2005-08-09, 00:11
Medlem
Tänkte bara fråga lite, om ADHD & medecineringen.

Jag är nästan helt säker på att jag har ADHD, men, kanske av en mildare nivå.
i varje fall så, ska jag snart träffa en psykiatriker och allt vad det nu blir.
Och, låt oss nu säga att jag får Rätt medecinering för det här, Svårt är det att få medecin, minst sagt, men, jag gör allt jag kan, så..

Vad är det mest troligt att dom isånafall skriver ut????

Grejjen är den att, jag tar tjack, "självmedecinering" enligt mig.
och jag vet ju att ruset för mig, är det bästa jag vet.!
Jaa, lyckan, harmonin, sinnesron, livsglädjen, koncentrations förmågan, jaa allt,

det jag vill komma fram till är att, eftersom att jag inte känner dom egenskaperna ens på nära håll så intensivt, när jag INTE är påverkad, såå, funderar jag bara på att, om medecinen kommer att ge mig lyckan & allt annat tjacket ger mig???

om inte, så, är jag osäker på att om jag kommer att våga "släppa tjacket".
jag vet ju att det finns folk som vet mer än jag. & jag har förens senaste året ens hunnit tänka på ADHD lite mer, och, fattat att det är det som är mitt problem.

Och, om nån lyckas ha nån typ, självdiagnos-test för ADHD eller nåt, så skrivka, jag letade men det var nog inget att hurra för.

men, iallafall, all info ni kan ge... GE! Egna upplevelser är heller inte fel!
skulle bli jävligt tacksam!!!!
Citera
2005-08-09, 02:05
Medlem
Nemesis1s avatar
Måste säga att du skrev ganska rörigt och att jag har lite problem att förstå exakt vad du vill veta... Men jag kan ju berätta det jag vet om ADHD-medicinering och hoppas att det åtminstone svarar på några av dina frågor...

Jag har använt Concerta (metylfenidat i depotform) mot ADHD, och jag tycker att det får en att känna sig lite vaknare och klarare i huvudet... Dock så blir man inte alls tjackad eller euforisk om man tar det i ordinerad dos, för att bli det måste man ta mycket mer...

Concerta är nog den vanligaste ADHD-medicinen just nu, men amfetamin, Ritalina (metylfenidat som inte är i depotform) och Strattera (sockerpiller) förekommer också, det sistnämnda går inte att missbruka utan skrivs ut åt folk med känd knarkarbakgrund...
Citera
2005-08-09, 03:48
Medlem
Hehe, ursäkta om det var lite osammanhängande, var inte riktigt klar i huvudet.

Just det här vaknare & klarare är helt klart nåt som saknas, när man inte är påverkad.
jag är iallafall inte ute efter att känna mig tjackad på medecinen sen, Utan, bara, ha lite mer kontroll, och vara glad & kunna vara fokuserad när det behövs.

Men, När du tog dom där Concerta te x. Kännde du att det var enklare att vara glad? eller att ilskan & aggretionen tog mycket plats av vardagen?
Eller, aa, att det helt enkelt dämpade ner det?
fast jag vet ju inte hurdan du är/var, men, jag antar att sånt har stört vardagen nångång ... ¨

tack iallafall !!!!
Citera
2005-08-09, 04:08
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TanjoVicsh
Men, När du tog dom där Concerta te x. Kännde du att det var enklare att vara glad? eller att ilskan & aggretionen tog mycket plats av vardagen?
Eller, aa, att det helt enkelt dämpade ner det?
fast jag vet ju inte hurdan du är/var, men, jag antar att sånt har stört vardagen nångång ... ¨

tack iallafall !!!!
Nej, jag tycker inte att man blir glad av Concerta om man tar det i ordinerad dos, men det kan ju vara olika från person till person...
Citera
2005-08-09, 11:57
Medlem
aahaa, men, man vet ju aldrig, får hoppas på det bästa..
Citera
2005-08-09, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TanjoVicsh
och jag vet ju att ruset för mig, är det bästa jag vet.!
Jaa, lyckan, harmonin, sinnesron, livsglädjen, koncentrations förmågan, jaa allt,
!

men du, det är ju så nästan alla som uppskattar tjack känner det! drogen ger dig lycka, det känns som om du funnit din "plats" i livet! man blir glad, harmonisk, initiativrik, etc.

det är det som är så förrädiskt, om man känner att man "kommit hem", man börjar planera hela sitt liv som ett liv med tjack, för man vill ju mår bra och känna sig sådär lycklig och driftig och harmonisk hela tiden!

man tror lätt att det är så man SKA känna, men egentligen är det ju inte så för någon människa. folk har toppar och dalar, och är sega och uttråkade och mår kasst till och från. livet är inte sådär som det blir på tjack. man ska inte tro att man kan må så bra jämt och komma undan med det, för förr eller senare kraschar man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in