Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-03-25, 17:49
Medlem
Skönt att se att man inte är ensam med detta helvete. Fy bubblan vad dåligt jag mått dom senaste dagarna. Jag har alltid ångest och oro. Ibland på morgonen kan jag vakna upp med sån ångest att jag nästan spyr, gör så sjukt ont i kroppen den där ångestkänslan. Ibland när jag haft det stressigt kan jag vakna upp mitt i natten och ha svårt o andas. Till detta kommer världens skummaste känsla, som jag undrar över om nån känner igen.

Det är att det kan bränna inifrån i hela kroppen. Ungefär som all ångest måste frigöra sig på något sätt. Jag blir iskall om händer och kropp och sen sticker det och bränner inifrån liksom. Framförallt i överkroppen. I samband med detta blir jag yr. Allt detta avtar kanske 10-15 minuter efter, och då börjar jag frysa och skaka, sen 15 minuter senare är jag som vanligt igen. Vad fan är detta?

Har vart hos säkert 7 läkare ( hypokondriker) och har gjort både ekg-ultraljud och magnetröntken för hjärtat, som är starkt och friskt. Blodprover och sådant.

Vad är detta för intensiv känsla? Jäklar man brinner ju upp. Sen så blir man så orolig för detta dagen efter att man går runt i en tjock glasbubbla helt paralyserad av dödsångest.

Nån som känner igen sig.

Tack för att ni finns. Har inga vänner, så detta forum e allt jag har.
Citera
2014-03-25, 17:53
Medlem
Vohkuns avatar
Finns det någon specifik anledning till att du har denna ångest?
Citera
2014-03-25, 18:05
Medlem
Jag hade en väldigt tuff barndom. Blev slagen etc. Är en väldigt hmm ja psykisk sårbar och svag person. Inte fysiskt dock. Men jag uppfattas som ängslig, nervös. Mitt liv e som en enda stor teater. Spelar någon annan för att passa in liksom. Skäms för att vara mig själv och har blivit programmerad i barndomen att människovärdet sitter i prestationer. Jag vågar liksom inte göra nått. Jag duger ju inte nånstans känns det som.

Ångest och oro har jag alltid haft. När jag var liten blev jag tvungen att vrida mig i sängen pga så kraftig ångest. Nu känns det som bägaren runnit över och visar dig fysiskt? Vill inte tro att ångest och inre psykiskt konstant stress ger så kraftiga symtom fysiskt? Som att det känns att man brinner upp inifrån, sticker etc.
Citera
2014-03-25, 18:11
Medlem
Coccios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Skönt att se att man inte är ensam med detta helvete. Fy bubblan vad dåligt jag mått dom senaste dagarna. Jag har alltid ångest och oro. Ibland på morgonen kan jag vakna upp med sån ångest att jag nästan spyr, gör så sjukt ont i kroppen den där ångestkänslan. Ibland när jag haft det stressigt kan jag vakna upp mitt i natten och ha svårt o andas. Till detta kommer världens skummaste känsla, som jag undrar över om nån känner igen.

Det är att det kan bränna inifrån i hela kroppen. Ungefär som all ångest måste frigöra sig på något sätt. Jag blir iskall om händer och kropp och sen sticker det och bränner inifrån liksom. Framförallt i överkroppen. I samband med detta blir jag yr. Allt detta avtar kanske 10-15 minuter efter, och då börjar jag frysa och skaka, sen 15 minuter senare är jag som vanligt igen. Vad fan är detta?

Har vart hos säkert 7 läkare ( hypokondriker) och har gjort både ekg-ultraljud och magnetröntken för hjärtat, som är starkt och friskt. Blodprover och sådant.

Vad är detta för intensiv känsla? Jäklar man brinner ju upp. Sen så blir man så orolig för detta dagen efter att man går runt i en tjock glasbubbla helt paralyserad av dödsångest.

Nån som känner igen sig.

Tack för att ni finns. Har inga vänner, så detta forum e allt jag har.

Det låter som panikångestattacker. Så känns det för mig när dom kommer. Och typiskt för panikångest är att den liksom stegrar, och sedan försvinner ganska snabbt. Hur jobbigt som helst
Citera
2014-03-25, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coccio
Det låter som panikångestattacker. Så känns det för mig när dom kommer. Och typiskt för panikångest är att den liksom stegrar, och sedan försvinner ganska snabbt. Hur jobbigt som helst

Mm precis. Så du känner också att det sticker o bränner inifrån?
Citera
2014-03-25, 18:26
Medlem
Ibland kan det bränna på så får jag ännu kraftigare ångest och så avtar känslan i 2 sekunder, stegrar lite till, sen avtar det helt. Ungefär som att ångesten måste "pysa" ut.
Citera
2014-03-25, 18:30
Medlem
Har verkligen levt i en bubbla hela dagen. Med overklighetskänsla, dödsångest och legat helt apatiskt. Huvudvärk och ostadighetskänslor. Vill vara sova bort dagen. Så sjukt mkt negativa tankar. Sen tog jag en sobril (första gången), och då två timmar senare var all ångest borta, ??? Vilken mirakelmedicin. Men tror fortfarande att jag har cancer i magen.
Citera
2014-03-25, 21:08
Medlem
Nån som känner igen sig?
Citera
2014-03-25, 22:01
Medlem
4l13ns avatar
Känner igen mig i mycket av det du känner. Jag får ofta samma "brännande" känsla i bröstet när jag tex glömt betala en räkning eller någon skriver något dumt till mig. Det kan räcka med att någon säger "Fan vad du suger" när man spelar CS och jag svarar med typ "k bry", och då smäller det till. Händerna och fötterna kallnar och brännandet börjar.
Sedan ca 6 mån har jag inte jobbat då mitt jobb innebar konflikthantering och nattskift, vilket gav mig fullskaliga panikattacker. Började röka gräs och skit vilket inte gjorde saken bättre. Är dock kvitt det för tillfället.

Med hälsa och sådant är jag kanske lite hypokondriker själv. Inbillade mig att jag hade en otrevlig blodsjukdom så pass att jag satt hemma efter jobbet och panikade och grät i flera timmar tills jag bokade tid för blodprov. Neg så klart!

Har du funderat på KBT? Vet inte om du behöver det, men det hjälper mig iaf.
Citera
2014-03-26, 03:07
Medlem
MaxDLs avatar
Ok. Du skulle nog må bra av att spinna känslan i motsatt riktning.

Kortfattat känslor vi upplever tenderar att röra sig i en viss riktning om och om igen. Ta reda på var känslan börjar (ex magen) sen plats 2,3,4 osv. Det kan vara vad som helst, fingrar, ben, hals, panna. När du identifierat alla platser, i rätt ordning, så vet du hur känslan rör sig.
När du börjar känna ångesten känn efter var den börjar och tar vägen på detta sätt, eller tänk på hur den brukar röra sig.

Därefter tänker du dig att känsloflödet spinner runt från slutet och börjar på plats 1 igen. Så känslan spinner runt och runt på detta vis.
Nu, vänd riktningen! Spinn känslan i motsatt håll och fortsätt spinna den i motsatt riktning fortare och fortare. Lägg märke till hur känslan lätt kan ändra sig, och du nu börjar uppleva en ny känsla.
Fortsätt med detta så fort du känner lite ångest. Ta tag i den och vänd riktningen och spinn varje gång.
edit: Hitta ta mig fan videon http://v.youku.com/v_show/id_XNDY5MzkxMjA4.html
Finns del 1,2,3,4,5 osv. Han babblar en del, du kan snabbspola till terapeut delarna vid behov där han går igenom hur man spinner känslorna genom seminariet.
För mig laggade det duktigt, och jag behövde reloada sidan en gång för att ens få igång videon vilket tog några min. Du bör nog förslagsvis använda något plugin för att ladda hem videon och se den på datorn.

Detta är bland det bästa jag gjort och vet att det ändrat mina känslomönster rakt igenom.
Kan i dagsläget inte längre tänka på ett enda minne som får mig må dåligt.
(gjorde detta ett antal år sedan men känns som det fortfarande sitter i ryggraden)
Bandler is king!
Senast redigerad av MaxDL 2014-03-26 kl. 03:30.
Citera
2014-09-26, 13:36
Medlem
Ja jag känner igen den där brännande känslan
Visst känns det som frätande brännande vridande inifrån,typ som själen ? och inte riktigt fysiskt eller hur man ska säga. Typ kolsyra eller nåt? :s
Citera
2014-09-26, 15:56
Medlem
LiwedNdDyeds avatar
För det första, ångest dödar inte. Du kommer inte att dö p.g.a det du känner. Känslor är harmlösa på så vis. Så jag säger det till dig nu, du kan släppa dödsångesten.

Jag tror, att det är du själv som framkallar din egen ångest och att den blir så stark som den blir. Du måste förändra ditt tankeschema. Det går inte på en dag, men du måste börja någonstans och tänka annorlunda. Inte slå på dig själv. När du tänker negativt, testa på att tänka tankar som är helt tvärtemot i positiv riktning, hur ogärna din hjärna vill åt det hållet. Det kan kännas riktigt skevt till en början, men sedan så börjar även de spåren i hjärnan att plöjas upp. Med tiden så kommer dina tankar att mer och mer automatiseras till de positiva spåren och inte till de negativa. Du får hela tiden vara vaksam när dina tankar kommer som är negativa och omvandla dom till någonting annat och det under en längre tid.

Att börja med Sobril och annan benzo, det kommer bara att förvärra ditt mående till slut. När det är dags för avtändning från benzon, då kommer du känna vad det innebär att brinna inifrån och ut. Det är inte värt det. Hur mirakel den än känns till en början.

Du kan förändra det här helt på egen hand. Du behöver bara lära om.

Och hur tråkigt det än kan låta, när du känner paniken komma, ta en promenad och rör på dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in