Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-26, 20:13
  #1
Avstängd
Jegoooooos avatar
Dr Michio Kaku sa i en radiointervju att man har tagit fotografier på the big bang.

Hur har de lyckats med det? Hur kan man ta foto på något som har hänt x antal år sedan?
Citera
2014-03-26, 20:18
  #2
Medlem
DieqoBACKs avatar
Eftersom ljuset som kom från den incidenten är x miljoner ljusår härirfån så antar jag att ljuset har nått jorden.

Fattar du eller ska jag förklara ytterligare?
Citera
2014-03-26, 20:29
  #3
Avstängd
Jegoooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieqoBACK
Eftersom ljuset som kom från den incidenten är x miljoner ljusår härirfån så antar jag att ljuset har nått jorden.

Fattar du eller ska jag förklara ytterligare?

Lite av det förstod jag men om du har tålamod och vilja att förklara ytterligare så go ahead
Citera
2014-03-26, 20:29
  #4
Medlem
csbillys avatar
ljus, ljusår typ.
Citera
2014-03-26, 20:43
  #5
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Dr Michio Kaku sa i en radiointervju att man har tagit fotografier på the big bang.

Hur har de lyckats med det? Hur kan man ta foto på något som har hänt x antal år sedan?
Läs dessa:
(FB) Fråga om kosmologisk bakgrundsstrålning <-- De två första styckena där.
(FB) Variation i bakgrundsstrålningen <-- Hela
Citera
2014-03-26, 21:11
  #6
Medlem
TitanDukes avatar
fast det är inte ett foto av den faktiska big bang 14 miljarder år sedan .
Citera
2014-04-22, 19:59
  #7
Medlem
Masturblijas avatar
Det är väl bara bakgrundsstrålningen och de där "ripples" som jag inte vet va de heter på svenska, som man fick fram i bild.
Citera
2014-04-22, 20:25
  #8
Medlem
Theangleaxes avatar
Bilderna på BB sker inte i realtid. Vi har inte kunnat filma BB (expansionen av universum och inte en stor smäll som fick universum att komma till - som min lärare i natur trodde ) utan detta hände för flera miljarder år sedan.

Det forskare gjort är att fota CMB vilket Michiu indirekt syftat på "ett foto av BB". Så, foto på BB har vi. Bara att de inte är sammanhängande och inte ett direkt foto på själva expansionen.
Citera
2014-04-22, 23:44
  #9
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Dr Michio Kaku sa i en radiointervju att man har tagit fotografier på the big bang.

Hur har de lyckats med det? Hur kan man ta foto på något som har hänt x antal år sedan?

Det är ju inte så att det finns ett foto på BB som en fin filmexplosion... BB skedde inte i en punkt utan är en beskrivning av den plötsliga expansion som uppstod överallt samtidigt vid födelsen av rummet och tiden. Som någon länkade ovan så handlar det om att WMAP lyckats "läsa av" den kosmiska bakgrundsstrålningen vilket i sig ger en representation av ett väldigt ungt universum.
__________________
Senast redigerad av jomenvisst84 2014-04-22 kl. 23:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback