Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-08, 23:47
  #901
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Visst är det förbjudet att säga vad man vill. Ingen har påstått annat.

Du måste se skillnad på kränkning av person och kränkning av grupp.

Ingen kan bli dömd för förtal genom att säga att negrer är dumma i huvudet. Även om det vore sant.

Återigen, det har inte med åsikter att göra utan hur man framför dem. Att detta är så svårt att förstå...

Det är jämförbart att man kan bli dömd för förtal även om det man säger är sant.
Vad man vill!? Jag pratar om att det är förbjudet att uttrycka vissa åsikter. Att detta är så svårt att förstå. Det finns ett lagstiftningsfilter mellan möjligheten att tänka en tanke och rätten att uttala den. Det är givetvis helt sinnessjukt.
Citera
2015-07-09, 00:16
  #902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Vad man vill!? Jag pratar om att det är förbjudet att uttrycka vissa åsikter. Att detta är så svårt att förstå. Det finns ett lagstiftningsfilter mellan möjligheten att tänka en tanke och rätten att uttala den. Det är givetvis helt sinnessjukt.
Men käre du, det lagen berör är ju hets och kränkningar; alltså inte åsikter.
Filter finns även för förolämpningar, kränkning av enskild, och hot.
Jag ser inget konstigt med detta.
Citera
2015-07-09, 00:21
  #903
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Men käre du, det lagen berör är ju hets och kränkningar; alltså inte åsikter.
Filter finns även för förolämpningar, kränkning av enskild, och hot.
Jag ser inget konstigt med detta.
Nej, det förstår jag. Du har stora intellektuella brister.

Kan man nu sammanfatta din uppfattning så, att en åsikt inte kan vara kränkande?
Citera
2015-07-09, 00:28
  #904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nej, det förstår jag. Du har stora intellektuella brister.

Kan man nu sammanfatta din uppfattning så, att en åsikt inte kan vara kränkande?
Naturligtvis kan en åsikt vara kränkande. Var har jag hävdat att den inte kan vara det?
Se det lite större; ta exemplet att min åsikt är att negrer är djur.
Är denna åsikt kränkande? Ja.
Är det i nuläget brottsligt att säga exakt detta utan kontext och publikt? Ja.
Men, och här är det stora men:et, det är ingen åsikt utan en idiotisk utsaga som uttalas endast för att kränka en viss grupp. Man kan inte ha åsikter om fakta, det hör till dess natur.
Citera
2015-07-09, 01:47
  #905
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Naturligtvis kan en åsikt vara kränkande. Var har jag hävdat att den inte kan vara det?
Se det lite större; ta exemplet att min åsikt är att negrer är djur.
Är denna åsikt kränkande? Ja.
Är det i nuläget brottsligt att säga exakt detta utan kontext och publikt? Ja.
Men, och här är det stora men:et, det är ingen åsikt utan en idiotisk utsaga som uttalas endast för att kränka en viss grupp. Man kan inte ha åsikter om fakta, det hör till dess natur.

Åsikten att negrer är djur är djupt kränkande mot djuren menar du? Eller är det bara vissa utvalda grupper som det är brottsligt att ha kränkande åsikter om och vem/vilka ska bestämma vilka dessa utvalda grupper är och vad som ska anses vara kränkande?
Citera
2015-07-09, 01:55
  #906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Åsikten att negrer är djur är djupt kränkande mot djuren menar du? Eller är det bara vissa utvalda grupper som det är brottsligt att ha kränkande åsikter om och vem/vilka ska bestämma vilka dessa utvalda grupper är och vad som ska anses vara kränkande?
Tjena Mannen.
Det är djupt kränkande mot bägge faktiskt; det låter kanske konstigt men det indikerar en hierarki som inte finns.
I nuläget verkar det som om det bara är möjligt att kränka minoriteter enligt JK. Detta är dock något jag själv anser märkligt.
Vilka som bestämmer? Det gör rätten; det har du ju fått känna på eller hur?

Jag säger inte att det Dan Park sysslar med som konst är HMF; inte i min bok.
Citera
2015-07-09, 13:45
  #907
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Naturligtvis kan en åsikt vara kränkande.
Hur kan du då hävda att vi inte har åsiktsbrott i Sverige!?? Jag har för min del aldrig påstått att ickekränkande åsikter som uttalas skulle vara brottsliga. Det bisarra är att kränkande (i vissas värld) åsikter är brottsliga.
Citera
2015-07-09, 17:22
  #908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Hur kan du då hävda att vi inte har åsiktsbrott i Sverige!?? Jag har för min del aldrig påstått att ickekränkande åsikter som uttalas skulle vara brottsliga. Det bisarra är att kränkande (i vissas värld) åsikter är brottsliga.
Därför att allt kränkande inte behöver vara ett brott.
Citera
2015-07-09, 18:34
  #909
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Därför att allt kränkande inte behöver vara ett brott.
Men vad makten försöker göra är att skrämma medborgarna från att utnyttja sin lagliga rätt till yttrandefrihet,och då har vi ju faktiskt inte längre yttrandefrihet.
Citera
2015-07-09, 18:55
  #910
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Därför att allt kränkande inte behöver vara ett brott.
Inte heller det har jag påstått. Men vissa kränkande åsikter är det. Och det räcker för att vi ska ha åsiktsbrott i Sverige.
Citera
2015-08-18, 19:35
  #911
Medlem
Kaitas avatar
Parks senaste konstverk/samtidskommentar har tydligen lett till block från Facebook. Sorgligt hur trångt det är i det konstnärliga Sverige idag.

Bilden är enligt min mening briljant. Man måste läsa noga ett par gånger för att fatta.
https://twitter.com/pandark2083/stat...41758379913216
Citera
2015-08-18, 20:36
  #912
Medlem
Haha, den var fin man blir alltid lika road av Dans konst!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback