytterligare en pajkastningstråd med neaderhalargumentation.

Pajkastning blir det ju bara om man väljer att svara på det här sättet istället för på sakfrågan... På vilket sätt är det ett exempel på repressalier att inte få handla med vilken kund man vill?
2014-03-27, 12:44
  #6
Medlem
Trankokarns avatar
Jag tänkte att vi skulle samla på irrationella reaktioner på icke-konformistiska uppfattningar. Visst får företag ta vilka beslut de vill. Det fall jag beskrev hade sannolikt lett till uppsägning av chefspersonerna i ett land med fungerande åsiktsfrihet.

Återkommer med mer detaljer rörande mitt andra exempel.
2014-04-06, 09:16
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nej, såna här generella samlingstrådar tenderar att handla om allt och inget. Har du ett specifikt fall, en enskild händelse där du inte fått uttrycka din åsikt, eller där du blivit censurerad, och det inte är ett trivialt fall (typ någon får inte förespråka barnsex på ett dagis) - så starta en tråd om det.

*Tråd låst*
/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback