Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-23, 16:16
  #1
Medlem
Palle.Kulings avatar
Ett par frågor av ren nyfikenhet.

Jag bor i villa, och har fiberbredband via ett öppet stadsnät. Leverantören som står för nätet har installerat två enheter i min källare:

1) En enhet som i ena änden är kopplad till fiberkabeln(?) i väggen, ut från huset. Den sitter åt andra hållet ihop med låda nummer två via en tunn, gul kabel. På den står det LightMate.

2) Denna står det i sin tur Raycore på. Den har dioder märkta POWER, FX och LAN. Från denna går det en TP-kabel till min router.

Det jag undrar är helt enkelt vad de här manickerna kallas, och vad de (i korta drag) fyller för respektive funktion?
Citera
2014-03-23, 16:36
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
Den som heter Lightmate är med all trolighet en fiberkonverter, även kallad mediakonverterare. Den är att jämföra med en liten tolk som helt enkelt översätter det som färdas på fiberkabeln till användbart internet. I lägenheter har man, som bekant, ofta ett uttag där man helt enkelt fipplar in nätverkskabeln. Dessa uttag är en vidarekoppling till en större version av din Lightmate eftersom den alltid behövs eftersom internetutrustningen inte kan hantera den rena fibersignalen.

Den andra lådan tror jag är en switch. Vilka uttag har denna? Vad heter det som du satt routern i?

Switch används för att dela upp signalen till olika så kallade VLAN. Dessa anger vilken typ av utrustning som ska få vilken typ av signal. Switchar brukar dela upp internet i tre delar: surf, digital TV och bredbandstelefoni. Switchen ordnar så att varje enhet får den IP-adress den behöver.

Om du kopplar in en dator eller router direkt i fiberkonvertern så kan du ju bara använda den tjänsten eftersom routern då är den enda som IP-förhandlar. Med konvertern får du i stället tre separata linjer för vardera tjänst och den ger varje tjänst ett eget IP. Du kan med hjälp av denna därför både koppla in din router, en digital TV-box samt en telefoniadapter och alla tre får vad de behöver för att kunna kommunicera med nätet samtidigt.

Det här är i alla fall det som brukar ingå om det är två lådor med i bilden. Många får endast fiberkonvertern och får själv skaffa switch ellet router så genom att det är två bör det vara dessa.
__________________
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-03-23 kl. 16:41.
Citera
2014-03-23, 17:34
  #3
Medlem
Palle.Kulings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
...

Tack för svar!

Jag har sökt lite (borde jag gjort från början, jag vet ), och det verkar som att Raycore-lådan faktiskt är en sådan där mediekonverterare. Det rör sig om en av varianterna här: http://www.raycore-fos.com/?page_id=44. Jag nämnde inte detta tidigare, men det sitter två sådana i källaren, varav en är helt oanvänd - kanske är det tänkt att den ska användas ifall man även vill ha digital-tv via fibernätet? Som man kanske förstår nu rör det sig inte om mitt hus, utan jag är på besök hos mina föräldrar och blev nyfiken på upplägget. De har givetvis ingen koll på detta, haha.

Jag har lite svårare med Lightmate-lådan. Detta är deras produktsida: http://www.memoteknik.com/products/lightmate. Kan det hända att fiberkabeln "splittas", eller vad ordet är, därinne och sedan leder till respektive konverterare? Jag lade nu märke till ett klistermärke på den som varnar för "invisible laser radiation when open".

En kort undran med tanke på en rad ur ditt svar: Funkar det då i allmänhet att koppla en dator med säg Windows direkt till konverteraren och få internetanslutning? Det behövs inte typ en switch eller router som delar ut IP-adresser o.s.v.? Är ganska lost när det kommer till detta.
Citera
2014-03-25, 00:55
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Lightmate verkar vara en patchpanel. En korskoppling där du kan kan distribuera trafik t.ex till olika rum.

LightMate is a ODF system (Optical Distribution Frame) for easy and safe splicing and cross connection of fiber-optic broadband.

Har du ett eller flera RJ45 uttag i huset?
Citera
2014-03-25, 16:55
  #5
Medlem
Palle.Kulings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lightmate verkar vara en patchpanel. En korskoppling där du kan kan distribuera trafik t.ex till olika rum.

LightMate is a ODF system (Optical Distribution Frame) for easy and safe splicing and cross connection of fiber-optic broadband.

Har du ett eller flera RJ45 uttag i huset?

Tja, ett i varje mediakonverterare då.
Citera
2014-03-26, 21:05
  #6
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle.Kuling
1) En enhet som i ena änden är kopplad till fiberkabeln(?) i väggen, ut från huset. Den sitter åt andra hållet ihop med låda nummer två via en tunn, gul kabel. På den står det LightMate.

Som redan nämnts, ODF. Ett slags "skarvlåda" för fibern kan man kalla det. Den tunna gula kabeln är en optisk patchkabel.

Det andra är en mediakonverterare eller CPE. CPE är lite mer avancerad än en mediakonverterare, som i princip bara gör om från ett media till ett annat (fiber till TP tex). CPE brukar man använda i stadsnät för att kunna köra tjänster på olika VLAN och provisionera olika abonnemang till kunderna.
Citera
2014-03-27, 02:14
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Som redan nämnts, ODF. Ett slags "skarvlåda" för fibern kan man kalla det. Den tunna gula kabeln är en optisk patchkabel.

Det andra är en mediakonverterare eller CPE. CPE är lite mer avancerad än en mediakonverterare, som i princip bara gör om från ett media till ett annat (fiber till TP tex). CPE brukar man använda i stadsnät för att kunna köra tjänster på olika VLAN och provisionera olika abonnemang till kunderna.

Hur är det tänkt att "skarvlådan" ska användas i en villa?
Kör de fiber ända ut till rumskontakterna och sen en mediakonverterare i varje rum?
Citera
2014-03-27, 09:11
  #8
Medlem
Palle.Kulings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur är det tänkt att "skarvlådan" ska användas i en villa?
Kör de fiber ända ut till rumskontakterna och sen en mediakonverterare i varje rum?

Jag har snackat med päronen, och har fått klart för mig en detalj som nog förklarar det hela.
Det är verkar som att fastigheten tekniskt sett är ett flerfamiljshus, och att det antagligen är därför man satt upp två konverterare kopplade till ODF-grejen. Uppenbarligen hade gubbarna från nätleverantören sagt något om att konverterare nummer två kunde användas som en andra anslutning för typ TV om det var så att det bara bodde en familj i huset. Upp skulle den hur som helst.

Upplägget är alltså väldigt simpelt, det går en nätverkskabel från konverteraren i källaren genom golvet till en router i själva bostaden, that's it.
Citera
2014-03-28, 21:18
  #9
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur är det tänkt att "skarvlådan" ska användas i en villa?

De har nog tänkt sig den som någon slags överlämningspunkt. Normalt sett sätter man inte ODF:er inne hos privatkunder. Just i detta fallet kanske de har tänkt sig att det ska vara lättare att byta CPE om det skulle behövas, då behöver man ju bara jacka ur patchkabeln ur CPE, plocka ner den, upp med den nya och in med patchen igen. Slipper svetsa alltså. Men det korrekta svaret har nog bara de som satt upp utrustningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback