Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-24, 21:36
  #1
Medlem
Jag har en gammal laptop som jag tänkte använda som server för att ha filmer på.
Men jag har inte fattat eller lyckats hitta nåt program som man kan använda för att föra över filer från datorn till servern. Jag trodde först man kunde använda Windows funktionen Hemgrupp, men vad jag förstår så kan man bara använda det för att dela mappar, dvs. de är kvar på min vanliga PC, men de är synliga för alla i hemgruppen.

Jag är inte säker på att Windows är den bästa lösningen. Har sett flera guider där de säger att det är bättre att använda t.ex. Puppy Linux, men jag fattar inte hur det fungerar.

-Både min vanliga Desktop PC och laptopen (servern) kör Windows 7.
-Jag vill kunna använda en app som t.ex. AirVideo, för att kunna se filmerna jag har på servern på min iPhone över 3G.

Jag har letat massor efter guider, men jag är väl för dum helt enkelt. Skriv gärna en guide eller länka till nån video eller liknande. Tack på förhand!
Citera
2014-03-24, 21:39
  #2
Medlem
MrYouSucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Jag har en gammal laptop som jag tänkte använda som server för att ha filmer på.
Men jag har inte fattat eller lyckats hitta nåt program som man kan använda för att föra över filer från datorn till servern. Jag trodde först man kunde använda Windows funktionen Hemgrupp, men vad jag förstår så kan man bara använda det för att dela mappar, dvs. de är kvar på min vanliga PC, men de är synliga för alla i hemgruppen.

Jag är inte säker på att Windows är den bästa lösningen. Har sett flera guider där de säger att det är bättre att använda t.ex. Puppy Linux, men jag fattar inte hur det fungerar.

-Både min vanliga Desktop PC och laptopen (servern) kör Windows 7.
-Jag vill kunna använda en app som t.ex. AirVideo, för att kunna se filmerna jag har på servern på min iPhone över 3G.

Jag har letat massor efter guider, men jag är väl för dum helt enkelt. Skriv gärna en guide eller länka till nån video eller liknande. Tack på förhand!

Använd Windows Media Center
Citera
2014-03-24, 21:42
  #3
Medlem
Om du nu har delat ut mappen och ser den i Hemgruppen, så är det ju bara att kopiera filerna från den mappen (CTRL- C -> CTRL- V) ? Fattar verkligen inte vad du fastnar på?
Citera
2014-03-24, 21:42
  #4
Medlem
MrYouSucks avatar
Jag är inte särskilt påläst på ämnet, men jag tvivlar starkt på att du kan streama film till din iphone över 3g. Med WiFi kommer det iaf att fungera.
Citera
2014-03-25, 11:20
  #5
Medlem
Jeppeboypros avatar
Funkar inte filezilla?
Citera
2014-03-25, 19:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clooak
Om du nu har delat ut mappen och ser den i Hemgruppen, så är det ju bara att kopiera filerna från den mappen (CTRL- C -> CTRL- V) ? Fattar verkligen inte vad du fastnar på?

Jo, men grejen är ju att jag vill kunna ha servern igång hela tiden, utan att behöva dra över filer på den. Den ska liksom bara stå och ta emot filer utan att jag behöver fysiskt röra den.
Citera
2014-03-25, 19:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppeboypro
Funkar inte filezilla?

Det gör det säkert, men på de guider jag har sett, säger de att FileZilla är osäkert och lätt att hacka om det står på hela tiden. Dessutom har jag ingen aning om hur det fungerar. Men om det är säkert att använda ska jag ta och kolla upp hur det fungerar.
Citera
2014-03-25, 19:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrYouSuck
Jag är inte särskilt påläst på ämnet, men jag tvivlar starkt på att du kan streama film till din iPhone över 3G. Med WiFi kommer det iaf att fungera.

Det finns flera appar som säger sig göra det möjligt att streama filmer över 3G. Dock har jag inte testat nån av dom..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback