Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-25, 20:36
  #1
Medlem
Har efter två års väntan blivit utredd och fått diagnosen ADHD. Efter att jag fått papperen tog jag mig till en läkare på vårdcentralen med tron att nu är det klappat och klart - äntligen kan jag få hjälp med mitt stökiga skitliv med medicinering och terapi.
Som en saftig käftsmäll kläcker läkaren att det är uppåt 1 ½ års väntetid på att få komma till psykiatrin för att påbörja behandling.

Detta kan ju för fan inte stämma?

Är det någon som har erfarenhet av det här, och finns det några alternativ till att sitta och vänta på Neuropsykiatriska teamet i 1 ½ jävla år till?
Citera
2014-03-25, 20:40
  #2
Medlem
csbillys avatar
ADHD finns inte, ni koster en jävla massa skattepengar.
Citera
2014-03-25, 20:53
  #3
Medlem
Tyvärr är det så, jag fick vänta i säkert 9 månader på att påbörja min behandling.. Dom sa att det skulle ta upp till ett år.. Kämpa på och lycka till, de är värdelöst att vänta. Jag ringde psyk varje vecka och tjatade om medicin, tillslut fick jag träffa min sköterska! Värt väntan!
Citera
2014-03-25, 20:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csbilly
ADHD finns inte, ni koster en jävla massa skattepengar.

Jag håller med dig. Men det var inte min idé att göra utredningen, och efter 10 års fruktlösa försök att ordna upp mitt liv tackar jag och tar emot då jag har gott om folk i min omgivning med goda resultat av centralstimulerande psykofarmaka.

Men nu var det inte din bittra åsikt jag var ute efter, så var god kila vidare.
Citera
2014-03-25, 21:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kossamjuff
Tyvärr är det så, jag fick vänta i säkert 9 månader på att påbörja min behandling.. Dom sa att det skulle ta upp till ett år.. Kämpa på och lycka till, de är värdelöst att vänta. Jag ringde psyk varje vecka och tjatade om medicin, tillslut fick jag träffa min sköterska! Värt väntan!

Jösses. Det är ju helt otroligt. Om de nu nödvändigtvis ska skicka ut diagnoser till höger och vänster så vore det ju smart att samtidigt skapa ett system för att ta hand om det.
Citera
2014-03-26, 19:04
  #6
Medlem
Cruella de Vils avatar
Det låter mycket märkligt. Vart gjordes din utredning? Vid öppenpsykiatrin?
Citera
2014-04-23, 23:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Det låter mycket märkligt. Vart gjordes din utredning? Vid öppenpsykiatrin?

Jupp!
Citera
2014-04-24, 07:19
  #8
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kossamjuff
Jupp!
Men varför pratade du inte med personen/erna som höll i utredningen och att det bokades in läkartid därifrån? Vårdcentralen har ju inte med det här att göra alls.
Citera
2014-04-24, 12:14
  #9
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Du ska inte behöva vänta så länge.
Vårdgarantin gäller även inom psykiatrin, så inom 3 månader så ska du ha fått en tid ( inom länet, inte säkert att det blir just " din " mottagning)
Citera
2014-04-24, 20:09
  #10
Medlem
Ring själv en annan mottagning och boka in en tid, så kanske du hinner få en tid före sommaren innan alla går på semester.
Citera
2014-04-24, 20:44
  #11
Medlem
bananerss avatar
Tyvärr verkar det vara mer regel än undantag att man får vänta länge på behandling. Det krävs speciella licenser för att få skriva ut CS-medicin. Alldeles för få läkare har dessa...

Stå på dig! Tjata och hota med vårdgarantin så kanske de släpper till. Det luriga är att även om du fått CS utskrivet så kan det vara stört omöjligt att få träffa läkaren för regelbundna återbesök, för att balansera dosen.

Medicin och behandling är dock inte allt. Låna böcker och läs på så mycket du orkar, det finns mycket man kan göra på egen hand när man förstår hur man ska angripa sina problem. Det finns mycket på Youtube med om du inte orkar läsa.

I slutändan är det trots allt bara du själv som kan förändra ditt sätt att vara. Medicin hjälper dock på traven. Mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback