Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-22, 17:18
  #1
Medlem
Jag har kommit på en teori om att vi sällan eller aldrig borde befinna oss i samma position. Detta sker på grund av att jorden roterar och att jorden cirkulerar runt solen. Plus att vårat solsystem rör sig runt i galaxen och att universum själv expanderar. Det jag vill komma fram till är att man egentligen sällan är på samma ställe. Låt oss säga att du har besökt ett ställe för några år sedan och du vill besöka det igen, teoretiskt sett borde väl det vara omöjligt?
Citera
2014-03-22, 17:24
  #2
Medlem
Giorgis avatar
Beror på val av referensystem. I jordens referenssystem kan du lätt hamna på samma ställe. I solsystemets, varje ~40 000 år (jordaxelns svänger fram och tillbaka, med en period på typ 40 000 år). I galaxens, aldrig, då solens omlopp alltid störs av andra stjärnor. I universum, aldrig.
Citera
2014-03-22, 17:25
  #3
Medlem
O-Lyckligs avatar
Om man ser det fysiska rummet från en "mikronivå" så jo jag har varit i min lägenhet förut... men du har en poäng ur ett "makroperspektiv"
Citera
2014-03-22, 17:26
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jo, det har du rätt i! Solsystemet roterar med en enorm hastighet runt Vintergatans centrum. Någon som vet hur snabbt? Men man kan i väldigt känsliga teleskop se att stjärnorna rör sig. Alltså det beror på rotationen.
Citera
2014-03-23, 11:55
  #5
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jo, det har du rätt i! Solsystemet roterar med en enorm hastighet runt Vintergatans centrum. Någon som vet hur snabbt?
220 kilometer i sekunden. 0.07% av ljushastigheten. Fem gånger snabbare än Merkurius fart runt Solen (den snabbaste planeten). Ett varv runt galaxen vart 250 miljonte år. Dinosaurerna levde i den bortre halvan av Vintergatan.

Jag tror inte att man kan säga fysiskt att platser har identiteter. Liksom man inte kan märka en elektron och skilja den från andra elektroner. Det bara finns rum och det finns elektroner. När och var de finns funkar inte riktigt såsom grönsakerna i den trädgård som vårt intuitiva tänkande är anpassat till att plocka och pynta.
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-03-23 kl. 11:59.
Citera
2014-03-23, 12:22
  #6
Medlem
Pizzapaomeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
220 kilometer i sekunden. 0.07% av ljushastigheten. Fem gånger snabbare än Merkurius fart runt Solen (den snabbaste planeten). Ett varv runt galaxen vart 250 miljonte år. Dinosaurerna levde i den bortre halvan av Vintergatan.
.
Det där är så sjukt, menar vi blir yra av att snurra i 30km/h. Men inga problem att åka runt i galaxen och snurra runt solen i sjuka hastigheter. Why man whyyy
Citera
2014-03-24, 03:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzapaomelett
Det där är så sjukt, menar vi blir yra av att snurra i 30km/h. Men inga problem att åka runt i galaxen och snurra runt solen i sjuka hastigheter. Why man whyyy

Det där med G-kraft borde väl spela in en hel del beroende på diameter på det objekt som roterar?

Att åka en barnkarusell med diametern 5 meter på en halvminut borde nog vara behagligare än att åka en karusell med Jordens diameter på samma tid?

G-kraft har ju egentligen inte bara med hastighet att göra. Det är när när vi accellererar, bromsar in eller ändrar färdriktning, i kombination med vilken hastighet vi har som avgör vilka G-krafter vi utsätts för?
__________________
Senast redigerad av DaCrap 2014-03-24 kl. 03:37.
Citera
2014-03-24, 03:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Beror på val av referensystem. I jordens referenssystem kan du lätt hamna på samma ställe. I solsystemets, varje ~40 000 år (jordaxelns svänger fram och tillbaka, med en period på typ 40 000 år). I galaxens, aldrig, då solens omlopp alltid störs av andra stjärnor. I universum, aldrig.

Är det vetenskapligt möjligt att kunna sätta fasta referenspunkter i universum utan att ta hänsyn till galaxer, stjärnor, planeter eller andra objekt?

Rummet expanderar ju accellererande samt att rummets geometri är något som får min hjärna att inte riktigt vilja hänga med i svängarna..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback