Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-23, 16:36
  #1
Medlem
Iamthebatmans avatar
Förstår om det verkar som en oseriös fråga, och det är det i en viss mån också, men av nyfikenhet: är det möjligt?
Just hur asdåliga chanser har man att faktiskt lyckas?

Tanken väcktes då jag sedan länge har planerat att gå på en hajk själv!
Tänkte vandra totalt ungefär 5 mil mellan den mellanstora staden jag bor i, till stugan ute på landet.
Inkld. övernattning(ar).

Vidare har jag även kollat på den extremt charmiga serien Wild West Alaska där de verkar har stora björnproblem i vissa områden! De har däremot skjutvapen, det har inte jag, och även om jag hade det, så är det inte direkt något man har på en vandring!
Det är ju knappast björnproblem i samma utsträckning i Sverige, men om man skulle stöta på en uppretad nalle och inte har möjlighet att fly, är man då i princip dödsdömd?
Citera
2014-03-23, 16:40
  #2
Medlem
Du kommer aldrig komma levande ur en strid med en brunbjörn om du har en kniv. Du kan hugga björnen hur mycket som helst (vilket bara retar upp den mer) medans för björnen räcker det med 1 bett så är du helt utslagen.

Dessutom skulle det räcka med att få en tass på dig av björnen så faller du till marken. Så nej du har inte en chans
Citera
2014-03-23, 16:45
  #3
Medlem
Draedons avatar
Du har väl en liten teoretisk chans, men inte mer än så. Men sen lär du tänka på att detta är Sverige och det kryllar inte av skitsura nallar i skogarna, det är inte så att björnen springer runt och är konstant aggressiv. Det ska till en del provokation/"fel plats, fel tidpunkt" för att du ska bli attackerad. Är du en person som rör dig mycket i skog och mark har du troligtvis varit nära björn utan att veta om det.

Så kör på bara.
Citera
2014-03-23, 16:47
  #4
Medlem
Kashis avatar
Ta med en stridsyxa eller ett svärd... åtminstone en lång bred mördarkniv, en liten fällkniv kommer inte duga till mycket, cuttar du ut båda ögonen kommer den kunna lukta sig fram till dig... försök mörda nosen och ögonen totalt på ca 1 sekund kanske du klarar det.
Citera
2014-03-23, 16:54
  #5
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Ta med en stridsyxa eller ett svärd... åtminstone en lång bred mördarkniv, en liten fällkniv kommer inte duga till mycket, cuttar du ut båda ögonen kommer den kunna lukta sig fram till dig... försök mörda nosen och ögonen totalt på ca 1 sekund kanske du klarar det.
Du kollar på en del film va?
Citera
2014-03-23, 17:03
  #6
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Du kollar på en del film va?

Inte tillräckligt med film nog för att kunna avväpna en björn med en sådan här liten fällis.

Däremot en minimal chans om man har lite kulare tillhyggen med sig t.ex denna eller se dagens ljus i åtminstone 4 extra sekunder med detta i sina händer

hade en liten fantasi som liten att inhägna ett stort område med flertalet björnar, vargar, tigrar osv så får en grupp melee-fighter-humans gå in och slåss mot dessa, i grupp då te.x 4 svärdmän mot en flock vargar men kom på det inte är särskilt etiskt gentemot djuren... men kul. Går säkert virtuellt i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Kashi 2014-03-23 kl. 17:08.
Citera
2014-03-23, 17:09
  #7
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Inte tillräckligt med film nog för att kunna avväpna en björn med en sådan här liten fällis.

Däremot en minimal chans om man har lite kulare tillhyggen med sig t.ex denna eller se dagens ljus i åtminstone 4 extra sekunder med denna i sina händer

hade en liten fantasi som liten att inhägna ett stort område med flertalet björnar, varjar, tigrar osv så får en grupp melee-fighter-humans gå in och slåss mot dessa, i grupp då te.x 4 svärdmän mot en flock vargar men kom på det inte är särskilt etiskt gentemot djuren... men kul. Går säkert virtuellt i framtiden.

En björn är snabb som blixten, speciellt när den är förbannad, så du kommer inte hinna svinga ditt svärd... De är tåliga också, om de kan göra utfall med en eller flera 9mm kulor i kroppen så tror jag de klarar ett hugg från en lajvaryxa också.
Citera
2014-03-23, 17:11
  #8
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
En björn är snabb som blixten, speciellt när den är förbannad, så du kommer inte hinna svinga ditt svärd... De är tåliga också, om de kan göra utfall med en eller flera 9mm kulor i kroppen så tror jag de klarar ett hugg från en lajvaryxa också.

Som sagt minimal chans men TS överlevnadsyxa täcker inte upp till sitt namn heller.
Köp en fet magnum... jag tog en lång tur i skogarna där hemma i 15års åldern och nojig som jag var tog jag med mig farfars 30-06 bössa, utan patron i loppet förstås men inger en viss trygghet.
Citera
2014-03-23, 17:22
  #9
Medlem
Om du är iskall och väntar in björnen och sedan satsar allt på ett hugg rakt i skallen med en rejäl yxa så fixar du det, men tvekar du det minsta eller träffar lite fel så är det god natt.

Kniv tror jag är kört, för även om du lyckas träffa halspulsådern så hinner den slå huvudet av dej innan den dör.

OBS!! Risken/ chansen att få se en Björn är försvinnande liten, att den sedan ska gå till attack är minimal.
Citera
2014-03-23, 17:27
  #10
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Ta med en stridsyxa eller ett svärd... åtminstone en lång bred mördarkniv, en liten fällkniv kommer inte duga till mycket, cuttar du ut båda ögonen kommer den kunna lukta sig fram till dig... försök mörda nosen och ögonen totalt på ca 1 sekund kanske du klarar det.

Helt klart. En lång bred "mördarkniv" och så "cutta" utav bara f*n.

Edit: Eller köp en magnum
__________________
Senast redigerad av HanSomForsvann 2014-03-23 kl. 17:29.
Citera
2014-03-23, 17:40
  #11
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Helt klart. En lång bred "mördarkniv" och så "cutta" utav bara f*n.

Edit: Eller köp en magnum

Verkar missa den essentiella delen d.v.s omänsklig skicklighet & tur som från en annan värld.
Citera
2014-03-23, 18:10
  #12
Medlem

Väldigt sällan björnar dödar folk, även i Nordamerika. Dom misshandlar oftast folk. Så du har nog bäst chanser att överleva genom att bara ta ett kok björnstryk som en man och linka in på sjukan sen för omplåstring. Sticker du en björn med en kniv så blir den ju skadad och kommer med mycket större sannolikhet att döda dig.
Du har ingenting att oroa dig för, jävligt ovanligt med björnattacker i Sverige. Farligare att gå på stan en kväll.

Finns en bok, "Ren och varg" Yngve ryd. Samerna dödade björnar med spjut tills i början på 1900-talet, men detta var när björnen var i idet. Dom skidade även efter vargar med klubba och spjut och dödade dom förekom in på 1920-talet iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback