• 1
  • 2
2014-03-25, 22:31
Medlem
Lite tungt ämne men det kan vara värt att se om det kan debatteras.

Har författaren åtminstone delvis rätt i sin analys?
Citat:
Mångfald och multikulturalism är en ideologi och vilar på en mängd ideologiska premisser. Därför bör den också regelbundet bli föremål för en kritisk diskussion - utan att kritiken stämplas som högerextrem, hävdar sociologen och författaren Göran Adamson.

Vem tjänar på den multikulturella agitationen? Enligt den brittiske marxisten Perry Anderson är svaret de multinationella företagen.

Multikulturalismen har försett den nyliberala eliten med ett bekant maktredskap: söndra och härska.

För en ekonomisk elit utan skrupler...är gemensamma krav från förfördelade grupper ”en mardröm”.

Vad vi ser är en allians mellan en absolut förvirrad vänster och en absolut målmedveten höger. Min kritik mot mångfald och multikulturalism är alltså en kritik från vänster. Det svenska etablissemanget har fått en trojansk häst över tröskeln.

Göran Adamson skriver om min sin syn på mångaldspolitiken i sin nya bok, Svensk Mångfaldspolitik – En kritik från vänster.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...opulismen-8295
Citera
2014-03-25, 23:50
Medlem
urverksapelsins avatar
"Invandringskritiska vänstermänniskor - exemplet Sven Wernström"
(FB) Invandringskritiska vänstermänniskor - exemplet Sven Wernström

Finns redan tråd. Lås!
Citera
2014-03-25, 23:54
Medlem
Mad monks avatar
Det är vad jag misstänkt en längre tid vem tjänar på en rasifierad kreolbefolkning? Svaret är en liten icke rasifierad elit. Dom rika vill ha mer det kan de inte få om alla lever på samma villkor. Vänstern har skjutit sig själva i foten här.
Citera
2014-03-26, 01:07
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det är vad jag misstänkt en längre tid vem tjänar på en rasifierad kreolbefolkning? Svaret är en liten icke rasifierad elit. Dom rika vill ha mer det kan de inte få om alla lever på samma villkor. Vänstern har skjutit sig själva i foten här.

Vänstern har alltid önskat kaos.

Fast men vänster kanske du avser vanliga, blåögda luteraner tillika svennebananer som bara önskat rättvisa. Dessa är och har alltid varit nyttiga idioter.
Citera
2014-03-26, 17:02
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
"Invandringskritiska vänstermänniskor - exemplet Sven Wernström"
(FB) Invandringskritiska vänstermänniskor - exemplet Sven Wernström

Finns redan tråd. Lås!

Fast den har ju du pajat genom att i princip bara diskutera (mobba) Sven Wernström, det finns nog utrymme för att diskutera vänstern och mångkulturkritik utan de inslagen, i alla fall i min värld.

Frågan är vem,om någon, i Sverige skulle våga ta denna position? KP verkade vela länge i invandringsfrågan, men annars?
Citera
2014-03-26, 18:10
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Vad vi ser är en allians mellan en absolut förvirrad vänster och en absolut målmedveten höger.

Sjuklövern.
Citera
2014-06-04, 19:47
Medlem
Kommer träffa en kollega till denne imorgon och höra mig för lite
Citera
2014-06-04, 22:41
Medlem
Blir nog svårt att använda honom i SD kampanjer dock, något avpixlat inte bryr sig om speciellt

Citat:
Kritiken mot mångfalden riktas inte mot pluralism eller variation av individer, utan mångfald av etniska grupper. All kollektivism drabbar individens fria val. Mångkulturalismen ser individen bara som representant för sin etniska grupp medan svenskar erkänns som individer med individuell variation. Svenskar och invandrare måste istället ges samma rättigheter - om multikulturalismens antirasism ska anses trovärdig, säger Göran Adamson.

http://www.forskning.se/hurmarsverig...fd30b260a.html

Kritiken ter sig således vända sig mot att identifiera olika etniska kategorier istället för att strunta helt i det och identifiera individer istället.
Senast redigerad av adminulator 2014-06-04 kl. 22:49.
Citera
2014-06-06, 08:54
Medlem
Mycket intressant snack med en professorskollega till honom. Parafraserat uttalande:

"Jag ska vara ärlig. Han är en dålig läsare och en dålig analytiker. Han är känd för dåligt humör och nedsättande attityd mot kvinnor. Jag skulle tycka synd om honom om han inte var ett sånt rövhål"
Citera
2014-06-06, 09:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Mycket intressant snack med en professorskollega till honom. Parafraserat uttalande:

"Jag ska vara ärlig. Han är en dålig läsare och en dålig analytiker. Han är känd för dåligt humör och nedsättande attityd mot kvinnor. Jag skulle tycka synd om honom om han inte var ett sånt rövhål"

Ett maffigt personangrepp på författaren. Har du några synpunkter på bokens innehåll? "Rövhål" med dåligt humör är inte *automatiskt* oförmögna till några klarsynta observationer.

-----

PS Stort TACK för länken!

Senast redigerad av Meiji 2014-06-06 kl. 09:31.
Citera
2014-06-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ett maffigt personangrepp på författaren. Har du några synpunkter på bokens innehåll? "Rövhål" med dåligt humör är inte *automatiskt* oförmögna till några klarsynta observationer.

-----

PS Stort TACK för länken!

Nej, har inga synpunkter alls, har inte läst. Bara en yrkessynpunkt från en kollega till honom. Varsego för länken, oändligt mer seriöst än avpixlat och flashback, även om det finns rötägg i alla läger (lite pinsamt när en professor citerar Voltaire på sin akademiska presentationssida på knagglig svenska och mycket illa engelska utan att veta att det inte ens är Voltaire's ord, något jag trodde var baskunskap för de flesta inom humanistiska akademin....t.o.m. Åkesson visste den grejen).

Notera gärna t.ex. hur SD:s vanligaste soundbite, PK, som utbrists utan avbrott av dessa som om de var de första att upptäcka en åsiktskorridor i samhället, är i själva verket ett oerhört utslitet argument från amerikanska högern (som väldigt mycket annat av nysvensk konservativ retorik) som är så utslitet där att t.o.m extremhögern i USA slutat använda det. Alltså, ett land som inte har Sveriges typ av media överhuvudtaget (Fox osv) men som ändå hävdar åsiktscensur även i världens mest högerorienterade land med världens mest högerorienterade media. Termen är alltså överhuvudtaget på intet sätt en beskrivning sprungen ur unika svenska förhållanden, utan en trendande soundbite från USA och England (i själva verket, vilket denna Adamsson inte heller verkar veta, har termen PK använts i ca 100 år utomlands, både av högern och vänstern)
Senast redigerad av adminulator 2014-06-06 kl. 10:14.
Citera
2014-06-06, 11:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Nej, har inga synpunkter alls, har inte läst. Bara en yrkessynpunkt från en kollega till honom. Varsego för länken, oändligt mer seriöst än avpixlat och flashback, även om det finns rötägg i alla läger (lite pinsamt när en professor citerar Voltaire på sin akademiska presentationssida på knagglig svenska och mycket illa engelska utan att veta att det inte ens är Voltaire's ord, något jag trodde var baskunskap för de flesta inom humanistiska akademin....t.o.m. Åkesson visste den grejen).

Notera gärna t.ex. hur SD:s vanligaste soundbite, PK, som utbrists utan avbrott av dessa som om de var de första att upptäcka en åsiktskorridor i samhället, är i själva verket ett oerhört utslitet argument från amerikanska högern (som väldigt mycket annat av nysvensk konservativ retorik) som är så utslitet där att t.o.m extremhögern i USA slutat använda det. Alltså, ett land som inte har Sveriges typ av media överhuvudtaget (Fox osv) men som ändå hävdar åsiktscensur även i världens mest högerorienterade land med världens mest högerorienterade media. Termen är alltså överhuvudtaget på intet sätt en beskrivning sprungen ur unika svenska förhållanden, utan en trendande soundbite från USA och England (i själva verket, vilket denna Adamsson inte heller verkar veta, har termen PK använts i ca 100 år utomlands, både av högern och vänstern)

Det harr tydligen blivit populärt att upprepa, att begreppet "politiskt korrekt" skulle ha börjat användas av "amerikanska högern"...detta obekräftade påstående verkar upprepas i syfte att desavouera begreppet "politiskt korrekt".

Jag har också sett uppgifter, att begreppet "politiskt korrekt" härstammar från Sovjetunionen ... vilket verkar minst lika troligt och kanske t.o.m. troligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in