Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-22, 17:10
  #1
Medlem
Psychopatics avatar
Jag är misstänkt för brott mot FN's konvention om biologiska och kemiska stridsmedel, då jag framställt mycket farliga saker i min lägenhet. Först Ricin, och Abrin (som av någon anledning klassas som biologiskt). Det är ISP (Inspektionen för Strategiska Produkter), som gett sin redogörelse till polisen. Jag hade absolut inte för avsikt att skada någon. Är bara fascinerad av farliga saker.

ISP skrev, att brottet ej är sett som ringa, utan istället ganska allvarligt. Nu söker jag lagtexterna till dessa brott. Jag har sökt, o sökt. Både på Google, Riksdagens och på ISP's sajt. Någon som vet var dessa lagar finns?

Samt undrar jag vad ni tror kommer att hända med mig?
Citera
2014-03-22, 17:34
  #2
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2014-03-22, 17:42
  #3
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag är misstänkt för brott mot FN's konvention om biologiska och kemiska stridsmedel, då jag framställt mycket farliga saker i min lägenhet. Först Ricin, och Abrin (som av någon anledning klassas som biologiskt). Det är ISP (Inspektionen för Strategiska Produkter), som gett sin redogörelse till polisen. Jag hade absolut inte för avsikt att skada någon. Är bara fascinerad av farliga saker.

ISP skrev, att brottet ej är sett som ringa, utan istället ganska allvarligt. Nu söker jag lagtexterna till dessa brott. Jag har sökt, o sökt. Både på Google, Riksdagens och på ISP's sajt. Någon som vet var dessa lagar finns?

Samt undrar jag vad ni tror kommer att hända med mig?

En person kan väl inte fällas för brott mot en konvention?

Du kan ju läsa i brottsbalken 13 kap. Om allmänfarliga brott där står det om brott om bomber, gifter osv.

Men polisen måste underrätta dig och vilka brott du är misstänkt för, och borde kunna säga vilka lag exakt du gjort dig skyldig till. Eftersom det inte verkar ha skett så misstänker jag att du spelar oss ett spratt.
Citera
2014-03-22, 17:53
  #4
Medlem
franges avatar
FN's konvention handlar väl mer om användandet av kemiska och biologiska stridsmedel än själva innehavet av dem?

Det är väl trots allt ganska många länder som har ganska stora depåer med den här typen av vapen (USA, Ryssland mfl) - men som inte använder dem.
Citera
2014-03-22, 17:55
  #5
Medlem
Tyvärr kommer jag inte ihåg lag och §, men det finns minst en person som blivit dömd för detta tidigare, då var det senapsgas och sarin (?) som en ungdom lyckats göra hemma. Samt även andra brott mot lag om explosiva varor ( https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101011.htm ) var aktuellt då.
Citera
2014-03-22, 18:10
  #6
Medlem
Psychopatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Men polisen måste underrätta dig och vilka brott du är misstänkt för, och borde kunna säga vilka lag exakt du gjort dig skyldig till. Eftersom det inte verkar ha skett så misstänker jag att du spelar oss ett spratt.
Jojo, det vet jag. Jag har varit på flera förhör, o det var 2,5 år sen de hittade mina kemikalier.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
FN's konvention handlar väl mer om användandet av kemiska och biologiska stridsmedel än själva innehavet av dem?

Det är väl trots allt ganska många länder som har ganska stora depåer med den här typen av vapen (USA, Ryssland mfl) - men som inte använder dem.
Polisen sa iaf. att det var den nya brottsrubriceringen. Först var det bara olovlig kemikaliehantering, men det preskriberades. Sen ringde polisen för några veckor sen o ville att jag skulle komma på förhör, med ovan nämnda brottsrubricering.
Citera
2014-03-22, 20:00
  #7
Medlem
Bajsfacistens avatar
Blev lite nyfiken är ju inte ett mängdbrott direkt


Kan det vara i fråga om brott mot
Lag (1992:1300) om krigsmateriel

Citat:
3 § Krigsmateriel får inte tillverkas här i landet utan tillstånd.

Regeringen får meddela föreskrifter om undantag från detta tillståndskrav för
1. ändring eller ombyggnad av skjutvapen i de fall som avses i 4 kap. 1 § vapenlagen (1996:67),
2. tillverkning av enstaka skjutvapen och av ammunition för tillverkarens eget bruk,
3. årlig tillverkning för medicinska eller farmaceutiska ändamål eller för forskningsändamål av högst 100 gram kemiska produkter som klassificeras som krigsmateriel.


[..]

25 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som uppsåtligen
1. bryter mot någon av 3–5 §§, 6 § när det gäller krav på tillstånd för lämnande av tekniskt bistånd eller 7–10 §§ eller mot förbud som har meddelats med stöd av 12 §, eller
2. genom vilseledande förmår Inspektionen för strategiska produkter eller regeringen att lämna tillstånd enligt någon av 3–5 §§, 6 § när det gäller krav på tillstånd för lämnande av tekniskt bistånd eller 7–10 §§ och därigenom föranleder att avtal fullföljs, att tekniskt bistånd lämnas till någon utanför landet eller att tillhandahållande kommer till stånd.

Om gärningen har begåtts av oaktsamhet, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.


I ringa fall ska inte dömas till ansvar. Lag (2011:849)

Här har du en lista över vad som räknas som krigsmateriel
Förordning (1992:1303) om krigsmateriel

Citat:
ML7 Kemiska eller biologiska toxiska agens, ”agens för kravallhantering”, radioaktiva material, tillhörande utrustning, komponenter och material enligt följande:

Förteckningen om krigsmateriel får du nog kolla själv är en rejäl radda med olika kemiska beteckningar Ricin förekommer men vet ej in vilket sammanhang i bilagan.


En vild gissning är då från min sida.
Du har tillverkat krigsmateriel utan tillstånd enligt 3 § i lagen om (1992:1300) om krigsmateriel och eventuell påföljd är då enligt 25 § till böter eller fängelse maximalt 6 månader eller 2 år. Men det står ju även
I ringa fall ska inte dömas till ansvar.

Jag kan vara fel ute. Men du kan ju fråga dom om det är det mer exakt det här som åsyftas.
__________________
Senast redigerad av Bajsfacisten 2014-03-22 kl. 20:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback