Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-26, 10:40
  #1
Medlem
Hej

Inhandlade en smart tv.

Behöver nu internet till den. Problemet: har endast 1 internet uttag, fiber bredband.

Nu har jag bara en vanlig nätverkssladd kopplad till min dator och får internet på det sättet.

Jag antar jag behöver någon typ av switch? Behöver jag skaffa IP-adresser och krångla med, eller behöver inte en smart tv, kopplad via internetsladd, detta?

Tittade på: http://www.kjell.com/sortiment/dator...e-cat-5-p38830

hade det funkat?
Citera
2014-03-26, 10:43
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Inga funderingar på en router?
Citera
2014-03-26, 11:39
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Hej

Inhandlade en smart tv.

Behöver nu internet till den. Problemet: har endast 1 internet uttag, fiber bredband.

Nu har jag bara en vanlig nätverkssladd kopplad till min dator och får internet på det sättet.

Jag antar jag behöver någon typ av switch? Behöver jag skaffa IP-adresser och krångla med, eller behöver inte en smart tv, kopplad via internetsladd, detta?

Tittade på: http://www.kjell.com/sortiment/dator...e-cat-5-p38830

hade det funkat?

Inte nog med att du bara har ett uttag du har också bara en IP-adress. Du MÅSTE ha en bredbandsdelare även kallad router. Ett undantag jag känner till är om du har bredband från Bredbandsbolaget. Då kan du ansluta max 5 enheter med en switch.

Köpråd på routrar:
(FB) Köpråd och tips för routers / modem
Citera
2014-03-26, 11:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inte nog med att du bara har ett uttag du har också bara en IP-adress. Du MÅSTE ha en bredbandsdelare även kallad router. Ett undantag jag känner till är om du har bredband från Bredbandsbolaget. Då kan du ansluta max 5 enheter med en switch.
Jag har bredbandsbolaget.

Så jag kan be dem om statisk ip-adress sedan köpa en switch? Jag kommer få skriva in ip-adressen i min dator antar jag. Men hur blir det med tvn...vet inte om man kan skriva en ip-adress där.

Hmm. Fan. Vill inte ha massa modem och routrar.
Citera
2014-03-26, 15:10
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Jag har bredbandsbolaget.

Så jag kan be dem om statisk ip-adress sedan köpa en switch? Jag kommer få skriva in ip-adressen i min dator antar jag. Men hur blir det med tvn...vet inte om man kan skriva en ip-adress där.

Hmm. Fan. Vill inte ha massa modem och routrar.

Vad ska du med statisk ip till? Är du nöjd med dhcp till din PC så är det bara att fortsätta med det.


Köp en switch eller en router.
Citera
2014-03-26, 19:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad ska du med statisk ip till? Är du nöjd med dhcp till din PC så är det bara att fortsätta med det.


Köp en switch eller en router.

Men behöver jag inte en annan IP-adress, till smart-tv? Eller kan jag köra på detta 'dhcp' till smart-tvn och PC?

Bredbandsutag> nätverkssladd> switch> nätverkssladdar; 1 till dator, 1 till smart-tv. Kommer det fungera utan behöva skriva in olika ip-adresser, en till tvn och en till dator? Jag har googlat men får inte fram någon info. På min smart-tv kan jag skriva in ip-adresser osv manuellt
Citera
2014-03-26, 19:42
  #7
Medlem
swixxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Men behöver jag inte en annan IP-adress, till smart-tv? Eller kan jag köra på detta 'dhcp' till smart-tvn och PC?

Bredbandsutag> nätverkssladd> switch> nätverkssladdar; 1 till dator, 1 till smart-tv. Kommer det fungera utan behöva skriva in olika ip-adresser, en till tvn och en till dator? Jag har googlat men får inte fram någon info. På min smart-tv kan jag skriva in ip-adresser osv manuellt
Steg 1. Köp en Switch/Router
Steg 2. Koppla in Uplinken
Steg 3. Koppla in kablarna i dina enheter
Steg 4. Profit
Citera
2014-03-26, 19:52
  #8
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Så jag kan be dem om statisk ip-adress sedan köpa en switch?

Bra ide om du tycker att det räcker med en IP-adress. En switch är ingen bra ide om du ber om en statisk IP-adress, då är det bättre med en bredbandsrouter.
Citera
2014-03-26, 20:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Bra ide om du tycker att det räcker med en IP-adress. En switch är ingen bra ide om du ber om en statisk IP-adress, då är det bättre med en bredbandsrouter.
Trodde statisk betydde "manuell" IP-adress eller något. My bad.

Det som gäller, är alltså, att kontakta bredbandsbolaget för IP-adresser, sedan köpa en switch. Knappa in 1 ip-adress i min dator, sedan ansluta en nätverkssladd till min tv, och skriva in en annan ip-adress där. Om jag får 5 IP-adresser så använder jag 2 st till detta.

Vet inte ens om jag har nytta av smart-tv. Jag kopplade in min internetsladd till tvn och testade lite men tyckte det verkade kasst.

Har iallafall mailat bredbandsbolaget och ska höra vad de säger. Kanske kan jag köra "samma" ip-adress till min tv och dator, och via dhcp eller vad de kallas.
Citera
2014-03-26, 20:48
  #10
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Trodde statisk betydde "manuell" IP-adress eller något. My bad.

Nu blev det något missförstånd, en statisk IP-adress konfigureras manuellt. Bredbandsbolaget ger bara ut en statisk IP-adress. Med DHCP och en switch, så kan du ansluta upp till fem enheter.

Jag avråder dig att ansluta en smart-tv direkta mot internet. Säkerheten i en smart-tv är ganska dålig, så den lär bli hackad ganska omgående.
Citera
2014-03-27, 02:02
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Men behöver jag inte en annan IP-adress, till smart-tv? Eller kan jag köra på detta 'dhcp' till smart-tvn och PC?

Bredbandsutag> nätverkssladd> switch> nätverkssladdar; 1 till dator, 1 till smart-tv. Kommer det fungera utan behöva skriva in olika ip-adresser, en till tvn och en till dator? Jag har googlat men får inte fram någon info. På min smart-tv kan jag skriva in ip-adresser osv manuellt

Förtydligande, min version:

De fem adresserna du får är dynamiskt tilldelade publika adresser. Du ska alltså inte knappa in något utan köra som vanligt med "Erhåll adress automatiskt".
Med switch kan du få ett litet problem när du kör data mellan dina egna datorer eller enheter. Om adresserna du får inte tillhör samma subnät så går datat via BBBs utrustning i källaren istället för direkt via switchen. Om du då har fiber 100/10 så går det med 10 Mbit/s istället för 1000 Mbit/s med en gigabitswitch.

En router med NAT ger också ett visst intrångsskydd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback