2014-03-26, 20:34
Medlem
En fackförbundsmänniska vid namn Kent Kullander vill lära sig hur det är att leva det hårda livet som kvinna. Hans idé är att lägga undan drygt 4500-5000 kronor i månaden av sin lön på 32 000 kronor som ett experiment för att väcka debatt om löneskillnaden mellan kvinnor och män.

Nog för att det är fel att lönen inte är lika för lika arbete. Där håller jag med Kent och Vision. Men att det skulle vara någon form av bedrift att leva på 27 000 kronor i en (1) månad? Nog finns det många människor som tjänar bra mycket mindre än så och ända klarar vardagens alla besvär. Därtill står det att han ska lägga undan pengarna för att de sedan ska återgå till hans privata ekonomi. Alltså ett nollsummespel. Kents lilla experiment är i högsta grad verklighet för många människor.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...a-en-kvinnolon

"April blir en tuff månad för Kent Kullander, 43 år. Då ska han nämligen leva på en kvinnolön. I stället för sina vanliga 32 000 kronor i månaden ska han leva på 14 procent lägre lön – 27 000 kronor."
Citera
2014-03-26, 20:39
Medlem
xposures avatar
Jag hade varit jättenöjd om jag haft den lönen varje månad.
Citera
2014-03-26, 20:41
Medlem
Kattafankens avatar
Skall han spendera 500 SEK på tampongmatrial och diverse underlivshygien också? Köpa dubbelt så dyra rosa rakblad som rakar benen? Pytsa ut extra lyxskattade pengar på tvåler, ansiktskrämer, parfym och lite smink? Bära nylonstrumbyxor som revar efter en användning? Tvingas ta taxi hem efter mörkrets inbrott för våldtäktsvarningar överallt?

Alltså skall racet vara jämt eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Jag hade varit jättenöjd om jag haft den lönen varje månad.

Håller med, det är fan inte fy skam den summan inte. Kanske svårt med matkassan om man har flera barn.
Citera
2014-03-26, 20:42
Medlem
...inte bara verklighet. Det var fel skrivet av mig. Jag menade förstås dröm! Att tjäna över 25 k i månaden är det ta mig tusan inte många som gör. Hur tänker han? Förmodligen inte alls.
Citera
2014-03-26, 20:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurricane2013
Nog för att det är fel att lönen inte är lika för lika arbete. Där håller jag med Kent och Vision.

Du låter alltså lura dig av offerretorik?

Vilket arbete som är "lika" är inte "lika" betalt?

Citat:
... Att tjäna över 25 k i månaden är det ta mig tusan inte många som gör. Hur tänker han? Förmodligen inte alls.

Han tänker populistiskt och förmodligen tror han på det själv.
Citera
2014-03-26, 20:59
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Skall han spendera 500 SEK på tampongmatrial och diverse underlivshygien också? Köpa dubbelt så dyra rosa rakblad som rakar benen? Pytsa ut extra lyxskattade pengar på tvåler, ansiktskrämer, parfym och lite smink? Bära nylonstrumbyxor som revar efter en användning? Tvingas ta taxi hem efter mörkrets inbrott för våldtäktsvarningar överallt?

Håller med, det är fan inte fy skam den summan inte. Kanske svårt med matkassan om man har flera barn.

Men hallå!
Har ni hört talas om Överskottsbolaget, Rusta eller Dollarstore mfl?
Där kostar damgrejor inte mer än herrprylar.
Men tro mig: herrprylar är inte heller gratis om du handlar i exempelvis en livsmedelsbutik.
Citera
2014-03-26, 21:00
Medlem
Tror inte att någon arbetsgivare idag systematiskt betalar ut lägre löner till kvinnor än till män. Löneskillnaderna mellan könen beror till största delen på skillnader i arbetstid. Kvinnor jobbar oavsett om de har barn eller inte normalt sätt färre timmar i veckan och kommer därför alltid att få lägre lön.

Titta gärna på grafen "Minst förändring mellan könen för de utan barn"
Där det framgår att män jobbar 34 timmar i veckan medan kvinnor 28. Det är en skillnad på 6 timmar vilket motsvarar 21%. Om lönegapet bara är 14% så betyder det att kvinnor inte alls är underbetalda.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...or-och-mammor/

Jag litar mer på SCB-statistik än fackliga representanters utspel under ett valår.
Citera
2014-03-26, 21:12
Medlem
Kommer experimentet även innehålla mindre arbete? Mer flummig utbildning?
Citera
2014-03-26, 21:12
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
En fackförbundsmänniska vid namn Kent Kullander vill lära sig hur det är att leva det hårda livet som kvinna. Hans idé är att lägga undan drygt 4500-5000 kronor i månaden av sin lön på 32 000 kronor som ett experiment för att väcka debatt om löneskillnaden mellan kvinnor och män.

Nog för att det är fel att lönen inte är lika för lika arbete. Där håller jag med Kent och Vision. Men att det skulle vara någon form av bedrift att leva på 27 000 kronor i en (1) månad? Nog finns det många människor som tjänar bra mycket mindre än så och ända klarar vardagens alla besvär. Därtill står det att han ska lägga undan pengarna för att de sedan ska återgå till hans privata ekonomi. Alltså ett nollsummespel. Kents lilla experiment är i högsta grad verklighet för många människor.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...a-en-kvinnolon

"April blir en tuff månad för Kent Kullander, 43 år. Då ska han nämligen leva på en kvinnolön. I stället för sina vanliga 32 000 kronor i månaden ska han leva på 14 procent lägre lön – 27 000 kronor."
Han har väl, som alla andra, anpassat sina utgifter efter sina inkomster så några små förändringar kommer han att få göra. Men att kalla det för "en tuff månad" är väl att ta i.
Tycker gott att han kan börja skänka pensionsrätter till sin fru istället.
Citera
2014-03-26, 21:14
Medlem
Man ska akta sig för vad man önska sig skall man få betalt efter utfört arbete diverse fackpampar skulle nämligen inte få en krona då oavsett kön.
Citera
2014-03-26, 21:19
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken

Jo, sant förvisso.
Sådant har jag dock inte dragit på mig än.
Citera
2014-03-26, 21:23
Medlem
Wargs avatar
Tror inte på det där kvinnolönstramset. Kvinnor har i genomsnitt lägre lön eftersom de är verksamma inom låglönebranscher samtidigt som de ofta är lägre i hierarkin när de väl arbetar på platser där män dominerar.

Problemet är inte att kvinnor får för låg lön för de tjänsterna de har, problemet är att de inte lyckas skaffa sig bättre tjänster. Jag tror personligen att det till stor eller viss del beror på biologiska faktorer, d.v.s. att kvinnor av naturen är sämre på att ta plats och armbåga sig fram, att vara en ledare - vilket oftast krävs för att uppnå högre tjänster och därmed högre lönenivåer.

(Självklart är detta dock endast teorier utan vetenskaplig grund, utgår bara ifrån betraktelser och slutsatser utifrån dessa)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in