Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-26, 10:41
  #1
Medlem
Läste idag en artikel på SvD där professor Jeff Werner påstår att Gustav Wasa var svartmuskig.

Citat:
–Under början av 1900-talet gjordes Gustav Vasa mer blond och blåögd än vad han förmodligen var när han levde, eftersom man inte kunde tänka sig att den svenske kungen varit svartmuskig.

De två mest kända målningarna av Gustav Wasa visar honom dock som blond eller rödhårig.

Gustav Wasa som blond: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:GustavEriksson.jpg
Gustav Wasa som rödhårig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Gustav_Vasa.jpg

De beskrivningar som finns av Gustav Wasa beskriver honom som blond?

Citat:
Till naturen och complexionen var han en kolerisk sangviniker. Hans storlek var till en passelig manslängd., vid pass tre stockholmsalnar och en tolftedels kvarter, hade ett runt huvud, vitgult hår, vackert stort långt skägg, skarpa ögon, liten rak näsa, en välskickad mun, röda läppar, fyllig i ansiktet, blommor i kinden, en rödbrun kropp och hel utöver sin kropps lekamen, så att man icke kunde finna en fläck på hela hans lekamen så stor att att man kunde sätta en nål uppå; vackra händer passligt stora, tämligen armstark, fyllig kropp och smala ben, tunna, vackra fötter; var och något hårig, besynnerligen om armar och ben och utöver hela sin kropp så välskickad och proportionerad såsom någon konstnärlig målare bäst hade kunnat måla honom utav.

Finns det någon källa som beskriver Gustav Wasa som "svartmuskig"?
2014-03-26, 10:56
  #2
Medlem
Jag tror idioten skrev/sade fel.

Jag tror vad han egentligen menade var att, folk avbildade Gustav Vasa som mer blonderad än han var och lade till blåa ögon - utan att ens ha forskat om hans utseende. Dvs, de hade en förutfattad mening om Kungen och vad det innebar att vara svensk konung.
Om han däremot hävdar att Gustav Vasa var mörkhårig på riktigt, så är det en vänsterparanoia igen.
Där man återigen försöker förfalska och vrida på historien.

Samma med vikingarna som nämns förr, inte nog med att han man fann fler blonda vikingar i Sverige - men man fann även blekningsmedel för vikingar som inte accepterade att sitt blonda hår började försvinna med åldern. Fienden, beskrev vikingarna som blonda med, men återigen - det måste vara en högerkonspiration och nazistpropaganda. Irländska munkar på 800 och 900-talet var antagligen nynazister i smyg.

Det är skrämmande med vissa historieforskare, där brev,målningar mm är allt förfalskat - allt är en konspiration.
De påminner om förintelseförnekare,9/11 konspiratörer, månlandnings konspiratörer, och min favorit "JFK blev skjuten av CIA"........
__________________
Senast redigerad av quezen 2014-03-26 kl. 11:10.
2014-03-26, 12:09
  #3
Medlem
Föreställningar om ett svenskt utseende?

Någon som kan identifiera en Japan i Tokyo?

Om inte - hur PK kan man bli?

Nej du, jag kan inte identifiera en enda japan här i Tokyo. Det måste vara påhittad rasism!
Jag ser mig själv inte som "etnisk svensk" däremot "etnisk skandinav" släktforskade lite och fann att mina släktingar levt i Sverige de senaste 400+ åren. Och antar att inte varenda släkting flyttade hit då och blev bönder så att...

Sedan är det strunt samma om han är judisk eller inte, vad spelar det för roll?
De flesta judar är inte bankmän eller planerar den "vita mannens undergång". Herregud.

Och när har du själv haft problem med judar? Handen på hjärtat, aldrig haft några problem med judar eller araber, förutom en arab som försökte råna mig men sedan såg att mina vänner var i närheten och skrek att jag attackerade honom och trillade och sedan skrek att han blev misshandlad av rasister- han flydde platsen sedan. Men det är en jävla gång jag mött en sådan idiot i mitt liv.
Han kan ha varit psykiskt sjuk förresten, tänkte anmäla dåren (det var utanför zinkensdamm) men gått nu 6 år sedan det skedde.

Hur som helst, Werner om han är judisk eller icke är irrelevant. Han påminner däremot om dessa "vita riddare" på nätet. Dessa vänsteridioter, måste skriva på facebook om hur rasistiska efterlyst och SD är konstant. Det är väldigt viktigt för den vite riddaren att andra ser han/hennes namn. De kan tyvärr inte leka moralpolis utan åskådare.
__________________
Senast redigerad av quezen 2014-03-26 kl. 12:12.
2014-03-26, 12:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Jag tror idioten skrev/sade fel.

Jag tror vad han egentligen menade var att, folk avbildade Gustav Vasa som mer blonderad än han var och lade till blåa ögon - utan att ens ha forskat om hans utseende. Dvs, de hade en förutfattad mening om Kungen och vad det innebar att vara svensk konung.
Om han däremot hävdar att Gustav Vasa var mörkhårig på riktigt, så är det en vänsterparanoia igen.
Där man återigen försöker förfalska och vrida på historien.

Samma med vikingarna som nämns förr, inte nog med att han man fann fler blonda vikingar i Sverige - men man fann även blekningsmedel för vikingar som inte accepterade att sitt blonda hår började försvinna med åldern. Fienden, beskrev vikingarna som blonda med, men återigen - det måste vara en högerkonspiration och nazistpropaganda. Irländska munkar på 800 och 900-talet var antagligen nynazister i smyg.

Det är skrämmande med vissa historieforskare, där brev,målningar mm är allt förfalskat - allt är en konspiration.
De påminner om förintelseförnekare,9/11 konspiratörer, månlandnings konspiratörer, och min favorit "JFK blev skjuten av CIA"........
OK, det finns ju tavlor och vittnesmål som ger oss goda skäl att tro att han var just blond och blåögd. Möjligen rödhårig och blåögd. Det finns ju ingenting som talar för att han faktiskt skulle kunna ha varit svartmuskig.
2014-03-26, 12:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissegrabben
OK, det finns ju tavlor och vittnesmål som ger oss goda skäl att tro att han var just blond och blåögd. Möjligen rödhårig och blåögd. Det finns ju ingenting som talar för att han faktiskt skulle kunna ha varit svartmuskig.

Hmm, kan vara en psykisk sjukdom.
Vore intressant att höra om vad psykologer säger om personer som förnekar texter,avbilder,målningar mm och ser andra hårfärger/ögonfärg på personer.

Jag menar, tänk om en "högerförfattare" började hävda att kända mörkhåriga personer i historien var egentligen blonda och blåögda. Och därigenom helt enkelt ignorerar (... eller medvetet) tavlor och ansiktsbeskrivningar?

Skulle inte denna man anklagas för antagligen:
1. psykisk sjukdom?
2 högerpropaganda?
2014-03-26, 14:24
  #6
Medlem
Ingen som hävdar att du inte kan ha mörkt hår och vara etnisk skandinav.
Men, du behöver inte vara historiker för att kunna forska/studera själv.

Jag nämnde spanska hovet förr, som absolut inte såg ut som dagens "mörkhåriga latinos".

Isabella
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...3%B3lica-2.jpg

Isabellas dotter Katarina

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...Sittow_002.jpg

Katarinas dotter Mary

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...y_Eworth_3.jpg

Ser någon här ett mönster?

Min poäng är givetvis kan någon vara ljushårig/rödhårig i ett området där de flesta är inte och tvärtom.
Men om någon tittade på dessa tavlor jag länkade och kom fram till att Spanska hovet såg ut som nutidens latino, så är du knäpp.

Samma med Gustav Vasa:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...avEriksson.jpg

Hans son Erik

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi..._of_Sweden.jpg

och en till bild av sonen Erik

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...s_Verwildt.jpg

Hur i helvete kan man kalla Gustav Vasa mörk?

Om man inte lider av antagligen psykiska sjukdomar, eller inser att ens läsare är lobotomerade vänsteridioter som aldrig kan ta reda på egen fakta och är lättlurade.
Det är som ett mantra, upprepa det länge nog och de faller för det - Jimmie Åkesson och SD= nazister exempelvis.
2014-03-28, 13:28
  #7
Medlem
U.S. official use of the term "Hispanic" has its origins in the 1970 census. The Census Bureau attempted to identify all Hispanics by use of the following criteria in sampled sets:[19]
Spanish speakers and persons belonging to a household where Spanish was spoken
Persons with Spanish heritage by birth location
Persons who self-identify with Latin America

Hispanic/latino, sak samma.
2014-03-28, 14:30
  #8
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
text
De europeiska kungahusen var blandade till höger och vänster med genetiska inslag från hela Europa. Även kulturellt och religionsmässigt kunde kungahusen avvika från lokalbefolkningen.

Förövrigt ansågs svenskar som svartmuskiga av Ben Franklin, det är en ren definitionsfråga om vad som är svartmuskigt.
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
U.S. official use of the term "Hispanic" has its origins in the 1970 census. The Census Bureau attempted to identify all Hispanics by use of the following criteria in sampled sets:[19]
Spanish speakers and persons belonging to a household where Spanish was spoken
Persons with Spanish heritage by birth location
Persons who self-identify with Latin America

Hispanic/latino, sak samma.
Den amerikanska raskategoriseringen är lika pålitlig som nazisternas rasbiologi á la 40-talet dvs nonsens.
2014-03-28, 14:47
  #9
Medlem
Ben Franklin besökte aldrig Sverige, han däremot mötte många finnar (...och Samer) I Delaware (inte svenskar) vilket han beskrev som "mörka/skitiga". Han trodde det var Svenskar han mötte, men var som sagt finnar och är det någon på fullt allvar som tror att de flesta finnar är mörka?
Om en arab med svenskt medborgarskap flyttar till Japan idag ifrån Sverige, ska japanska historiker spekulera att Vikingarna kanske var araber?

Återigen Benjamin Franklin besökte aldrig Sverige.

Och som jag sade tidigare, Gustav Vasa deporterade alla "tattare" - hans ord inte mina - ur Stockholm, givetvis har det funnits invandrare inom Skandinavien i många år.
__________________
Senast redigerad av quezen 2014-03-28 kl. 14:50.
2014-03-28, 18:20
  #10
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
De europeiska kungahusen var blandade till höger och vänster med genetiska inslag från hela Europa. Även kulturellt och religionsmässigt kunde kungahusen avvika från lokalbefolkningen.


Ganska irrelevant påpekande i fallet Gustav Vasa då han inte var av kunglig släkt.
2014-03-28, 20:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Ganska irrelevant påpekande i fallet Gustav Vasa då han inte var av kunglig släkt.
Han tillhörde dock högadeln, en myt/propaganda ifrån Gustav Vasa var att han var en vanlig man som samlade dalmasar och drev ut dansken, när han i själva verket var en rik adelsman som hyrde legosoldater ifrån tysk-romerska riket.
2014-03-29, 02:19
  #12
Medlem
motvalls avatar
Trådar om Gustav Vasa är alltid intressanta och värda att bevara, men att se denna gestalt med bas från en konstvetares synvinkel får nu ett stopp.

/moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback