Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 01:41
  #12601
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4getmenot
Jag ville tycka om WoW. Deras free trial var tillräckligt kul för att få mig att köpa en månads speltid. Sanningen är emellertid att efter 2-3 veckor är jag osäker på om det verkligen är ett spel för mig. Idag fick jag XP för att jag bombade försvarslösa monster med en mortar - jag kunde inte låta bli att tänka "detta är ju löjligt." Jag tycker pets är löjliga och bryr mig inte om mounts så jag är kanske inte den typ av spelare som de vill attrahera. Jag har spelat blood elf, goblin och troll, nått lvl47 så jag bara utforskat en bråkdel av världen. Dungeons har varit det roligaste hittills trots att de varit hektiska språngmarscher från boss till boss, det har inte varit nödvändigt att döda alla monster och något taktik-snack har inte förekommit. En gång blev gruppen helt utplånad, det tyckte jag var kul - äntligen en utmaning ... men vi sprang bara tillbaka och gav honom smisk. De WoW veteraner jag snackat med säger att spelet blir mer utmanande när man når högre lvl, men jag misstänker att man nästan måste ha en grupp "vänner" i spelet för att verkligen uppskatta det. För mig har solospelandet känts alltför simpelt och repetitivt, döda x, samla y, rädda z ... Spelet är ändå beroendeframkallande, men fodras det inte att man har en grupp för att man ska hänga kvar i WoW?
Spelet blir otroligt mycket bättre om du har ett gäng att lira med. Eller i alla fall ett gäng som du kan sitta och snacka med. Detta betyder dock inte att du måste värva en massa polare från jobbet att börja spela WoW, utan testa att joina ett guild istället. Jag har varit i samma guild sedan början av Naxxramas i WotLK (första raiden i Wrath of the Lich king expansionen) och även om vi haft många som både joinat och lämnat så finns det ett gäng som håller sig kvar. Likaså blir de nya snabbt en del av gruppen. Allt i spelet är inte grupp-content, och även om det kan vara roligare och gå snabbare med fler så är det ibland bara skönt att lyssna på lite musik och spela utan att behöva prata med andra.

Att levla kan vara kul om du gillar historierna, alltså om du läser quest texts och kollar cutscenes med mera! Jag gillar ju WoW lore, spenderat många timmar på WoWpedia med att läsa artiklar om olika events, karaktärer med mera, samt lyssnar igenom Nobbels videos medan jag kör lite solo-content på kvällarna.
Om ditt mål å andra sidan är att nå max level och göra det content som finns där så kan jag förstå frustrationen. Du får ju en gratis character boost till lvl110 om du köper BfA. Dock kan vara lägligt att ha lirat lite olika klasser för att få se vad du gillar mest, exempelvis vilken roll (Tank, Healer, DPS) och vilken klass som passar dig bäst. Det finns så du kan skapa Trial characters att testa lite.

När du levlar gör du mest quests och dungeons. Vid max level gör du visserligen fortfarande quests (repeterbara World Quests) och Dungeons (mest Mythic Keystone dungeons) men även Raider och lite annat såsom PvP. Spelet är rätt mycket designat för att det ska finnas en massa saker att göra vid max level. Dels är din klass "färdig" då, vad gäller talents, skills med mera.

Visst, det kan vara så att WoW helt enkelt inte är ett spel för dig, och jag ska inte försöka övertyga dig att lida igenom mer spelande bara för att. Och ja, det kan hända att det är spelet för dig, bara du hittar ett gäng som passar för dig som du kan lira med.
Jag vet att jag har rätt roligt när vi lirar M+, raids med mera och kan dra dåliga pappa-skämt i röstchatten. Till och med när jag bara springer runt solo för att farma herbs och läser i Guild chat när folk snackar skit om TV-serier, vilket grafikkort någon ska köpa eller live-kommenterar en pågående fotbollsmatch.
Citera
2019-01-16, 08:59
  #12602
Medlem
Ja jag har inte påstått att jag är bra i spelet eller så. Jag började spela för 6mån sen. Innan dess spelade jag 2006 i några månader bara. Anledningen till att jag kört samma talent är för att jag inte upplevt att något behöver ändras. Jag tar mig igenom det mesta utan svårigheter . Dock har jag svårt med Raid men det beror nog på att jag bara raidat 3 bossar i min wow historia. Spelet är i alla fall enkelt för de flesta att ta sig runt i. Dock känner jag att detta är ett tidsfördriv och de blir lite meningslöst ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Jag slutade wow när cataclysm släpptes, mycket pga ändringen i talents, för jag älskade att sitta i talent calculators och försöka hitta nya builds. Men jag var allt lite ung och dum då, för visst är det som du säger, variationen på den tiden var extremt liten. Någon har lite mer crit på någon spell och någon har lite mer reduced mana, inget som varken påverkar gameplay eller slutresultatet särskilt mycket. Att byta traits/talents/pvp-talents är enormt mycket mer varierande än någon gång tidigare i spelet och det är relativt sett extremt mycket variation även på den allra högsta nivån där alla förr hade exakt samma setup.



Sista unlockas på lvl 110, och no offense, men det säger rätt mycket om dig om du aldrig har bytt. Även om du bara kör arena eller bara kör m+ så bör man byta en hel del traits/talents för att få ut det mesta, och det blir även roligare att inte köra samma sak hela tiden.
Citera
2019-01-18, 00:35
  #12603
Medlem
Är det någon som har bytt profession och sen återupptagit det gamla? Det finns något item som gör att man får tillbaka alla sina skills man kunde förut? Jag tänkte ta bort alchemy/herbalism för två crafting-yrken nu när nya raiden har kommit och sen byta tillbaka när jag har craftat mina items, det borde fungera?
Citera
2019-01-18, 01:07
  #12604
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Är det någon som har bytt profession och sen återupptagit det gamla? Det finns något item som gör att man får tillbaka alla sina skills man kunde förut? Jag tänkte ta bort alchemy/herbalism för två crafting-yrken nu när nya raiden har kommit och sen byta tillbaka när jag har craftat mina items, det borde fungera?
På sätt och vis. Jag ska väl först göra en disclaimer att jag själv inte bytt professions på flera år så går på vad jag hört för diskussioner på forum, läst på WoWhead, och av Guildies.

Om du droppar ett profession kommer du INTE kunna få tillbaka allt du lärt dig.
Vad de gjorde var att i Legion lägga in böcker från dina Profession trainers, för eftersom så mycket av vad du lärde dig i Legion var baserat på Quests (och Quests inte resettas), så kunde du låsas ute från en massa patterns om du bytte profession.
Dessa böcker ger tillbaka de patterns som du lärt dig via quests och därför inte längre kan få tag på.
Notera att dessa böcker INTE ger dig tillbaka random boss-drop patterns, patterns du farmade Dailys för, eller liknande utan bara det som var från Quests.

EDIT:
Exempelvis från WoWhead: https://www.wowhead.com/item=139490/...isles#comments
Citat:
My experience is with Jewelcrafting however I imagine this applies to all the other professions also:

At the start of Legion I decided to drop Jewelcrafting for Mining to pair with my Engineering. After playing with Engineering for a bit and looking at the recipes I decided to change back to Jewelcrafting.

This book will only teach you Legion recipes you have learnt from Jewelcrafting. Any recipes from previous expansions will all need to be relearnt. Any unobtainable recipes will be lost if you unlearn the profession.

As I hadn't begun doing any Legion jewelcrafting quests upon unlearning it the only thing the book gave me was the skill at 1/800.

Just a warning so you don't make the same mistake I did.

Back to doing the old Dalaran jewelcrafting dailies again!
Citera
2019-01-23, 18:00
  #12605
Medlem
dovAkins avatar
Idag släpptes ju nya raiden, men alltså det är liksom det enda "nya" som kommit...
Citera
2019-01-23, 21:16
  #12606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Idag släpptes ju nya raiden, men alltså det är liksom det enda "nya" som kommit...

Asmongold m.fl. prövade raiden - den verkar vara knepig: https://www.twitch.tv/videos/368020288
Citera
2019-01-24, 00:02
  #12607
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4getmenot
Asmongold m.fl. prövade raiden - den verkar vara knepig: https://www.twitch.tv/videos/368020288

Tog alla bossar utom sista på normal och sedan en HC
Citera
2019-01-24, 00:05
  #12608
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4getmenot
Asmongold m.fl. prövade raiden - den verkar vara knepig: https://www.twitch.tv/videos/368020288
Den är jäkligt lattjo! Men också sjukt buggig..
Vi körde bara första fyra bossarna på HC nu ikväll men ändå en hel del buggar..
Andra bossen (Jadefire Masters) så ska de spawna ett gäng små bomber vid 30% energy. Våra första attempts spawnade inte en enda. Fjärde bossen (Opulence) så ska man gå igenom ett gäng rum för att vid näst sista plocka upp en massa gems som ger helt sjuka buffar (typ +1%dmg per sekund du står still) och när vi wipeade (då vi inte assignat något alls i princip) så hade de som tog röd gem kvar sin buff, dvs för varje anfall på addsen så tog de +1% skada och de stackar upp till typ 100%. Att ha denna buff redan från start gör alltså de första rummen hur enkla som helst.

Men ja, kolla in FatBossTV och deras guider. Några av bossarna där är sjukt intressanta!
Citera
2019-01-24, 11:34
  #12609
Medlem
Efter min första post i tråden skapade jag en ny karaktär, en Undead Mage, den visade sig passa mig utmärkt. Nu har jag nått level 66. Jag gör fortfarande misstag då och då, men spelet har med tiden blivit roligare. Många är inte särskilt sociala, men framförallt efter att PUG gruppen klarat en Dungeon blir det ibland lite snack (om man själv inbjuder till det!). Spelet har också blivit svårare vilket gör att jag tycker det är roligare. Jag har dock fortfarande lite blandade känslor om spelet och en del saker, som veteraner lärt sig acceptera, är enerverande såsom att man inte kan föra över saker hur som helst mellan spelare. Många gånger i PUG grupper har jag haft något som jag velat ge till en annan spelare men inte kunnat då han varit i ett annat Realm. Att spela Mage är emellertid kul, särskilt gillar jag möjligheten att teleportera till städer. Jag kommer fortsätta spela.

Jag har inte gått med i något guild ännu. Jag får massa invites, men vill inte gå med i ett guild som inbjuder random människor. Jag spelar på Stormscale, läste någonstans att många svenskar är där och när jag testade att spela människa såg flera svenska nick. Finns där några aktiva svenska guilds?
Citera
2019-01-25, 02:50
  #12610
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4getmenot
Efter min första post i tråden skapade jag en ny karaktär, en Undead Mage, den visade sig passa mig utmärkt. Nu har jag nått level 66. Jag gör fortfarande misstag då och då, men spelet har med tiden blivit roligare. Många är inte särskilt sociala, men framförallt efter att PUG gruppen klarat en Dungeon blir det ibland lite snack (om man själv inbjuder till det!). Spelet har också blivit svårare vilket gör att jag tycker det är roligare. Jag har dock fortfarande lite blandade känslor om spelet och en del saker, som veteraner lärt sig acceptera, är enerverande såsom att man inte kan föra över saker hur som helst mellan spelare. Många gånger i PUG grupper har jag haft något som jag velat ge till en annan spelare men inte kunnat då han varit i ett annat Realm. Att spela Mage är emellertid kul, särskilt gillar jag möjligheten att teleportera till städer. Jag kommer fortsätta spela.
Mjo, jag själv är lite sådan där asocial typ. Oftast lyssnar jag på en podcast-något YouTube-klipp eller dokumentär eller whatever. Likaså, att vara social i en random grupp innebär oftast att du måste sluta "spela" för att kunna skriva. Om jag lirar healer och en tank springer runt och drar på sig en massa monster kan inte bara stå still i ett hörn och skriva! Tanken kommer dö, jag kommer få en massa skit och kanske bli kickad because "n00b healer!". Samma om jag är en tank när DPS istället börjar spamma med "Gogogogo" eller helt enkelt börjar dra nya monster och förväntar sig att jag ska taunta.

Att du inte kan tradea saker X-realm är baserat på att de försöker hålla Auction House separata. Om du kunde tradea saker fritt så kunde du köpa på dig en massa saker som är billigt på din realm och sedan ge till en polare som säljer det mycket dyrare på sin realm. Jag håller med att det vore praktiskt om jag tex kunde ge en healer lite vatten i en random dungeon, den sort jag köpt från en vanlig Vendor, men även där skulle jag kunna skicka guld och annat (köp en MASSA vatten, ge någon och den personen säljer). Items från bossar kan du alltid ge till någon annan inom 2 timmar. Osäker om samma begränsningar finns vid lägre levels som vid max, där du inte kan byta gear som har en högre item level än det högsta du har haft equippat i den slotten.


Citat:
Ursprungligen postat av 4getmenot
Jag har inte gått med i något guild ännu. Jag får massa invites, men vill inte gå med i ett guild som inbjuder random människor. Jag spelar på Stormscale, läste någonstans att många svenskar är där och när jag testade att spela människa såg flera svenska nick. Finns där några aktiva svenska guilds?
Jag skulle rekommendera att du joinar ett guild, om inte annat så för att du faktiskt kan lära känna en massa folk där, men även för en del bonusar!
Citera
2019-01-26, 11:52
  #12611
Medlem
Jag har inte hittat ett guild för mig ännu, men för andras skull kan jag ge några namn på svenska guilds:
Persist, Norrlands Guld, From Within, Snygga Pojkar, Visage, Swedish Fika, Swedish Alliance, Friskyttarna, Swedish Legion, Lammerhaj, Notorious, Mammas Pojkar, Wheelchair Hijackers. Man kan hitta andra svenska guild via https://www.wowprogress.com/?faction...v&class=&spec=. Många guilds verkar dock vara nedlagda.
Citera
2019-01-26, 14:55
  #12612
Medlem
fattar inte, ny lfr har väl inte öppnat? vissa chars har kills där? bugg?

Citat:
Raid Unlock Schedule
January 22 – Normal and Heroic Difficulties
January 29 – Mythic and Raid Finder Wing 1
February 12 – Raid Finder Wing 2
February 26 – Raid Finder Wing 3

tex denna char
https://worldofwarcraft.com/en-us/ch...etree/Tripline
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback