Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-22, 18:38
  #1
Medlem
Hjälp mig någon då jag inte fattar vad AF menar.

Jag är i fas 3 sedan flera år tillbaka och slavar på hos en anordnare. Nu äntligen verkar det ha blivit en ljusning vid horisonten. Jag har blivit lovad en halvtidstjänst fram till och med augusti månad.
Min arbetsförmedlare skriver så här till mig när jag frågade om jag nu kommer ifrån slaveriet i fas 3.

"Du behöver arbeta 80 tim/månad för att kvalificera dig för en ny period och det motsvarar halvtid"

Vad menar han med period? Omöjligt att få tag i honom nu, det är möten och fan och hans moster.
Citera
2014-03-22, 18:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bra-va
Hjälp mig någon då jag inte fattar vad AF menar.

Jag är i fas 3 sedan flera år tillbaka och slavar på hos en anordnare. Nu äntligen verkar det ha blivit en ljusning vid horisonten. Jag har blivit lovad en halvtidstjänst fram till och med augusti månad.
Min arbetsförmedlare skriver så här till mig när jag frågade om jag nu kommer ifrån slaveriet i fas 3.

"Du behöver arbeta 80 tim/månad för att kvalificera dig för en ny period och det motsvarar halvtid"

Vad menar han med period? Omöjligt att få tag i honom nu, det är möten och fan och hans moster.


Aså jag blir så förbannad bara utav att läsa ditt inlägg!!! Slavar sedan flera år!!!! fyfan hur orkar du aså. Jag hoppas att du vet att en som jobbar i donken har tjänat flera hundra tusen under denna tid medans du slavar på för att arbetsförmedlingen kräver de. Flytta kompis det finns jobb för dig oxå någonstans.
Citera
2014-03-22, 18:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bra-va
Hjälp mig någon då jag inte fattar vad AF menar.

Jag är i fas 3 sedan flera år tillbaka och slavar på hos en anordnare. Nu äntligen verkar det ha blivit en ljusning vid horisonten. Jag har blivit lovad en halvtidstjänst fram till och med augusti månad.
Min arbetsförmedlare skriver så här till mig när jag frågade om jag nu kommer ifrån slaveriet i fas 3.

"Du behöver arbeta 80 tim/månad för att kvalificera dig för en ny period och det motsvarar halvtid"

Vad menar han med period? Omöjligt att få tag i honom nu, det är möten och fan och hans moster.

Med ny period tror jag han menar att du blir inskriven hos AF på nytt efter din halvtidstjänst, alltså att du går ur fas 3. För att få en ny period måste du ha jobbat halvtid minst 80 timmar/månad

Lycka till!
Citera
2014-03-22, 18:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Aså jag blir så förbannad bara utav att läsa ditt inlägg!!! Slavar sedan flera år!!!! fyfan hur orkar du aså. Jag hoppas att du vet att en som jobbar i donken har tjänat flera hundra tusen under denna tid medans du slavar på för att arbetsförmedlingen kräver de. Flytta kompis det finns jobb för dig oxå någonstans.

Det är synd att du trycker ner mig då du inte har en aning om min bakgrund men det säger mer om dig än om mig.

Alla har kanske inte möjligheten eller förmågan av olika orsaker att jobba i donken.

Jag vore tacksam om du istället hade svaret på min fråga.

Tack på förhand
Citera
2014-03-22, 19:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bra-va
Det är synd att du trycker ner mig då du inte har en aning om min bakgrund men det säger mer om dig än om mig.

Alla har kanske inte möjligheten eller förmågan av olika orsaker att jobba i donken.

Jag vore tacksam om du istället hade svaret på min fråga.

Tack på förhand

Jag mena verkligen inte att trycka ner dig, tvärtom, hoppas på att du blir motiverad till att få din halvtidstjänst till att utökas!

Jag kunde inte heller ordna ett piss arbete under flera år där jag bodde, flyttade o vips har nästan aldrig ledigt. Jag tycker att du borde fundera mer på det se om det är möjligt, sök till säsongsgsarbeten runt om i landet till att börja med, går att ordna jobb och bostad genom telefonen. Ett jobb leder till ett nytt!
Citera
2014-03-22, 19:02
  #6
Medlem
Three-Gringoss avatar
En ny a-kasseperiod tror jag att hon menar
Citera
2014-03-22, 19:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three-Gringos
En ny a-kasseperiod tror jag att hon menar

Jag tror att du har rätt
Citera
2014-03-22, 22:23
  #8
Medlem
För att få ett nytt villkor i a kassan och komma ifrån fas3 så krävs det att du jobbar minst 80 timmar i månaden under en sexmånadersperiod eller minst 50 timmar i månaden under en 12 månadersperiod. Passa dig dock att uppfylla nytt villkor med ett deltidsjobb om du redan har utnyttjat skyddsregeln. I så fall slås den lön du fått för halvtidsjobbet under 6 månader ut på 12 månader och så får du 80% av den summan efter ett visst antal dagar sänks detta till 70% och sedan 65%. Har du inte utnyttjat skyddsregeln så får du behålla den ersättning du har på 65% nivån i fas3 om den ersättningen är högre än vad du får om halvtidsjobbet på 6 månader slås ut på 12. Ja jag vet reglerna är jätte krångliga inte ens alla som jobbar på a kassan känner till dom ordentligt.
Citera
2014-03-23, 12:39
  #9
Medlem
Tack alla snälla för svaren
Jag har en följdfråga också. Jag slavar som fas 3 idag hos en anordnare. Nu när jag börjar på ett "riktigt" jobb på halvtid, ska jag fortsätta slaveriet i fas 3 den andra halvan?
Citera
2014-03-23, 12:59
  #10
Medlem
KonungHonungs avatar
Varför inte bara nöja dig med försörjningsstöd och undvika slaveriet?
Citera
2014-03-23, 13:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bra-va
Hjälp mig någon då jag inte fattar vad AF menar.

Jag är i fas 3 sedan flera år tillbaka och slavar på hos en anordnare. Nu äntligen verkar det ha blivit en ljusning vid horisonten. Jag har blivit lovad en halvtidstjänst fram till och med augusti månad.
Min arbetsförmedlare skriver så här till mig när jag frågade om jag nu kommer ifrån slaveriet i fas 3.

"Du behöver arbeta 80 tim/månad för att kvalificera dig för en ny period och det motsvarar halvtid"

Vad menar han med period? Omöjligt att få tag i honom nu, det är möten och fan och hans moster.

Hon menar att du får halvt bidrag från försäkringskassan, ca 3-4500kr, för att vara berättigad pengar från försäkringskassan även nästa period, som baseras på när du skrevs in i programmet, FAS 3.
__________________
Senast redigerad av Ohnae 2014-03-23 kl. 13:03. Anledning: rättekse
Citera
2014-03-23, 15:08
  #12
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bra-va
Tack alla snälla för svaren
Jag har en följdfråga också. Jag slavar som fas 3 idag hos en anordnare. Nu när jag börjar på ett "riktigt" jobb på halvtid, ska jag fortsätta slaveriet i fas 3 den andra halvan?

Ja, om du inte vill bli avregistrerad som arbetssökande och bara leva på halvtidsjobbet. Tiderna på arbetsplatsen går dock alltid före tiderna på låtsastramset så i praktiken med tanke på restider kan det bli mindre än halvtid på gratisjobbet.
Efter sex månader på halvtid har du ju dock åter rätt till a-kassa och kan jobba på halvtid och få a-kassa på halvtid. Problemet börjar swedan erfter ytterligare 15 veckor när begränsningen om deltidsstämpling sätter in och du därmed inte kan stämpla längre.

Mitt råd är att ligga på arbetsgivaren om att få upp din arbetstid tills dess till heltid eller iaf på en deltid som du kan leva på.

Tyvärr är det en del fas-3:are som undviker deltidsjobb just pga begränsningsreglerna för a-kassa på deltid då de faktiskt på medellång sikt förlorar ekonomiskt att tacka ja till arbete.

Räkneexempel:
Alternativ 1:kvar i gratisarbetet i fas-3 innebär 11000 netto i försäkringspengar från FK
396 000 netto på tre år.

Alternativ 2: Halvtidsslaveri och halvtidsjobb 5500+7000 i månaden i sex månader följt av 5500+7000 med halvtidsjobb och a-kassa i 15 veckor. Följt av 41 veckor med bara 7000 i månaden. Detta ger på 3 år (156 veckor) 304038 kronor netto.


Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Varför inte bara nöja dig med försörjningsstöd och undvika slaveriet?
De flesta vanliga ordentliga människor skulle föredra att ta livet av sig framför att gå igenom förnedringen att söka socialbidrag. Nu talar jag för mig själv.
__________________
Senast redigerad av leprasjukling 2014-03-23 kl. 15:10.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback