Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-26, 10:00
  #1
Medlem
Ibland så blir jag fundersam om det är alls ok med det folk gör idag. Vi har ytrandefrihet, men samtidigt så har vi nol tolerans från vissa saker. Vi säger att jag skriver en blogg på nätet om att jag hatar homosexuela, så utövar jag min rätt till ytrandefrihet. Men är det rätt för folk att bli agressiva för att man har en annan åsikt än det andra har. Varför kan folk inte bara se det som att man har rätt att säga det man känner och att alla har olika tankar om allt. Det är typ på grund av den så kallade nol tollerans folk har till vissa ämnen som det blir problem tycker jag. Jag hatar när man blir kallad intolerant för en åsikt när dom själva är dom som är mest intoleranta.
Citera
2014-03-26, 10:06
  #2
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harkenrebirth
Ibland så blir jag fundersam om det är alls ok med det folk gör idag. Vi har ytrandefrihet, men samtidigt så har vi nol tolerans från vissa saker. Vi säger att jag skriver en blogg på nätet om att jag hatar homosexuela, så utövar jag min rätt till ytrandefrihet. Men är det rätt för folk att bli agressiva för att man har en annan åsikt än det andra har. Varför kan folk inte bara se det som att man har rätt att säga det man känner och att alla har olika tankar om allt. Det är typ på grund av den så kallade nol tollerans folk har till vissa ämnen som det blir problem tycker jag. Jag hatar när man blir kallad intolerant för en åsikt när dom själva är dom som är mest intoleranta.

Rätten till sin egen åsikt är en självklarhet däremot så har du inte rätten att trycka ned åsikter i ansiktet på folk vilket även det missbrukas varje dag. I fallet med en blogg blir åsikterna uttryckta på en plats som skulle kunna ses som offentlig och finns regler för vad du får och inte får då.

Att folk är trångsynta är inte speciellt konstigt, de är precis lika övertygade om att deras åsikter är de rätta och inte grannens.
Citera
2014-03-26, 10:22
  #3
Medlem
kinesarsles avatar
Du skriver rätt flummigt och det är svårt att veta vad det egentligen är du stör dig på.



Yttrandefrihet är egentligen bara att det inte ska vara olagligt att yttra sig, dvs att du aldrig ska behöva vara rädd för att polisen knackar på dörren enbart för att du vädrar din åsikt.

I praktiken behövs lite mer än så för att man ska kunna prata om yttrandefrihet. En sak är att man bör slippa bli utsatt för brott för att man utövar sin yttrandefrihet. Att tysta någon med våld eller hot är ett hot mot yttrandefriheten.

Längre än så är svårare att gå utan att börja nagga andras yttrandefrihet i kanten. Yttrandefrihet innebär inte rätt att slippa bli kritiserad. Vädrar du obekväma åsikter får du räkna med kritik. Något annat vore att begränsa andras yttrandefrihet.

Vidare har vi åsiktsfrihet också. Jag har ingen skyldighet att acceptera dig eller dina åsikter.

EDIT:
Däremot tycker jag det är rätt störande med folk som startar trådar och sedan lämnar dem. Jag har bett om ett förtydligande från din sida. Starta inte trådar om du inte tänker vara aktiv i dem.
__________________
Senast redigerad av kinesarsle 2014-03-26 kl. 11:10.
Citera
2014-03-27, 07:01
  #4
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Ska du ha yttrandefrihet så är det rätt så självklart att andra också ska ha friheten att yttra sig. Det kvittar om du ogillar att höra kritik mot dina argument de har fortfarande lika stor rätt till att yttra sig som dig.
Citera
2014-04-27, 18:06
  #5
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Rätten till sin egen åsikt är en självklarhet däremot så har du inte rätten att trycka ned åsikter i ansiktet på folk vilket även det missbrukas varje dag. I fallet med en blogg blir åsikterna uttryckta på en plats som skulle kunna ses som offentlig och finns regler för vad du får och inte får då.

Att folk är trångsynta är inte speciellt konstigt, de är precis lika övertygade om att deras åsikter är de rätta och inte grannens.
En blogg är mer som att man bjuder in folk till sitt hem för att prata om ett ämne. Visst till viss del är det offentlig men det är fortfarande privat mark.

Sen angående huvudämnet så har folk rätt att uttrycka åsikter som skiljer sig mot dina. T.ex. att de inte gillar att du hatar homosexuella. Det finns dock områden där folk inte respekterar yttrandefriheten i Sverige. Så som om du förlorar jobbet på grund av du skriver eller någon misshandlar dig för det du uttryck.
Citera
2014-04-29, 11:23
  #6
Medlem
Professor.Wers avatar
Fast yttrandefriheten innebär inte att du får säga vad som helst.

Yttrandefriheten regleras främst av ett lands lagar och indirekt (i de flesta länder) av de mänskliga rättigheterna. Du har exempelvis inte rätt att sprida information som riskerar att skada landet säkerhet. Du har inte rätt att uppmana eller hota om våld. Det finns även begränsningar i hur du får behandla andra människor. Att förödmjuka någon kan du bli dömd för om det innebär att du gör ett ingrepp i någon annans rättigheter och friheter.
Citera
2014-04-29, 14:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Fast yttrandefriheten innebär inte att du får säga vad som helst.

Yttrandefriheten regleras främst av ett lands lagar och indirekt (i de flesta länder) av de mänskliga rättigheterna. Du har exempelvis inte rätt att sprida information som riskerar att skada landet säkerhet. Du har inte rätt att uppmana eller hota om våld. Det finns även begränsningar i hur du får behandla andra människor. Att förödmjuka någon kan du bli dömd för om det innebär att du gör ett ingrepp i någon annans rättigheter och friheter.

Alltså har vi inte yttrandefrihet, då lagen begränsar vad vi får yttra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback