Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-22, 09:45
  #1
Medlem
Tysklands pm Merkels mobil avlyssnades och en spricka i förtroende uppenbaras mellan US o EU, men nyheten kallnar (officiellt).

Turkiets pm Erdogans avlyssnas och i rädsla för att tappa makten stänger han ner twitter.

Putins telefon avlyssnas högst sannolikt och Ukrainas öde var därmed känt, men bara för få utvalda. Möjligen har NSA även information som kan skapa missnöje bland ryssar, som möjligen kan störa maktstrukturen.

Är avlyssningen ett redskap för korruptionens begränsning och avsättande?

Är avlyssning ett led i att införa en ny världsordning?

genomtänkta synpunkter uppskattas högt!

mvh
Citera
2014-03-22, 09:50
  #2
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulllrik
Tysklands pm Merkels mobil avlyssnades och en spricka i förtroende uppenbaras mellan US o EU, men nyheten kallnar (officiellt).

Turkiets pm Erdogans avlyssnas och i rädsla för att tappa makten stänger han ner twitter.

Putins telefon avlyssnas högst sannolikt och Ukrainas öde var därmed känt, men bara för få utvalda. Möjligen har NSA även information som kan skapa missnöje bland ryssar, som möjligen kan störa maktstrukturen.

Är avlyssningen ett redskap för korruptionens begränsning och avsättande?

Är avlyssning ett led i att införa en ny världsordning?

genomtänkta synpunkter uppskattas högt!

mvh
Eftersom avlyssning, med största säkerhet, sker från alla möjliga regimer av alla möjliga kontrahenter (dvs man avlyssnar varandra från alla håll och kanter) så ser jag det nog snarast som ett (än så länge ganska litet) kallt krig.
En ny världsordning lär det knappast leda till så länge det inte är ett ensidigt beteende.
Citera
2014-03-22, 11:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Eftersom avlyssning, med största säkerhet, sker från alla möjliga regimer av alla möjliga kontrahenter (dvs man avlyssnar varandra från alla håll och kanter) så ser jag det nog snarast som ett (än så länge ganska litet) kallt krig.
En ny världsordning lär det knappast leda till så länge det inte är ett ensidigt beteende.

Jag skulle vilja påstå att kontrollen över teknologin är ensidig, se bara hur ryska banker saknar motsvarighet till Visa/MC. Ericssons, Motorolas, Nokias och Alcatels telefonväxlar sitter i de flesta nät och några ryska mobiltelefonsmärken känner jag inte till. Att NSA sitter djupt i Google, Whatsapp, FB och Twitter råder det inget tvivel om. Personligen tror jag att alla telefonväxelföretag samarbetat i övervakningsprocesssen på nära hårdvarunivå.

Kallt är kriget men väldigt västdominerat vad det gäller teknologiskt försprång för kommersiella kommunikationssystem, där Putin sitter på tunn gren. Möjligen har han vapen och gas så han kan skita i vilka repressalier väst väljer att genomföra, men utan betalnings- och banktransaktioner måste ryssarna få det svårt att bevara ordningen.
Citera
2014-03-22, 11:32
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulllrik
Jag skulle vilja påstå att kontrollen över teknologin är ensidig, se bara hur ryska banker saknar motsvarighet till Visa/MC. Ericssons, Motorolas, Nokias och Alcatels telefonväxlar sitter i de flesta nät och några ryska mobiltelefonsmärken känner jag inte till. Att NSA sitter djupt i Google, Whatsapp, FB och Twitter råder det inget tvivel om. Personligen tror jag att alla telefonväxelföretag samarbetat i övervakningsprocesssen på nära hårdvarunivå.

Kallt är kriget men väldigt västdominerat vad det gäller teknologiskt försprång för kommersiella kommunikationssystem, där Putin sitter på tunn gren. Möjligen har han vapen och gas så han kan skita i vilka repressalier väst väljer att genomföra, men utan betalnings- och banktransaktioner måste ryssarna få det svårt att bevara ordningen.

Nja att det ensidigt har inte så stor betydelse för tekniken sitter i ryssland, deras säkerhetstjänst är inga tekniska idioter, de har koll.

Dessutom har de VK som alternativ till Facebook. De har Sberbank så bankmässigt kan de klara sig hyfsat också.

I propagandakrig vill man gärna mörka och framstå som svaga men ryssland är inte svagt så nej jag håller inte med om att Putin sitter på en tunn gren. säkerhetstjänsten avlyssnar nog både de ena och de andra i och utanför ryssland.
Citera
2014-03-22, 11:35
  #5
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulllrik
Jag skulle vilja påstå att kontrollen över teknologin är ensidig, se bara hur ryska banker saknar motsvarighet till Visa/MC. Ericssons, Motorolas, Nokias och Alcatels telefonväxlar sitter i de flesta nät och några ryska mobiltelefonsmärken känner jag inte till. Att NSA sitter djupt i Google, Whatsapp, FB och Twitter råder det inget tvivel om. Personligen tror jag att alla telefonväxelföretag samarbetat i övervakningsprocesssen på nära hårdvarunivå.

Kallt är kriget men väldigt västdominerat vad det gäller teknologiskt försprång för kommersiella kommunikationssystem, där Putin sitter på tunn gren. Möjligen har han vapen och gas så han kan skita i vilka repressalier väst väljer att genomföra, men utan betalnings- och banktransaktioner måste ryssarna få det svårt att bevara ordningen.
Ett svenskt, ett amerikanskt, ett finskt och ett franskt företag känns väl sådär lagom 'ensidigt'.. Och om man dessutom tittar på tillverkare av telefoner och datorer så ligger ju Asien mycket långt fram.
Citera
2014-03-22, 17:16
  #6
Medlem
Den verkliga anledningen för NSA och övervakningen, verkar vara industri och ekonomiskt spionage.
Man gör sig beroende av ett övertag som urholkar den egna kompetensen och konkurrensen. Man har säkert gjort sig beroende av övertaget och vid en världskris där det inte hjälper med övertag, lokala bindningar blir starkare, är det kört för dom.
Citera
2014-03-22, 17:48
  #7
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Den verkliga anledningen för NSA och övervakningen, verkar vara industri och ekonomiskt spionage.
DÄR har vi en konspirationsteori som faktiskt låter ytterst trolig!

Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Man gör sig beroende av ett övertag som urholkar den egna kompetensen och konkurrensen. Man har säkert gjort sig beroende av övertaget och vid en världskris där det inte hjälper med övertag, lokala bindningar blir starkare, är det kört för dom.
Även om slutsatsen var lite väl hårt driven...
Citera
2014-03-22, 19:24
  #8
Medlem
styrlunds avatar
Glöm inte bort att rysslands datatrafik går genom Telias grejor.
http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid...leId%3d1803128

Det var därför FRA-lagen skapades.
Citera
2014-03-22, 19:51
  #9
Medlem
Kan någon (förutom USA) avlyssna Obamaregeringens mobiler och i så fall hur?
Citera
2014-04-02, 21:40
  #10
Medlem
Marqiss avatar
Om alla lyssnar av alla så är det inte längre ett problem.
Citera
2014-04-03, 00:17
  #11
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Ifall alla kapprustar mot alla är det inte längre ett problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback