Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-25, 15:29
  #1
Medlem
KaliberTolvs avatar
Hej! Det är så att jag sitter här med min bössa (30-06) jaktlicens, radio och allt annat nödvändigt.

Jag är snart 19 år och har inte haft familj som jagar utan det är ett intresse som jag själv utvecklat.
Bor i södra stockholms län, Jag har jätte svårt att hitta nåt ställe att jaga på utan att betala i mängder! Jag kan redan nu att jag inte kräver något, utan bara får vara med och jaga lite. När jag tog Examen var det väldigt haloj att det behövs mer jägare pga av vildsvinen. Och jag känner mig nästan lite lurad... Jag har bara kontakter i Norraste norrland som jagar så det blir lite problematiskt att åka ända dit.

Då är frågan om ni har några tips eller till och med kan tänka er ta med mig på jakt ?
Kan tänka mig jaga vad som helst (kulvapen). Kräver inget kött osv utan vill bara ta ett steg in i jakten!

Tacksam för alla sorters svar !
Citera
2014-03-25, 15:55
  #2
Medlem
ehccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaliberTolv
Hej! Det är så att jag sitter här med min bössa (30-06) jaktlicens, radio och allt annat nödvändigt.

Jag är snart 19 år och har inte haft familj som jagar utan det är ett intresse som jag själv utvecklat.
Bor i södra stockholms län, Jag har jätte svårt att hitta nåt ställe att jaga på utan att betala i mängder! Jag kan redan nu att jag inte kräver något, utan bara får vara med och jaga lite. När jag tog Examen var det väldigt haloj att det behövs mer jägare pga av vildsvinen. Och jag känner mig nästan lite lurad... Jag har bara kontakter i Norraste norrland som jagar så det blir lite problematiskt att åka ända dit.

Då är frågan om ni har några tips eller till och med kan tänka er ta med mig på jakt ?
Kan tänka mig jaga vad som helst (kulvapen). Kräver inget kött osv utan vill bara ta ett steg in i jakten!

Tacksam för alla sorters svar !
Ta kontakt med de som är ansvarig för jakten på de olika skogsbolagen.
Citera
2014-03-25, 20:38
  #3
Medlem
Memnoks avatar
Jägarförbundet har ungdomsjakter för er som är lite yngre. Kanske kan vara något.
Citera
2014-03-25, 21:32
  #4
Medlem
Turrluffs avatar
Finns tåg från Stockholm. Sök efter en klubb som ligger nära till hands från en tågstation eller liknande och försök komma in. Är du trevlig så KAN det funka. Är dock svårt att få jakttillfällen utan mark. Har själv stora problem med det.
Citera
2014-03-25, 23:39
  #5
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jägarförbundet har ungdomsjakter för er som är lite yngre. Kanske kan vara något.

Jag har också läst det någonstans. Borde TS kolla upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Finns tåg från Stockholm. Sök efter en klubb som ligger nära till hands från en tågstation eller liknande och försök komma in. Är du trevlig så KAN det funka. Är dock svårt att få jakttillfällen utan mark. Har själv stora problem med det.

Kan tänka mig.

Har egen tillgång till mark så jag har aldrig haft det besväret.

Det är ju bökigt som det är med alla tillstånd, vapen, bil och utrustning som det är, så jag kan tänka mig att det är jävligt svårt att få in en fot någonstans såvida man inte är uppvuxen på en gård, har svärföräldrar med mark, vänner med mark, osv.

Förresten, TS, har du provat att annonsera på t.ex Blocket?

Synd att du bor långt ifrån, jag bor i Jönköpings Län, annars hade du kunnat kroka på mig och grabbarna (och damerna faktiskt) och knäppa lite grisjävlar... sådant är alltid uppskattat och kul med nytt folk.

(Tror till och med att markägaren där vi jagar gris hade gett dig en viss dagspenning för att "vakta" hans 400ha från grisarna haha )
Citera
2014-03-27, 15:31
  #6
Medlem
KaliberTolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Jag har också läst det någonstans. Borde TS kolla upp.



Kan tänka mig.

Har egen tillgång till mark så jag har aldrig haft det besväret.

Det är ju bökigt som det är med alla tillstånd, vapen, bil och utrustning som det är, så jag kan tänka mig att det är jävligt svårt att få in en fot någonstans såvida man inte är uppvuxen på en gård, har svärföräldrar med mark, vänner med mark, osv.

Förresten, TS, har du provat att annonsera på t.ex Blocket?

Synd att du bor långt ifrån, jag bor i Jönköpings Län, annars hade du kunnat kroka på mig och grabbarna (och damerna faktiskt) och knäppa lite grisjävlar... sådant är alltid uppskattat och kul med nytt folk.

(Tror till och med att markägaren där vi jagar gris hade gett dig en viss dagspenning för att "vakta" hans 400ha från grisarna haha )

Uppskattar erbjudandet! Har kollat med Bogesunds jakt och dom kör igång på hösten! Ska försöka komma in där! Dock är jag mer ute efter mer riktig jakt och inte jakt i stora ungdomsgrupper om ni förstår vad jag menar. Bra idé om blocket, ska göra det !
Citera
2014-03-28, 21:17
  #7
Medlem
RobMcKennans avatar
Här har du fler tips!

(FB) Tips för att få mark för vildsvinsjakt?
Citera
2014-03-29, 20:01
  #8
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaliberTolv
Uppskattar erbjudandet! Har kollat med Bogesunds jakt och dom kör igång på hösten! Ska försöka komma in där! Dock är jag mer ute efter mer riktig jakt och inte jakt i stora ungdomsgrupper om ni förstår vad jag menar. Bra idé om blocket, ska göra det !

Det är lugnt

Förstår vad du menar du vill inte gå på jakt som påminner om ett konfirmationsläger

Kolla Blocket, det tycker jag absolut.


Ser ofta danskar, holländska och tyska annonsörer som söker jaktmarker här i södra Svedala på Blocket och liknande sidor för en penning.

Lycka till. 12!

MVH pungen
Citera
2014-03-29, 22:08
  #9
Medlem
RobMcKennans avatar
Du kan också bli medlem järnålder för 100 kr/år. http://www.djursholmsjakt.se/

Jag har för mig att de har ett predatorsgäng där ungdomar får en bra start inom jakten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback