Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-03-27, 17:40
  #25
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZethMalkovi
känns som 99 % av alla inlägg handlar om Sätra som område och 1 % av den aktuella knivattaken.
Sover ni herr moderator i detta forum?

Det stod att polisen eftersökte en ljus man. Så i sann flashbackanda flyttar vi givetvis fokus ifrån gm och diskuterar något annat.

Är det verkligen ingen som hört något, fick polisen tag i någon eller är det hela nerlagt eller vad händer? Har kikat in lite i tråden då och då i hopp om uppdateringar.
Citera
2014-03-28, 07:28
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkofoben
Ja, till stor del. Ligger dock inte vansinnigt långt från stan, men just efter ganska svenniga områden i Hägersten.
Det är början på mörkret, så att säga.

Bredäng, Sätra och Skärholmen innehåller en stor andel negroider av olika slag och en del svenskar med mindre krävande yrken, om man så säger...

Jag bor själv i sätra, runt centrum i radhusen och lägenheterna är det mycket så som du kallar de "icke svenskar" men nere vid sätra badet som ligger 1 km från centrum där jag bor är det villor och nästan bara "svenskar"
Lol
Citera
2014-03-28, 10:35
  #27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är sant att det kanske inte passar alla att gå där, samt det finns en hel del idioter i området. Samtidigt ska man inte överdriva. Trots allt har jag själv gått i dessa områden otaliga gånger nattetid och har själv aldrig råkat ut för något. Jag vet förvisso inte hur det ser ut kring Skärholmens centrum nuförtiden på kvälls- och nattetid. Generellt bör man undvika tunnelbanan och centrumen om man är orolig för att gå i området.

Sätra är däremot lugnare än de tidigare nämnda områdena, vilket inte är så konstigt då det bor inte lika mycket människor kring Sätras centrum. Det finns inte så många väldigt höga hyreshus som i Skärholmen och Bredäng (och bland de som finns är en del nybyggda med relativt hög hyra), det finns en bit bort radhus och villor, samt inte minst gott om grönområde. Kort sagt, det rör sig inte lika mycket folk runt Sätras centrum som i de närliggande miljonprogramsförorterna, samt centrum är inte lika "hängvänligt" för ungdomar som en del andra stationer. Sedan upplever jag själv stämningen som lite dålig i centrum, något jag inte upplevde tidigare i alla dessa förorter innan afrikaner och mellanösternfolk började dominera bland de boende, men när det gäller grova våldsbrott i Sätra, så har de flesta jag har hört om skett mellan folk som har sociala band med varandra eller känner varandra, vilket ju för boende och besökare alltid är mer tryggt än att folk slumpmässigt brukar bli angripna av helt främmande personer.

Citat:
Ursprungligen postat av RedForman
Jag bor också i Sätra. Tänkte bidra med lite av mina upplevelser:

Flyttade in i en nybyggd hyresrätt ganska nära centrum för 7-8 år sen och min hyra ligger på strax under 9000 kr för en tvåa (ja det är svindyrt). Sedan mitt hus byggdes har ett antal andra liknande fastigheter uppförts i området. Enligt lokaltidningen är Sätra ett av de områden i söderort som är mest attraktiva att bo i just nu. Närheten till fin natur och goda kommunikationer nämns som anledningar. Av porttavlan i mitt hus att döma kan jag konstatera att ungefär hälften av de boende har svenska efternamn och resten är ganska blandat mellan mestadels östeuropéer och latinamerikaner.
De flesta av mina grannar hälsar i hissen och är allmänt trevliga.

Min gata är väldigt lugn och tyst. I centrum brukar ungdomar hänga kvällstid och de kan vara lite skräniga, men mestadels är det a-lagarna på pizzerian som känns olustiga. Resten av Sätra, d v s det som inte är centrum, upplever jag positivt. Visst har jag läst om mord i media, bland annat i en närliggande fastighet för något år sedan, men som jag förstår det så är det mestadels uppgörelser bland kriminella och inget som vanliga skötsamma människor blivit inblandade i. Jag var tveksam till att flytta till Sätra, men akut bostadsbrist och ett förstahandskontrakt gjorde att jag tackade ja. Det var inte alls så hemskt som jag trodde.

Att påstå att Sätra är ett av Stockholms bättre områden är nog att överdriva, men jämförelsen med Bredäng och Skärholmen är orättvis. Sätra har en betydligt lugnare atmosfär. Som någon redan nämnt är Sätra ganska litet i jämförelse med de andra förorterna på röda linjen vilket säkert bidrar till lugnet.

Angående socialklass så är det självklart fler högutbildade i ett villakvarter som Mälarhöjden än i en söderförort. Många av de boende i närområdet går till jobbet i blåställ och det står ett antal hantverkarbilar parkerade utanför huset. Själv är jag högskoleutbildad (på teknisk högskola) och jag känner till några till, men helt klart är vi i minoritet. Valresultatet var väldigt vänstervridet i senaste valet.

Jag bor också i Sätra och kan intyga att detta är en korrekt beskrivning av området.
Citera
2014-04-18, 11:27
  #28
Medlem
Varken Gm eller Bo är svenska.

Knivhuggningen handla om en skuld på 500:-(antagligen droger), Gm stannar till med bil går fram till Bo och hugger ett antal ggr i bröstet.

Senast jag hörde ngt om Bo så låg han nedsövd på intensiven.
Citera
2015-01-15, 16:10
  #29
Medlem
Kan GM vara Wi**e från Bredäng?
Citera
2015-01-16, 01:24
  #30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northland
Kan GM vara Wi**e från Bredäng?

Och asterixerna står för vilka bokstäver..?
Citera
2015-01-16, 21:53
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Och asterixerna står för vilka bokstäver..?


Sorry glömde det *= L
Citera
2015-01-17, 00:40
  #32
Medlem
Boggymans avatar
Var det inte i Sätra Tre Kronor spelades in? Någon av er som bor i Reines område eller? haha
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback